• ruta1

    Kan framgångsrika/rika umgås med fattiga?

    Jag är så nyfiken hur de som har gott ställt verkligen kan umgås med de som har mindre? Ser man ner på de? Det gäller förstås inte alla, men tex de högutbildade inom vården som träffar olika människor borde ju ha en förståelse för andra människors situationer?

    Vet ni några som umgås över klass-skillnader?

  • Svar på tråden Kan framgångsrika/rika umgås med fattiga?
  • Konservativ
    Anonym (Ärla pärla) skrev 2019-05-31 11:33:10 följande:
    Det blir ganska enformigt tillslut!

    Du ekonomi har inget med kackerlackor att göra, av med fördomsmössa.
    Öh, nu var det ju inte jag som.....äsch svårt med ironi på internet.

    Tydligen är det för svårt att prata för somliga? 
  • Anonym (Elle)

    Det beror ju på hur man funkar. Jag är själv högutbildad men har i perioder haft det sämre ställt. Tex när jag var singel och pluggade under en period. Då hade jag plötligt mycket mindre pengar än många av mina vänner som hade inkomst från två högavlönade arbeten. Det som var mest jobbigt med det är att folk dom har pengar inte fattar hur mycket saker kostar och inte inser att man inte har möjlighet att göra vissa saker som de tar som självklart- tex utlandssemester, massor av aktiviteter för barnen, gå ut flera gånger i veckan osv.

    Nu tjänar jag fullt igen och har sambo och jag har andra vänner dom har det sämre ställt än mig men jag vet hur det är och sätter inte dem i samma sits som jag själv upplevde mig i ibland när jag tjänade mindre.

  • Anonym (fattig)
    sextiotalist skrev 2019-05-31 07:04:31 följande:
    Är det riktiga vänner så uppskattar de en god middag, oavsett ingredienser.
    Förvisso sant, men är så trist att bjuda på. an vill ju liksom anstränga sig och bjuda på något riktigt gott, för att man upplever att andra gör så när man själv är bortbjuden.

    Sedan är det ju så att folk med sällskap, kanske hela familjer, är svårare att locka till en bjudning hemma.