• Esofe

    Ingen mens på 120 dagar - vill bli gravid

    Hej allihopa.

    Jag försöker aktivt bli gravid. Jag slutade med mina Minipiller (Gestrina) i april/maj 2018 och fick igång min mens efter en månad ungefär. Men, i samband med stopp av piller, stress i skolan och ångestperioder, har jag lyckats gå upp ca 8kg på ett halvår.

    Min senaste riktiga mens varade i 4 dygn i början av augusti 2018. Sedan dess har jag haft 2 dygn med mycket sparsam blödning i slutet av oktober.

    Jag slutade i början av januari med allt godis, läsk, snacks. Jag började simma 4ggr i veckan. Bytte ut pasta, ris osv till linspasta och blomkålsris och fetare mejeriprodukter till mindre feta. Frukostintaget består oftast av 2 knäcke, 1 kaffekopp o lite hemgjord smoothie o under dagen äter jag en fralla som mest. Min livsstil har totalt ändrats (åt chips varje dag förut, tröståt).

    Hur som helst så går jag inte ner mer än 1kg på nästan 2mån. Jag får inte igång min mens och jag blir mer och mer rädd och stressad. Senaste blödningen var alltså enbart ett dygn för 120 dagar sedan.

    Jag har sökt hjälp hos barnmorska och har lämnat blodprov men nu är det 6v lång väntan på svar och jag vill inget hellre än att få igång mensen och bebisverkstaden igen...

    Har någon tips på hur jag kan få igång min mens? Finns det någon receptfri tablett? Några tillskott som kan hjälpa till? Tips på hur jag kan tappa mer vikt utan att gå på naturdiet? Jag rör på mig mycket mer dagligen eftersom jag även har praktik på en förskola.

  • Svar på tråden Ingen mens på 120 dagar - vill bli gravid
  • Esofe
    Ninjara skrev 2019-02-17 16:35:12 följande:

    Ta kontakt med gyn och förklara läget. Alternativt vårdcentral.


    Har gjort det och fått remiss till blodprov och väntar bara på provsvaren nu...
  • UndrandeSökare

    Boka tid hos en privat gyn och be att få recept på Letrozoltabletter och Ovitrellesprutor.

    Letrozol stimmulerar ägglossningen och Ovitrelle är ägglossningsspruta.

    Du kan också få tabletter på recept som gör att mensen kommer.

  • Smillis

    Du borde kanske också kolla så att du inte har PCOS. Typiska tecken är utebliven mens och svårt att gå ner i vikt. Vissa har också ökad behåring.

    Jag har PCOS men tog lång tid att upptäcka då jag är väldigt smal, mens varje månad typ, inte speciellt hårig och har för lätt att gå ner i vikt. Så det kan vara tvärt om också!

    Min doktor sa sist att man kan få något som framkallar mens om man inte har det naturligt, så kan man få tabletter för att få igång ägglossning!

  • Amak

    Byt tillbaka till feta ekologiska mejeriprodukter. Din kropp behöver fettet för att få igång hormonerna. 

  • Amak
    Amak skrev 2019-02-19 07:48:51 följande:

    Byt tillbaka till feta ekologiska mejeriprodukter. Din kropp behöver fettet för att få igång hormonerna. 


    Sen förstår jag inte varför du byter ut riset mot blomkålsris och sedan äter knäckebröd, fralla och smoothie? Det där är inte näringsrik mat och det är inte lätt att gå ner i vikt på fralla och smoothie. Jag tycker synd om dig som försöker banta på det viset. Ät kött, fisk, ägg och grönsaker och nyttiga fetter, så kommer kroppen i balans och du går ner i vikt. Ät inte frallor och smoothie. Hoppas det går bra för dig! 
  • Esofe
    Amak skrev 2019-02-19 07:53:17 följande:

    Sen förstår jag inte varför du byter ut riset mot blomkålsris och sedan äter knäckebröd, fralla och smoothie? Det där är inte näringsrik mat och det är inte lätt att gå ner i vikt på fralla och smoothie. Jag tycker synd om dig som försöker banta på det viset. Ät kött, fisk, ägg och grönsaker och nyttiga fetter, så kommer kroppen i balans och du går ner i vikt. Ät inte frallor och smoothie. Hoppas det går bra för dig! 


    Smoothie dricker jag för att få i mig frukost överhuvudtaget. Har ingen aptit egentligen på morgonen. En smoothie består av en halv banan, lite grekisk yoghurt, blåbär och vatten. Ibland tillsätter jag även spenat, chiafrön och linfrön. Sen brukar jag köpa något grovt som jag kan ha med mig till lunch på förskolan. Jag har inte tillgång till Micro så måltiderna jag äter hemma går tyvärr inte att ta med. Därför brukar jag ta en "frökuse" eller liknande med philadelphia active och skinka på för att få i mig något inför dagen.

    Jag har skrivit matsedel för en hel månad med viktväktar inspirerade recept för att få i mig det jag behöver få i mig till kvällsmålet! Idag ska vi exempelvis ha broccolisoppa här hemma.
  • Esofe
    UndrandeSökare skrev 2019-02-18 18:17:16 följande:

    Boka tid hos en privat gyn och be att få recept på Letrozoltabletter och Ovitrellesprutor.

    Letrozol stimmulerar ägglossningen och Ovitrelle är ägglossningsspruta.

    Du kan också få tabletter på recept som gör att mensen kommer.


    Jag har pratat med gyn och de hänvisade mig till blodprov. Väntar på provsvaren (ca 3v sedan jag tog dem).. Skulle ringa tillbaka när de kommit.
    Smillis skrev 2019-02-19 00:42:36 följande:

    Du borde kanske också kolla så att du inte har PCOS. Typiska tecken är utebliven mens och svårt att gå ner i vikt. Vissa har också ökad behåring.

    Jag har PCOS men tog lång tid att upptäcka då jag är väldigt smal, mens varje månad typ, inte speciellt hårig och har för lätt att gå ner i vikt. Så det kan vara tvärt om också!

    Min doktor sa sist att man kan få något som framkallar mens om man inte har det naturligt, så kan man få tabletter för att få igång ägglossning!


    Ja det oroar mig att jag har PCOS men det enda som de verkar bry sig om är min BMI. Jag försöker ju verkligen träna och äta näringsrik mat men jag står verkligen stilla i vikten. Iallafall positivt att det inte går uppåt...
  • Esofe
    Amak skrev 2019-02-19 07:48:51 följande:

    Byt tillbaka till feta ekologiska mejeriprodukter. Din kropp behöver fettet för att få igång hormonerna. 


    För att klargöra så är mitt nuvarande matintag enbart i brist på aptit under morgon och tillgång under dagen. Praktiken är slut om en vecka och då har jag återigen tillgång till ordentliga och näringsrika matlådor.
  • Amak
    Esofe skrev 2019-02-21 17:48:34 följande:
    Smoothie dricker jag för att få i mig frukost överhuvudtaget. Har ingen aptit egentligen på morgonen. En smoothie består av en halv banan, lite grekisk yoghurt, blåbär och vatten. Ibland tillsätter jag även spenat, chiafrön och linfrön. Sen brukar jag köpa något grovt som jag kan ha med mig till lunch på förskolan. Jag har inte tillgång till Micro så måltiderna jag äter hemma går tyvärr inte att ta med. Därför brukar jag ta en "frökuse" eller liknande med philadelphia active och skinka på för att få i mig något inför dagen.

    Jag har skrivit matsedel för en hel månad med viktväktar inspirerade recept för att få i mig det jag behöver få i mig till kvällsmålet! Idag ska vi exempelvis ha broccolisoppa här hemma.
    Det gör ju inget om du inte får i dig frukost. Är man inte hungrig ska man inte tvinga sig. Jag skiljer inte på grovt bröd och vanligt bröd, för det ena är inte bättre än det andra vad det gäller att omvandlas till socker i kroppen. Mjölmat är mjölmat. Viktväktarna ger jag inte mycket för, jag känner ingen som inte har slutat som tjockare efter en tio år eller så. Jag trodde du bytte ut riset mot blomkålsris för att du börjat förstå att kolhydraterna oftast är boven, och det var därför jag började skriva i tråden. Men du vet inte riktigt själv varför du bytt ut riset. 

    Det som har funkat för mig är i alla fall att skippa mjöl och socker. Jag har hållit vikten sedan 2011 nu, utan problem. Jag äter samma diet som min familjemedlem med diabetes typ 2, som har kunnat sluta med insulinsprutor efter att ha slutat helt med frukt, mjöl och socker. Man har ju växt upp med att frukt är nyttigt, men det är det verkligen inte, utan fruktsocker är den värsta typen av socker, eftersom det lagras in i levern. 
Svar på tråden Ingen mens på 120 dagar - vill bli gravid