• Confusedgirl

    Jag vill inte ta hormoner och pojkvän vill inte ha barn

    Hejsan! Detta blir mitt första inlägg så ursäkta om jag är otydlig eller så.

    Jag är 23 år gammal och min sambo snart 28. Vi båda har fast jobb och fin lägenhet, vart tillsammans 3 år och har det bra. Vi har för någon månad sedan pratat om att kanske skaffa barn inom ett år, han är lite osäker men vi väntar.

    De senaste 6 månaderna har jag fått mycket biverkningar av mitt preventivmedel nuvaring, och jag har därför beslutat mig för att sluta under en period för att se om det är nuvaringen som orsakar detta. Kommer vara utan preventivmedel i åtminstone en månad.

    Berättade detta för min sambo som mötte mig med irritation, (han trodde jag ville bli gravid nu), varpå jag svarade att vi kan använda kondom.

    Han säger att han inte kommer att använda kondom. Ska jag då anta att vi inte ska ha sex på en månad? (minst)

    Eller om han har sex med mig, är det då mitt fel om jag blir gravid? För det har jag inte något emot. Känns som att ansvaret nu ligger i hans händer men..

    Behöver råd :/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-11 11:53
    Jag vet inte hur man låser trådar så,

    Jag och min pojkvän har pratat och vi har löst det.

    Tack och hej

  • Svar på tråden Jag vill inte ta hormoner och pojkvän vill inte ha barn
  • Anonym (Susanna)

    Ni måste se till att skydda er om ni inte båda två vill ha barn!

    Inget omoget tjafs om "vems fel" det är osv.

    Det finns andra p-medel som du kan använda, utan hormoner. Tex spiral eller pessar.

    Vägrar du använda det, och han vägrar använda kondom, ja då får ni låta bli att ha sex helt enkelt!

    Ett barn ska inte behöva komma till pga att ett omoget ungt par inte kan komma överens om preventivmedel.

    Det är bådas ansvar att skydda sig, och jag förstår verkligen inte varför du är beredd att riskera att bli gravid med någon som inte vill!

  • Confusedgirl

    Tack för svar alla,

    Jag har nu hunnit prata med min pojkvän. Anledningen till att han kände sig osäker kring kondom är för att när vi precis träffat så använde vi kondom, och den sprack en gång. Det är hans erfarenhet kring kondom alltså.

    Förklarade att inget preventivmedel är säkert och att det finns brister i alla. Nuvaring är ju i det här fallet ett av de säkraste så det är tråkigt att jag inte, som det ser ut, kan ha det längre.

    Jag ska inte ta hormoner så länge jag känner att jag mår dåligt över det, natural cycles fungerar inte eftersom att jag jobbar oregelbundet natt och ibland dag.

    För övrigt så tror jag att detta var bra för honom, han kanske hinner fundera mer kring barn och framtiden, just nu lever han i en liten bubbla att han är ung för evigt och att allt roligt försvinner så fort man får barn.. :)

    Anledningen till att han inte vill ha barn just nu är för att han vill vara säker på att vi är med varandra resten av livet, för båda hans och mina föräldrar är skilda.

    Nu har han fått sig en funderare och kanske grott ett frö i honom, vi får se

    Tack så mycket <3

  • Anonym (Rödluvan)

    Använde olika p-medel under en längre period. Men tålde inget speciellt bra. Värst var hormonspiral.

    Minipiller gav minst biverkningar och drog inte ner sexlusten lika mycket som resten av skiten...

  • baralillatant

    [quote=79676507][quote-nick]Anonym (P-medel för män) skrev 2019-06-08 09:15:53 följande:[/quote-nick]Eller blir det som tidigare enbart kvinnans ansvar båda parters ansvar. Männen kan inte längre skylla på att de blivit "lurade" till oönskade graviditeter. Det blir upp till varje person hur de vill skydda sig. Kondomer hör ju inte till de säkraste skydden rent befruktningsmässigt och är sällan något bra alternativ i längre relationer.[/

    Jo visst är det bra för män som vill ta ansvar men det räcker ju inte då kvinnan aldrig kan lite på någon annan till 100%. Så det lär ju bli mer att man dubblar skydd.

  • Anonym (Kompis)

    Varför kör ni inte bara i analen istället? 

  • Anonym (Bra kille)
    Confusedgirl skrev 2019-06-08 13:49:11 följande:

    Tack för svar alla,

    Jag har nu hunnit prata med min pojkvän. Anledningen till att han kände sig osäker kring kondom är för att när vi precis träffat så använde vi kondom, och den sprack en gång. Det är hans erfarenhet kring kondom alltså.

    Förklarade att inget preventivmedel är säkert och att det finns brister i alla. Nuvaring är ju i det här fallet ett av de säkraste så det är tråkigt att jag inte, som det ser ut, kan ha det längre.

    Jag ska inte ta hormoner så länge jag känner att jag mår dåligt över det, natural cycles fungerar inte eftersom att jag jobbar oregelbundet natt och ibland dag.

    För övrigt så tror jag att detta var bra för honom, han kanske hinner fundera mer kring barn och framtiden, just nu lever han i en liten bubbla att han är ung för evigt och att allt roligt försvinner så fort man får barn.. :)

    Anledningen till att han inte vill ha barn just nu är för att han vill vara säker på att vi är med varandra resten av livet, för båda hans och mina föräldrar är skilda.

    Nu har han fått sig en funderare och kanske grott ett frö i honom, vi får se

    Tack så mycket <3


    Han har ju goda anledningar att vänta. Ni har ju bara varit tillsammans i 3 år, bor i lägenhet och har skilda föräldrar. Dessutom är du väldigt ung och kommer mogna mycket de närmsta åren. Det är inte ovanligt att man växer ifrån varandra när man håller på att bli vuxen. ( ni vill ju redan olika saker i livet) Skilsmässor är ju dessutom något som ofta går i arv socialt och då ni båda bär med er detta så är det bra att vara försiktig.

    Se det som positivt att din kille vill vänta. Han vill ge sina framtida barn de bästa förutsättningarna och då är det inte fel att vänta till efter 30.
  • Anonym (Bra kille)

    Sen måste jag tillägga att du inte kan lägga ansvaret helt på honom. Om du ska bli mamma så måste du kunna ta 100% ansvar för barnet. Det ansvaret börja med att välja rätt pappa ochrätt tillfälle. Om du väljer att bli gravid med en man som inte vill ha barn med dig nu så väljer du också den framtiden till ditt barn. Då väljer du aktivt och medvetet att ge ditt barn ett liv med en pappa som inte är redo och troligtvis ett liv där barnet får leva med separerade föräldrar.

    Du måste ta 100% ansvar för ditt blivande barns framtid. Precis som en pappa bör göra. Men om han inte vill ha barnet så har han tyvärr möjlighet att skita i det ansvaret överhuvudtaget. Han kan välja att aldrig se dig eller ett eventuellt barn igen. Tyvärr.

  • Confusedgirl
    Anonym (Bra kille) skrev 2019-06-11 06:37:15 följande:

    Sen måste jag tillägga att du inte kan lägga ansvaret helt på honom. Om du ska bli mamma så måste du kunna ta 100% ansvar för barnet. Det ansvaret börja med att välja rätt pappa ochrätt tillfälle. Om du väljer att bli gravid med en man som inte vill ha barn med dig nu så väljer du också den framtiden till ditt barn. Då väljer du aktivt och medvetet att ge ditt barn ett liv med en pappa som inte är redo och troligtvis ett liv där barnet får leva med separerade föräldrar.

    Du måste ta 100% ansvar för ditt blivande barns framtid. Precis som en pappa bör göra. Men om han inte vill ha barnet så har han tyvärr möjlighet att skita i det ansvaret överhuvudtaget. Han kan välja att aldrig se dig eller ett eventuellt barn igen. Tyvärr.


    Dock skulle han aldrig välja att ta avstånd från barnet. Vi har pratat nu och han vill ha barn.
  • Anonym (Bra kille)
    Confusedgirl skrev 2019-06-11 11:45:23 följande:

    Dock skulle han aldrig välja att ta avstånd från barnet. Vi har pratat nu och han vill ha barn.


    Så han gick från att bli irriterad när du vill sluta med pmedel till att vilja börja göra barn nu? Det gick fort!
  • Anonym (***)
    Anonym (????) skrev 2019-06-08 11:34:48 följande:
    23 och 28 för unga??? Hur tänkte du nu
    Tja, du tänkte väl själv samma när du skrev att hon skulle fundera på om hon verkligen ville vara ihop med en som han?

    23 år är lite ungt, tycker jag själv. 
    Anonym (????) skrev 2019-06-07 23:48:42 följande:

    Så DU ska äta p-piller för att HAN ska slippa få barn? Ja, det finns folk till allt. Ska du städa när han tycker det är stökigt? Ska du vara vaken när han är pigg om han tycker det är tråkigt att du sover?

    Nu har ju du gjort jobbet med preventivmedel ett tag, dags för honom att bidra. Och är han för mesig för att dra på sig en kondom får ni väl praktisera total avhållsamhet under experimentmånaden

    Sedan behöver han läsa på lite. Man kan bli gravid även om man äter p-piller.

    Och du kanske ska fundera på om du verkligen vill vara ihop med en som han, som verkar vara både blåst och otrevlig.


  • Confusedgirl
    Anonym (Bra kille) skrev 2019-06-11 15:34:49 följande:

    Så han gick från att bli irriterad när du vill sluta med pmedel till att vilja börja göra barn nu? Det gick fort!


    Har ingen som helst anledning till att prata med dig om vad han och jag har kommit överens om, tack ändå
  • Anonym (Bra kille)
    Confusedgirl skrev 2019-06-13 16:50:27 följande:

    Har ingen som helst anledning till att prata med dig om vad han och jag har kommit överens om, tack ändå


    Du startade ju precis en offentlig tråd där du skriver att du vill prata om just det. Vill du enbart diskutera med dom som håller med dig och vill utesluta dom som håller med din pojkvän så bör du prata med dina vänninor istället.
  • Confusedgirl
    Anonym (Bra kille) skrev 2019-06-13 20:27:23 följande:

    Du startade ju precis en offentlig tråd där du skriver att du vill prata om just det. Vill du enbart diskutera med dom som håller med dig och vill utesluta dom som håller med din pojkvän så bör du prata med dina vänninor istället.


    Jag har löst allt, läs startinlägget snälla
  • Anonym (Jj)
    baralillatant skrev 2019-06-10 22:25:13 följande:

    [quote=79676507][quote-nick]Anonym (P-medel för män) skrev 2019-06-08 09:15:53 följande:[/quote-nick]Eller blir det som tidigare enbart kvinnans ansvar båda parters ansvar. Männen kan inte längre skylla på att de blivit "lurade" till oönskade graviditeter. Det blir upp till varje person hur de vill skydda sig. Kondomer hör ju inte till de säkraste skydden rent befruktningsmässigt och är sällan något bra alternativ i längre relationer.[/

    Jo visst är det bra för män som vill ta ansvar men det räcker ju inte då kvinnan aldrig kan lite på någon annan till 100%. Så det lär ju bli mer att man dubblar skydd.


    Sant men i detta fallet hade det varit bra. Ts kille vill ju inte ha barn så då blir det hans ansvar att sköta preventivmedel. Om han skulle slarva så skulle det för ts skull inte göra nåt eftersom hon vill ha barn nu.
Svar på tråden Jag vill inte ta hormoner och pojkvän vill inte ha barn