• BSBS

    Universitetsstudier på Stockholms universitet förskolelärare ensamstående

    Hej!

    Förbryllas en aning över hur knepigt det verkar vara att få ihop det med universitetsstudier och föräldraskap.

    Ska börja studera till hösten och undrar vad jag givit mig in på. Är det verkligen så som jag uppfattat det att all undervisning med föreläsningar seminarium etc är obligatoriskt?

    Verkar vara varje dag!! Trodde det skulle vara mer självstudier och lektion 2-3 ggr per vecka och man går dessutom sent till kl 16 flera gånger i veckan.

    Kommer bli tvungen att skaffa barnflicka om det är på detta viset hur jag nu ska ha råd med det alternativt hoppa av efter en månad.

    Någon annan som läst till förskolelärare på Stockholms universitet? Hur krävande är det?

  • Svar på tråden Universitetsstudier på Stockholms universitet förskolelärare ensamstående
  • Blomman1215
    BSBS skrev 2019-08-18 13:24:48 följande:

    Någon som vet vad det innebär att viss litteratur finns som elektronisk resurs? Behöver man inte införskaffa den kurslitteraturen för att den finns online?

    Kan det verkligen stämma att jag enbart för EN kurs ska ha 22 böcker?


    Ja elektronisk resurs betyder att den finns online och du behöver inte köpa den.

    Docl låter 22 böcker orimligt mycket. Tror vi haft som mest 8 böcker på en (30hp) kurs.
  • Hawk

    Har du svårt för självstudier är det kanske inte optimalt men det är fullt möjligt att studera med barn. Struktur och disciplin så funkar det. Långt ifrån allt är obligatoriskt och även de obligatoriska tillfällena måste de erbjuda ett ersättningsalternativ för. Bör som sagt stå i kurs-pm. Skulle du kugga finns ju alltid omtentor.

  • Kodia

    Nu var det länge sedan jag läste till lärare, men då var det så att seminarier osv var obligatoriska, vilket säkert gäller även "drama" i ditt fall. Föreläsningar var det inte, men det var väldigt bra att gå på dem ändå. Vissa  kurser var vi i skolan mycket, särskilt de om pedagogik osv. Andra, mer teoretiska, hade mer självstudier.

    Nu ser jag inte hela ditt schema, men det verkar vara så att alla gruppers schema är i samma dokument. Kan det göra att det ser mer ut än vad det är?

    Det ser ut som om du går typ 9-15/16. Det ger ju inte längre förskoledagar för ditt barn än om du skulle jobba heltid närmare hemmet.

    Vi fick också sådana långa litteraturlistor ibland, och då var vissa mer som extra, och andra fick vi utdrag ur av lärarna. Så köp inte alla än! Dock kan du ju låna dem om det går.

  • mamma 86

    Jag studerade inte i Sthlm men till förskollärare. När jag började var jag ensamstående med en 3 åring. Hade mycket tid med henne, mer än när jag jobbade. Vi hade oftast inte föreläsningar varje dag och jag pluggade mycket på kvällen när hon sov och kunde därför hämta tidigare. Jag kände att med tiden lärde jag mig vilka föreläsningar som var viktiga och vilka som inte var det. Vissa bara läste rakt av från en power Point och den kunde jag lika gärna läsa hemma.

    Vabba hade jag inga problem med förutom då det var praktik. Det var absolut stressigast.

  • hammarhajen

    Jag förstår inte riktigt?

    Barn har alltid längre dagar på förskolan än vad ensamstående har på jobbet. Det säger sig självt, dagen för barnet är arbetstid+restid.

    Om du har två timmars restid per dag gissar jag att det är en timme åt varje håll? Du behöver alltså lämna ca 7.45 när du börjar 9.00 som på skärmdumpen. Det är ingenting att oja sig för, så har ju alla det. Det är inte så att den som har kortast dag vinner tävlingen om bästa förälder. 

    Heltidsstudier får likställas med heltidsjobb, sedan kan det vara mer eller mindre i perioder. Och man måste inte plugga om man inte vill. Väljer man att skaffa barn innan man har pluggat så får man liksom stå för sitt val - man kan inte både ha kvar kakan och äta den. Är det bråttom att skaffa barn tidigt får man ta de förutsättningar som kommer (som att heltidsstudier är heltidsstudier) och inte förvänta sig att man ska kunna leva exakt som de som pluggat och ordnat ekonomin först (och kan gå ner på deltid på jobbet).

  • BSBS
    hammarhajen skrev 2019-08-19 05:42:27 följande:

    Jag förstår inte riktigt?

    Barn har alltid längre dagar på förskolan än vad ensamstående har på jobbet. Det säger sig självt, dagen för barnet är arbetstid+restid.

    Om du har två timmars restid per dag gissar jag att det är en timme åt varje håll? Du behöver alltså lämna ca 7.45 när du börjar 9.00 som på skärmdumpen. Det är ingenting att oja sig för, så har ju alla det. Det är inte så att den som har kortast dag vinner tävlingen om bästa förälder. 

    Heltidsstudier får likställas med heltidsjobb, sedan kan det vara mer eller mindre i perioder. Och man måste inte plugga om man inte vill. Väljer man att skaffa barn innan man har pluggat så får man liksom stå för sitt val - man kan inte både ha kvar kakan och äta den. Är det bråttom att skaffa barn tidigt får man ta de förutsättningar som kommer (som att heltidsstudier är heltidsstudier) och inte förvänta sig att man ska kunna leva exakt som de som pluggat och ordnat ekonomin först (och kan gå ner på deltid på jobbet).


    Kan vara så att jag inte arbetat heltid innan just för att mitt barn ska slippa långa dagar i förskolan och det inom 20 minuters avstånd från förskolan. Ja visst kan man göra så, eller så kan man försöka ta sig ur en omöjlig livssituation med timanställningar och osäkra arbetsvillkor, utöver detta även en arbetsmarknad där jag inte kan konkurrera bland andra arbetssökande som inte är ensamstående med små barn. För övrigt är jag ingen tonåring :)
  • BSBS
    Blomman1215 skrev 2019-08-18 17:25:08 följande:

    Ja elektronisk resurs betyder att den finns online och du behöver inte köpa den.

    Docl låter 22 böcker orimligt mycket. Tror vi haft som mest 8 böcker på en (30hp) kurs.


    Ja, 22 stycken för den första kursen på 16 hp. Tack för svar!
  • BSBS
    Kodia skrev 2019-08-18 22:31:01 följande:

    Nu var det länge sedan jag läste till lärare, men då var det så att seminarier osv var obligatoriska, vilket säkert gäller även "drama" i ditt fall. Föreläsningar var det inte, men det var väldigt bra att gå på dem ändå. Vissa  kurser var vi i skolan mycket, särskilt de om pedagogik osv. Andra, mer teoretiska, hade mer självstudier.

    Nu ser jag inte hela ditt schema, men det verkar vara så att alla gruppers schema är i samma dokument. Kan det göra att det ser mer ut än vad det är?

    Det ser ut som om du går typ 9-15/16. Det ger ju inte längre förskoledagar för ditt barn än om du skulle jobba heltid närmare hemmet.

    Vi fick också sådana långa litteraturlistor ibland, och då var vissa mer som extra, och andra fick vi utdrag ur av lärarna. Så köp inte alla än! Dock kan du ju låna dem om det går.


    Tack för svar :)
  • BSBS
    mamma 86 skrev 2019-08-18 23:47:56 följande:

    Jag studerade inte i Sthlm men till förskollärare. När jag började var jag ensamstående med en 3 åring. Hade mycket tid med henne, mer än när jag jobbade. Vi hade oftast inte föreläsningar varje dag och jag pluggade mycket på kvällen när hon sov och kunde därför hämta tidigare. Jag kände att med tiden lärde jag mig vilka föreläsningar som var viktiga och vilka som inte var det. Vissa bara läste rakt av från en power Point och den kunde jag lika gärna läsa hemma.

    Vabba hade jag inga problem med förutom då det var praktik. Det var absolut stressigast.


    Tack för ditt svar. Ger mig lite hopp!
  • BSBS
    GGN skrev 2019-08-19 12:34:26 följande:

    Är kl. 16 sent? Hur ska du då klara att jobba?


    Tills jag börjar jobba så har jag säkert ordnat med körkort, kanske har jag en sambo som vill vara med i vårat liv och dela på ansvaret, ha ett jobb i närliggande kommun? Barnet blir äldre, lättare att följa med en kompis hem efter skolan exempelvis etc etc
Svar på tråden Universitetsstudier på Stockholms universitet förskolelärare ensamstående