• Anonym (Våldtäkt)

    Ska det införas fri aborträtt för män efter en våldtäkt eller incest i Sverige?

    Ska det införas fri aborträtt efter en våldtäkt eller incest i Sverige för män som blivit utsatt?

    Den regeln idag gäller bara om en kvinna blivit utsatt inte om hon skulle utsätta en man för samma sak.

    I dag har kvinnor fri abort till och med vecka 18 för vilken orsak som helst och sedan kan de bli beviljad till vecka 22.

    Män har 0 sekunder aborträtt om han skulle bli utsatt för en våldtäkt eller incest och sedan kan kvinnan födda ett barn emot mannens vilja med dess konsekvenser.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska det införas fri aborträtt för män efter en våldtäkt eller incest i Sverige?
  • viseversa
    Anonym (XX) skrev 2019-06-07 08:16:27 följande:
    Kan du nämna ett fall i Sverige när detta har hänt?
    Jag tycker inte att "fadern" i detta fallet borde vara tvungen att ta hand om barnet om han inte vill utan barnet borde adopteras bort om "modern" inte vill göra abort (någon som sysslar med våldtäkt/incest ska självfallet inte ha ansvar för ett barn) men för att en lag ska stiftas måste det finnas ett märkbart problem. Ärligt talat tror jag att den här typen av nyhet hade väckt så mycket uppmärksamhet att jag har svårt att se hur jag skulle ha missat den...
    Bra då har soc massor att göra eftersom det finns många män som är pappor som både våldtar kvinnir och sysslar med olagliga saker.
  • Cartjan1

    Hmm, vill du ts ha en diskussion om ämnet eller är ditt syfte enbart att försöka få fram att kvinnor är dubbelmoraliska och inte värderar jämställdhet när män är offer?

    Jag kanske övertolkar men börjar uppleva att det startas fler och fler dylika trådar som verkar enbart ha detta i syfte och jag finner det tröttsamt. Det märks lite på formuleringen av svarsalternativen bl.a. Att välja att skriva "Nej, kvinnor får göra vad de vill" istället för exempelvis "Nej, för det är fortfarande ett ingrepp i någons kropp" eller "Nej, som samhälle kan vi inte stödja tvångsaborter"...de senare två brukar ju vara de riktiga argumenten som tas fram i dylika diskussioner medan det nekande svarsalternativet här snarare indikerar att det eg inte är en komplex fråga utan att kvinnor ska ha rätt även när män är offer....

    Förlåt för långt inlägg och förlåt om jag misstolkat ditt syfte med tråden- är bara lite trött på att istället för att diskutera sakfrågor så ska så många trådar handla om kvinnor gör si och män gör så...

  • Kusinen
    viseversa skrev 2019-06-07 09:26:15 följande:

    Blir män gravida menar du? Så länge män inte blir gravida har dom ingen rätt att bestämma över kvinnors kroppar.


    Jag menar att den som är gravid oavsett om den är juridisk man eller kvinna och overoende av personens könsidentitet ska omfattas av lagstiftningen kring fri abort. En man som blir gtåravid ska alltså inte omfattas av en sämre lagstiftning än de kvinnor som blir gravida vilket ju det ts skriver skulle innebära.

    Fri aborträtt gandlar om att en gravid person har rätt att genomföra abort, och det är fri aborträtt som ts talar om i trådstarten. Själva grunden till fti abort är ju att ingen utomstående får bestämna över detta, vare sig läkare eller anhöriga.
  • Anonym (A)
    viseversa skrev 2019-06-07 09:26:15 följande:
    Blir män gravida menar du? Så länge män inte blir gravida har dom ingen rätt att bestämma över kvinnors kroppar.
    Precis så tycker jag med
  • Anonym (Amatör)

    Vilken värdelös trolltråd, du gör det på tok för uppenbart TS. Pinsamt också att så många nappar på det iallafall.

    "Nej. Kvinnor ska få göra vad de vill" Kom igen nu liksom.

  • viseversa
    Kusinen skrev 2019-06-07 12:37:55 följande:
    Jag menar att den som är gravid oavsett om den är juridisk man eller kvinna och overoende av personens könsidentitet ska omfattas av lagstiftningen kring fri abort. En man som blir gtåravid ska alltså inte omfattas av en sämre lagstiftning än de kvinnor som blir gravida vilket ju det ts skriver skulle innebära.

    Fri aborträtt gandlar om att en gravid person har rätt att genomföra abort, och det är fri aborträtt som ts talar om i trådstarten. Själva grunden till fti abort är ju att ingen utomstående får bestämna över detta, vare sig läkare eller anhöriga.
    Så män ska ha rätt att kräva tvångsabort på en kvinna eller vad menar du? Det är fortfarande i kvinnans kropp barnet växer och då har hon alltid sista ordet om sin kropp. Den makten ska ALDRIG en man ha.
  • Kusinen
    viseversa skrev 2019-06-07 20:50:04 följande:

    Så män ska ha rätt att kräva tvångsabort på en kvinna eller vad menar du? Det är fortfarande i kvinnans kropp barnet växer och då har hon alltid sista ordet om sin kropp. Den makten ska ALDRIG en man ha.


    Jag menar som jag skriver att den som är gravid hsr rätt till fri abort oavsett om den som är gravid är juridisk man eller juridisk kvinna, eller hur den identifierar sig. Som jag också tydligt skriver innebär ju fri abort att den gravida själv bestämmer över detta. Så givetivs ska ingen person kunna tvinga någon annan öerson att göra abort . Enbat den som är gtavid kan bestämma om en abort, det är ju en grundprincip i begreppet fri abort.

    Ts skrover om "fri abort" för män inte om att någon ska kunna tvinga en annan person att göra abort. Men ts skriver om fri abort vid våldtäkt och om aborträtten enbart gäller vid vissa tillfällen kan man inte kalla det fri abort. Så givetvis ska alla män som bkir gravida omfattas av samma aborträtt som alla kvinnor som blir gravida, i te någpn begränsad variant som ts föreslår.
  • viseversa
    Kusinen skrev 2019-06-08 00:22:38 följande:
    Jag menar som jag skriver att den som är gravid hsr rätt till fri abort oavsett om den som är gravid är juridisk man eller juridisk kvinna, eller hur den identifierar sig. Som jag också tydligt skriver innebär ju fri abort att den gravida själv bestämmer över detta. Så givetivs ska ingen person kunna tvinga någon annan öerson att göra abort . Enbat den som är gtavid kan bestämma om en abort, det är ju en grundprincip i begreppet fri abort.

    Ts skrover om "fri abort" för män inte om att någon ska kunna tvinga en annan person att göra abort. Men ts skriver om fri abort vid våldtäkt och om aborträtten enbart gäller vid vissa tillfällen kan man inte kalla det fri abort. Så givetvis ska alla män som bkir gravida omfattas av samma aborträtt som alla kvinnor som blir gravida, i te någpn begränsad variant som ts föreslår.
    Fast män kan inte bli gravida. Transmän kan dock. Som är födda som kvinnligt kön men känner sig som män. Men annars kan inte en man bära ett barn. Så kan alltså inte göra abort.
  • Kusinen
    viseversa skrev 2019-06-08 06:52:14 följande:

    Fast män kan inte bli gravida. Transmän kan dock. Som är födda som kvinnligt kön men känner sig som män. Men annars kan inte en man bära ett barn. Så kan alltså inte göra abort.


    Jag vet inte om det inte finns en enfa juridisk man som inte skulle kunna bli gravid, vet ju heller i te hur ts definierar "män", hen kan ju också räkna in identitet i detta, hur man identifieear sig.

    Oavsett ska ju alla gravida omfattas av samma lag. Så svaret på ts fråga är att alla gravida ska omdäfattas av fri abort och att fri abort gäller oavsett orsak till graviditetens uppkomst.

    Sen tror jag att ts blandar ihop begreppen. Hen skriver om fri abort vid våldtäkt. Om man endast har aborträtt vid tex våldtäkt är det knappast att betrakta som fri abort.

    Jag misstänker också att han inte pratar om aborträtt alls utan om tvångsaborter skulle kunna utdömas som straff vid grova brott som leder till graviditet. Men så har hen inte formulerat sin fråga och jag svarar utifrån det som står.

    Man kan inte prata om aborträtt när man menar en persons rätt att tvinga en annan person till abort. Då är det något annat än aborträtt som man vill diskutera och bör använda rätt begrepp för det.
  • Anonym (Soë)

    Är det frågan om incest så är det ju verkligen inte så smart att det blir ett barn utav det..

  • Mint

    Om mannen har en livmoder och blir utsatt av en kvinna (eller för all del) man med penis så ska aborträtten givetvis gälla!

Svar på tråden Ska det införas fri aborträtt för män efter en våldtäkt eller incest i Sverige?