• Minbaby

    Knöl under bröstvårtan, 5år

    Någon med egen erfarenhet eller kunskap om detta.

    Sonen insjuknade i förkylning för 3 dagar sedan, ingen feber, utan är snorig/täppt.

    I går sa han själv att han hade något hårt under bröstvårtan som gjorde ont om han petade där. Kände och under själva bröstvårtan så är det en knöl ca 0,5 cm i diam. Tänkte först lymfkörtel, men är väl ett konstigt ställe för det ???

    Det syns inget rött på huden, snarare så är bröstvårtan något vitare, men det är inte mycket.

    Ingen svullnad som känns runt om själva knölen.

    Har tid bokad imorrn för samtal med läkare men känner mig väldigt orolig då knöl i bröstet på pojke även kan betyda att allvarligare sjukdomar föreligger.

    Så är det någon som är kunnig/erfaren inom området ?

    Tacksam för svar "en orolig mamma"

  • Svar på tråden Knöl under bröstvårtan, 5år
  • Babymama

    Hej! En kompis dotter har länge haft en knöl i bröstet, den upptäcktes när hon var under året. För att trösta dig så har läkare och bvc sagt till dem att det är extremt extremt EXTREMT ovanligt med bröstcancer hos barn, så de har bara fått hålla koll så att knölen inte växer, vilket den inte heller gjort.

    En sak läkare känner efter som är lätt för dig att själv kolla är om knölen är rörlig. Alltså om den går att flytta runt i förhållande till vävnaderna runt ikring. Det är bra om den är rörlig.

    Tror att du verkligen inte ska tänka cancer, det är så väldigt liten risk för det i din sons ålder, men gå till doktorn och få det kollat så kan du släppa det sen. Stor kram!

  • Babymama

    Åh förresten, jag glömde säga att det är ett jättegott tecken att knölen gör ont! Man säger generellt sett att knölar som är elakartade inte gör ont. Så att den gör ont är toppen!

  • Bumbibruden

    Tror inte du behöver oroa dig. Vi var i somras och kollade upp dotterns knöl ?i närheten av bröstet? och läkarens sa att det inte var något farligt. Vi skulle dock återkomma om den inte försvann. Den är fortfarande kvar men vi har inte varit dit än. Hon är ju pigg och glad annars så att hon ska vara allvarligt sjuk på något sätt känns orimligt.

    Läkaren pratade om allt ifrån fettknölar till bröstvävnad. Men jag tror personligen att det är lymfkörtlar. Ju mer man petar desto mer svullen blir den. Dotterns är stor som ett risgryn och petar man på den så sväller den till storleken av en liten ärta.

    Jag är inte orolig men då har jag ju besökt läkare. Du kan alltid ringa 1177 och rådfråga dem.

  • Minbaby
    Babymama skrev 2019-03-21 06:13:10 följande:

    Hej! En kompis dotter har länge haft en knöl i bröstet, den upptäcktes när hon var under året. För att trösta dig så har läkare och bvc sagt till dem att det är extremt extremt EXTREMT ovanligt med bröstcancer hos barn, så de har bara fått hålla koll så att knölen inte växer, vilket den inte heller gjort.

    En sak läkare känner efter som är lätt för dig att själv kolla är om knölen är rörlig. Alltså om den går att flytta runt i förhållande till vävnaderna runt ikring. Det är bra om den är rörlig.

    Tror att du verkligen inte ska tänka cancer, det är så väldigt liten risk för det i din sons ålder, men gå till doktorn och få det kollat så kan du släppa det sen. Stor kram!


    Bumbibruden skrev 2019-03-21 06:19:51 följande:

    Tror inte du behöver oroa dig. Vi var i somras och kollade upp dotterns knöl ?i närheten av bröstet? och läkarens sa att det inte var något farligt. Vi skulle dock återkomma om den inte försvann. Den är fortfarande kvar men vi har inte varit dit än. Hon är ju pigg och glad annars så att hon ska vara allvarligt sjuk på något sätt känns orimligt.

    Läkaren pratade om allt ifrån fettknölar till bröstvävnad. Men jag tror personligen att det är lymfkörtlar. Ju mer man petar desto mer svullen blir den. Dotterns är stor som ett risgryn och petar man på den så sväller den till storleken av en liten ärta.

    Jag är inte orolig men då har jag ju besökt läkare. Du kan alltid ringa 1177 och rådfråga dem.


    Tack snälla ni för era svar, tröstade en orolig mamma ändå :)

    Fick tid till läkaren idag som "tror" det är en lymfkörtel, men på ett väldigt ovanligt ställe. Ska tillbaka om några veckor igen för att se om den försvunnit då.

    Känns bättre men oroar mig ändå när hon bara "tror" att det är en lymfkörtel (förstår såklart att prov måste tas för att se exakt vad det är) och att det är ett väldigt ovanligt ställe. Får försöka vara lugn och vänta och hoppas den försvinner. Tack igen för era svar <3
Svar på tråden Knöl under bröstvårtan, 5år