• Designstudenter

    Vad är jobbigast med att tvätta?

    Hej allihopa!
    Vi är några studenter som studerar industridesign vid Umeå Universitet.
    Vi har nu ett projekt där vi undersöker framtida koncept kring rengöring och hantering av textilier och hoppas, genom att diskutera detta ämne här på familjeliv, nå vår målgrupp.
    Vi undrar vad upplever ni är det jobbigaste/värsta med att tvätta? Vad är det roligaste/smidigaste? Vad för utrustning använder ni och vart är den placerad i ert hem? Om ni fick drömma helt, hur tror ni att tvättning kommer att se ut i framtiden?

    ALLA tankar och svar rörande alla aspekter av tvätt uppskattas!

    Tack på förhand,
    Designstudenterna :D

  • Svar på tråden Vad är jobbigast med att tvätta?
  • Sharper
    BurningDiamond skrev 2019-04-09 14:54:22 följande:

    Fast det är jag som är ägaren.


    Okej :D
  • Anonym (Anna)

    Det jobbigaste med att tvätta är att jag får med mig två små barn som röjer i tvättstugan. Mest kaos och en ilsk mamma här.

    :)

  • Anonym (Man47)

    Att hänga tvätten

    Att vika ihop å lägga in det i skåp

    Min tvätt blir gärna kvar i tvättstugan

    Den kommer aldrig in i skåpen

    Ligger i några vikta högar .....

  • Anonym (4 barn)

    Det värsta och jobbigaste är absolut att lägga/hänga in tvätten i diverse garderober och lådor. Ångestframkallande när högen bara växer!

    Vi har tvättstuga på bottenplan, och alla garderober etc finns på övre plan.

    Ofta hamnar ren tvätt i tvättkorgar i evighet, och det är ett evigt rotande efter kläder på morgnarna...

    Och alla eländiga strumpor, som det är omöjligt att para ihop!

    För att inte tala om alla strumpor som måste vändas och rätas ut.

    Vi har tvättmaskin och torktumlare.

    Inget är roligt med tvättsprocessen, men om man måste nämna något positivt, så är det doften av ren tvätt och sköljmedel.

    Tvätten är min största stress och huvudvärk i hemmet!

    PS! en 3-åring och en 1,5- åring här hemma vill gärna hjälpa mamma i tvättstugan....

  • annabellelee

    Tvättningen går ganska smidigt,det jobbigaste är allt efterarbete av att hänga och sedan vika,stryka och sortera in i garderober.

    Vi har en äldre maskin där det inte står hur många minuter tvätten tar,det suger. Hade också velat ha "automatisk tvättmedelsdoserare" som kände av hur hårt vattnet är och antalet kg tvätt och tog precis rätt mängd. Jag orkar aldrig räkna efter utan häller bara i en skvätt tvättmedel och hoppas det blir lagom.

  • Anonym (jobb)
    Anonym (Man47) skrev 2019-04-09 23:47:16 följande:

    Att hänga tvätten

    Att vika ihop å lägga in det i skåp

    Min tvätt blir gärna kvar i tvättstugan

    Den kommer aldrig in i skåpen

    Ligger i några vikta högar .....


    Ändå vikta högar... Min tvätt blir gärna kvar i en helt oregerlig hög. Ofta i en fåtölj eller ovanpå en byrå.

    Till slut börjar man dra i högen för att få fram lite strumpor eller en tröja. Allt är skrynkligt och knöligt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Bra for miljon och planboken) skrev 2019-04-10 08:18:28 följande:

    Tvatta utan varken tvattmedel eller varmvatten, det ar framtidens melodi: https://www.nyteknik.se/innovation/svenska-metoden-later-dig-tvatta-utan-tvattmedel-6852785
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/tvattmedelsfritt-nu-oppnar-norrkopings-forsta-tvattstuga-utan-tvattmedel


    Sa det är tydligen en myt att det krävs minst 60 grader för att döda bakterier...? :)
  • Mrs Green

    Det jobbigaste är att det tar sådan tid att torka, och det tråkigaste är att sortera, vika och hänga in den rena tvätten. 

  • Anonym (Bra for miljon och planboken)

    Har ar en tvattmaskin som inte behover nagon el. Ser dock jobbigt ut att sta och trampa med endast en fot. Hade nog varit lattare med tva pedaler, som en stepper, sa att man hade kunnat kombinera tvatt och traning samtidigt https://www.yirego.com/

  • Anonym (Bra for miljon och planboken)

    Hittar ingen link pa engelska, men att kunna slanga in ett glomt plagg efter att maskinen ar pasatt ar jattebra (om man glomt en strumpa eller T-shirt och kommer pa det precis nar man tryckt start):

    ">



  • Anonym (Bra for miljon och planboken)

    Ett lattare satt att kunna rengora tvattmaskinen invandigt, alltsa inte bara i sjalva trumman, utan i ror och annat dar kalkavlagringar finns eller bakterier gror. Anvander attika i skoljmedelsfacket, men ibland maste man anda kora maskinen pa 90 grader med klorin for att fa den ren och frasch genom hela systemet. Sa att lagga till ett "reningsprogram" som alternativ, med speciella tvattmaskinstabletter (som till diskmaskiner) kanske vore nagot (och antagligen mycket mer miljovanligt an att ha klorin i lite da och da)?

Svar på tråden Vad är jobbigast med att tvätta?