• MrXpert

    Bolån. Hur räknar jag?

    Fyllt i en enkel bolånekalkyl och om jag räknar på den lönen jag har, att jag kan lägga 200 000 i kontantinsats och har driftskostnader på 3500 i månaden. Då får jag upp att jag får låna 825 000kr vilket betyder att jag kan köpa för 1 025 000kr totalt.

    Men om jag har ytterligare 1000kr i fast inkomst utöver jobb plus är garanterad mellan 1500-2000kr extra i månaden i OB.

    Kan jag få låna mer då? Eller hur resonerar banken? Lever jävligt sparsamt så jag vet att det inte hade varit några problem för mig men hur övertygar jag banken? Hjälper borgenärer?

  • Svar på tråden Bolån. Hur räknar jag?
  • Bjoer
    MrXpert skrev 2019-05-14 16:12:11 följande:

    Fyllt i en enkel bolånekalkyl och om jag räknar på den lönen jag har, att jag kan lägga 200 000 i kontantinsats och har driftskostnader på 3500 i månaden. Då får jag upp att jag får låna 825 000kr vilket betyder att jag kan köpa för 1 025 000kr totalt.

    Men om jag har ytterligare 1000kr i fast inkomst utöver jobb plus är garanterad mellan 1500-2000kr extra i månaden i OB.

    Kan jag få låna mer då? Eller hur resonerar banken? Lever jävligt sparsamt så jag vet att det inte hade varit några problem för mig men hur övertygar jag banken? Hjälper borgenärer?


    Du är ändå begränsad till 85% av köpesumman i lån. Det maxar ditt lån på 1.3 mille med 200k i insats.
  • Ruter

    De har sina schablomkostnader för vad ett hushåll kostar. Så styr ju också vad det är för boende men med högre inkomst brukar man få låna högre om man har pengarna till kontantinsatsen och lagfart och pantbrev.

    Så säg att du köper ett hus för 1 miljon

    Då blir kontantinsatsen 15%av det dvs 150 tusen.

    Lagfarter är på 3 % dvs 30 tusen

    Pantbrev (förutsatt att det inte finns innan) är på 2% vilket blir 20 tusen.

    Det blir tillsammans 200 tusen tillsammans eftersom man inte får låna till lagfart/pantbrev. Så även om du skulle känna mera pengar men inte har mera sparat så kommer du inte få låna mer än 1 miljon om du inte har mera pengar till kontantinsatsen. Är oftast den delen som sätter stopp för att få låna mera, att man har för lite i kontantinsats.

    Sen lär man ju tänka på att få pengar kvar efter kontantinsatsen till renovering och underhåll och en buffert ifall att nåt skulle gå sönder. Så får inte att ta alla sparpengar till kontantinsats så man inte hamnar in en jobbig sits ekonomiskt om tex kyl eller frys går sönder eller det uppstår en vattenläcka.

  • MrXpert

    Bjoer- Hur får du frm siffran 1,3 miljoner? :)

    Ruter- Men om man ska köpa bostadsrätt (lägenhet)?

  • Sisisisi

    Vad menar du med din sista fråga? Det är ju banken som är borgenär om du lånar pengar från banken.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Bjoer
    MrXpert skrev 2019-05-14 17:12:53 följande:

    Bjoer- Hur får du frm siffran 1,3 miljoner? :)

    Ruter- Men om man ska köpa bostadsrätt (lägenhet)?


    Du hade 200k i insats sa du. 200k är 15% av 1.3 mille. 200/0.15.
  • Ruter
    MrXpert skrev 2019-05-14 17:12:53 följande:

    Bjoer- Hur får du frm siffran 1,3 miljoner? :)

    Ruter- Men om man ska köpa bostadsrätt (lägenhet)?


    Då slipper du lagfarter och pantbrev. Men samma sak gäller med kontantinsatsen. Du måste alltid ha 15% i kontantinsats av det du lånar. Så får du inte mer i sparande så kan du låna max 1.3 milj ( 1.3 milj x 15%).

    Banken bryr sig inte om att du lever snålt. De tittar alltid på deras schabloner för vad hushållet kostar och vad de beräknar att du behöver ha kvar utöver bostadens kostnader för att kunna leva. Och att du har 15% i kontantinsats sparat.
  • MrXpert

    Sisisisi - Ttp om man har föräldrar som kan gå in och hjälpa ekonomiskt om det skulle behövas.

    Bjoer - Fan vad jag känner mig dum nu. Tänkte inte alls så långt att man kan räkna ut det så. Kanske hade kunnat lägga mer än 200k men kollar på lägenheter runt 1,2-1,3.

    Ruter - Fullt medveten om det. Tyvärr.. Men den extra tusenlappen plus OB på 1500-2000 i månaden tar inte dom alls med i sin kalkyl? Finns ju bara enkla kalkyler på nätet där man inte kan lägga in sådana inkomster.

    Får ut ca 18 000 efter skatt men får in ca 21500 varje månad. Så man hoppas ju banken kan räkna på den högre siffran.

  • Noname00

    Vilka banker har du räknat på?
    Swedbank ville i stort sett inte låna ut några summor till mig som räckte till bostad så jag kollade med SBAB.

Svar på tråden Bolån. Hur räknar jag?