• Anonym (Ska jag lämna eller stanna?)

    Ska jag lämna eller stanna kvar?

    Jag och min särbo är 55+, vi har bra jobb och sedan tidigare förhållanden totalt fem barn, i stort sett vuxna och självständiga allihop. Hen har en hund. Vi träffades och var mycket kära för tre år sedan. Vi är goda vänner och kan resonera om det mesta. Jag älskar hen. Jag har varit nöjd och glad i förhållandet. Vi har många vänner och vi gör resor, kultur och kalas i raskt tempo. Jag är frisk, glad, social, aktiv och nyfiket intellektuell.

    Problemet är:

    1) Hen vill köpa hus ihop och bli sambos. Jag har inget direkt emot det - roligt projekt och klokt ekonomiskt

    2) Hen har börjat bli ointresserad av sex, numera kanske det sker en gång i månaden. Jag vill hångla och ha närhet helst varje dag, ha sex helst flera gånger i veckan. Jag njuter av sex mycket och saknar det.

    3) Hen är allt mer trött. Hen spelar Candy Crush, smygtullar lådvin & godis rätt rejält samt gullar mycket med hunden, många timmar per dag. Hen får allt mer övervikt. Hen hör dåligt vilket börjar göra konversation riktigt svår. Jag gör kanske typ 60% av hushållsarbetet.

    4) Hen klagar rätt irriterat och småelakt på oss andra i familjen, faktiskt oftast i onödan. Vi blir förvånade men markerar, det är ofta glashus eller orättvist. Tröttsamt.

    Så jag funderar på vad jag ska göra?

    A) Ska jag lämna förhållandet och bara vara vänner? Livet är kort, jag måste inte binda mig. Jag skulle då förlora mycket bekvämlighet och den trygghet vi ändå har.

    B) Ska jag flytta ihop och ha ett bekvämt liv fast med alla hens problem? Jag skulle i så fall kunna ha diskreta kk-förhållanden vid sidan av.

    C) Någon tredje väg?

    Hen känner till att vi tycker att hen spelar, sover, dricker och snaskar godis på tok för mycket. Hen vet att jag vill hångla och ha sex mycket mer. Hen kan inte tänka sig ett öppet förhållande.

  • Svar på tråden Ska jag lämna eller stanna kvar?
  • Anonym (Anoz)
    Anonym (Luttrad) skrev 2019-08-10 11:22:29 följande:

    Fortsätt vara särbo och se hur det utvecklar sig? Spontant låter det som en skittrist gubbe du släpar på. Det finns många bra, pigga och positiva män runt 55.


    Personligen så tycker jag det låter som en skittrist käring som släpas på, resonerar du likadant i det fallet?

    Jag röstar för att fortsätt vara särbo och skaffa en älskare/älskarinna om hen inte vill släppa till.
  • Anonym (Luttrad)
    Anonym (Ska jag lämna eller stanna?) skrev 2019-08-10 13:31:58 följande:

    Inte helt säkert att du gissar rätt avs kön. Hade du resonerat likadant om det inte var en skittrist gubbe utan en tråkig kärring, eller vad du skulle kalla skärmberoende lite småelaka äldre?


    Anonym (Ska jag lämna eller stanna?) skrev 2019-08-10 13:34:06 följande:

    Tack, funderar lite på just det, att fortsätta vara särbo och värna mitt oberoende.


    Anonym (Ska jag lämna eller stanna?) skrev 2019-08-10 13:36:07 följande:

    Jag funderar ju just på det. Var går min gräns? Vad skulle du säga är droppen liksom? Mycket i relationen är ju ändå bra.


    Anonym (Anoz) skrev 2019-08-10 18:08:04 följande:

    Personligen så tycker jag det låter som en skittrist käring som släpas på, resonerar du likadant i det fallet?

    Jag röstar för att fortsätt vara särbo och skaffa en älskare/älskarinna om hen inte vill släppa till.


    Spelar väl ingen roll om det är en tråkig gubbe eller en tråkig tant. TS trivs ju inte med Hens beteende.

    TS hur vill du att ditt liv ser ut om 5år, 10 år? Resor, fritid, boende, sport, intressen? Vad intresserar dig och passar din nuvarande särbo in i den bilden? Vill du spendera dina sista kanske 30 år med denna person?
  • Anonym (Hmm)

    I liknade läge ..... eller tydligen bättre.
    När du brukar ordet "hen" så svarar jag dock inte på ett
    enda ord. Det finns fan inget "hen"
    Hen kan du vara själv - gubbkärring!!!!!

  • Anonym (Ska jag lämna eller stanna?)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-08-10 19:59:39 följande:

    I liknade läge ..... eller tydligen bättre.

    När du brukar ordet "hen" så svarar jag dock inte på ett

    enda ord. Det finns fan inget "hen"

    Hen kan du vara själv - gubbkärring!!!!!


    Använde hen för att slippa flocken här på Familjeliv som jämt skyller alla problem på det ena könet.

    Jag vet också att de flesta människor har ett tydligt genus.

    Om du har problem med att diskutera detta så har jag inga problem med att du avstår. Med ditt glada intellekt hittar du säkert andra ämnestrådar där du kan ge råd.
  • Anonym (Ska jag lämna eller stanna?)
    Anonym (Luttrad) skrev 2019-08-10 19:32:14 följande:

    Spelar väl ingen roll om det är en tråkig gubbe eller en tråkig tant. TS trivs ju inte med Hens beteende.

    TS hur vill du att ditt liv ser ut om 5år, 10 år? Resor, fritid, boende, sport, intressen? Vad intresserar dig och passar din nuvarande särbo in i den bilden? Vill du spendera dina sista kanske 30 år med denna person?


    Det är en bra tanke för att fatta beslut. I det perspektivet ser det ju bättre ut att jag behåller så mycket personlig frihet som möjligt för att inte hamna i en sorts bur.

    Men liksom en partner får fysisk eller psykisk sjukdom så är det ju en gränsfråga hur länge man ska ställa upp.

    Nu på semestern spelade särbon kanske Candy Crush 4-5 timmar per dygn. Mina bonusbarn tyckte vi skulle låta det hållas. Men vi gjorde annat under tiden..
  • Anonym (Ska jag lämna eller stanna?)
    Anonym (Anoz) skrev 2019-08-10 18:08:04 följande:

    Personligen så tycker jag det låter som en skittrist käring som släpas på, resonerar du likadant i det fallet?

    Jag röstar för att fortsätt vara särbo och skaffa en älskare/älskarinna om hen inte vill släppa till.


    Bra råd. Kk har fungerat fint förr om åren när partnern inte prioriterar någon sex. Inte moraliskt OK, men lagligt och biologiskt behov.
  • Tecum
    Anonym (Ska jag lämna eller stanna?) skrev 2019-08-10 13:36:07 följande:
    Jag funderar ju just på det. Var går min gräns? Vad skulle du säga är droppen liksom? Mycket i relationen är ju ändå bra.
    Droppen för mig är "ointresserad av sex och närhet". Men du tycks kunna lösa det med kk, alla har inte den möjligheten. Sen att bli alltmer orörlig  och mindre intresserad av att göra saker tillsammans är big no-no. Dålig hörsel går att avhjälpa med hörapparat men det kräver att vederbörande har sjukdomsinsikt och är villig att göra något.
  • Anonym (Jag vet bäst)

    Flytta för guds skull inte ihop.
    Ha kvar relationen och se vad som händer. Kan det vara så att det ändå kommer att rinna ut i sanden med tiden? Hen har nog tröttnat på dig men inte säger det? Här har tiden sin gång.
    Självklart har du kk vid sidan om. 

  • Anonym (Lämna)

    Jag kommer bara kort och gott säga att det nog är svårt att få det att fungera när man har så olika behov av sex och närhet. Samt att det inte verkar finnas mycket annat i relationen som överträffar den bristen.

    Tyvärr..

  • Anonym (Ska jag lämna eller stanna?)
    Anonym (Jag vet bäst) skrev 2019-08-11 10:49:11 följande:

    Flytta för guds skull inte ihop.

    Ha kvar relationen och se vad som händer. Kan det vara så att det ändå kommer att rinna ut i sanden med tiden? Hen har nog tröttnat på dig men inte säger det? Här har tiden sin gång.

    Självklart har du kk vid sidan om. 


    Tack, tänker så. Men vi har det bra på många andra sätt och hen är medveten om sexbristen och nog lite villrådig. Jag är mycket öppnare och tar lättare på saker. Hen funderar och har nog lite skuld om vikt, bristande sexlust och sitt spelande. Hen har kraftigt minskat sitt drickande. Hen har två hörapparater som funkar halvt OK.

    Vi är ju äldre. Jag skulle nog kunna hitta ny partner lättare att hen, men det är ett stort steg att bryta upp, även om det sker respektfullt. Hen skulle bli väldigt ledsen.
  • Anonym (Ska jag lämna eller stanna?)
    Anonym (Lämna) skrev 2019-08-11 10:54:31 följande:

    Jag kommer bara kort och gott säga att det nog är svårt att få det att fungera när man har så olika behov av sex och närhet. Samt att det inte verkar finnas mycket annat i relationen som överträffar den bristen.

    Tyvärr..


    Jag kanske inte skrev tillräckligt bra att det allt fanns mycket bra. Men om det inte finns sex bor hag nog hellre med killkompisar i teorin.
  • Anonym (Omtänksam)

    Hej. Är TS kvar på forum. Vad blev beslutet och har det gått bra för dig? Spännande om du vill återkoppla.

  • Anonym (hur gick det)

    Jag håller med den som svarat innan, så många trådar där man undrar hur det gick.... min gissning att de inte är ihop längre

  • Mandel

    Jag hade en särbo som också pratade om gemensam framtid och bli gamla tillsammans, men han ville inte ha sex och han prioriterade sin telefon och sitt pulande mer och mer över mig och att hitta på något tillsammans utöver att åka husbil några få gånger per år eller träffa hans vänner  gick inte.

    Inte en enda gång var han med till någon av mina vänner...

    När jag märkte av att det gick mer och mer utför mot vad jag ansåg att en relation skulle vara så gick jag.

    När jag bröt upp sa jag till mina tonårssöner att de självklart får ha kontakt med honom och att jag tror att han skulle uppskatta om de faktiskt hörde av sig till honom med "bilbekymmer" eller annat.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Big dick)

    Kan inte ta någon seriös som inte kan skriva han eller hon på ett anonymt forum.

Svar på tråden Ska jag lämna eller stanna kvar?