• naanoo

    Sterilisering under kejsarsnitt

    Är tidigt gravid med mitt fjärde barn som jag planerar att behålla! Har blivit gravid på minipiller två gånger förr, haft kyleena hormonspiral men mådde illa av den! Vill inte prova kopparspiral... Har gjort 2 snitt innan så detta kmr bli snitt också, nu funderar jag på att sterilisera mig under snittet, någon som gjort detta? Hur var de? Känner man av de efteråt? Har man mens som vanligt osv

  • Svar på tråden Sterilisering under kejsarsnitt
  • LittelG
    Giftskåneman skrev 2019-09-01 10:34:35 följande:

    Men om allt opereras bort, då är det väl 100% säkert?


    ...för att förtydliga: man blockerar äggledarna.
  • Giftskåneman
    LittelG skrev 2019-09-01 10:43:04 följande:

    ...för att förtydliga: man blockerar äggledarna.


    Åtusan, trodde man tog bort allt vid sterilisering på kvinnor, hört på radio om stora problem när detta sker, att hormonbalansen i hela kroppen ändras osv, visste inte man snörade av äggledarna, blir det hormonfel ändå?
  • LittelG
    Giftskåneman skrev 2019-09-01 10:48:01 följande:

    Åtusan, trodde man tog bort allt vid sterilisering på kvinnor, hört på radio om stora problem när detta sker, att hormonbalansen i hela kroppen ändras osv, visste inte man snörade av äggledarna, blir det hormonfel ändå?


    Har läst på så mycket jag kan och mig veterligen påverkas inte hormonbalansen av en vanlig sterilisering. Kan dock tänka mig att det är skillnad om man tar bort allt.
  • naanoo
    Cecese skrev 2019-09-01 10:35:20 följande:

    Jag steriliserade mej samtidigt som sista barnet föddes med akut snitt (hade skrivit på papper tidigare att om det blir snitt vill jag att de steriliserar samtidigt. Jag märkte inget av det mer än att läkaren sa att nu fixar de steriliseringen och det tog nån minut längre än det skulle gjort annars. Det är klart att det gjorde ont efter men det är ju pga snittet och eftervärkar, hade gjort lika ont även om jag inte hade steriliserat mig. De första 10 åren efter märkte jag inget. Jag har ägglossning och mens precis som vanligt. Ca 10 år efter steriliseringen började jag känna av klimakteriebesvär men det kanske jag hade gjort ändå även om det är lite tidigt (började känna tydligt vid 39 år). 


    Ja men själva hormonerna ska väl inte alls påverkas väl? Man tar ju inte bort något utan bara klipper av /bränner äggledarna va? har hört/läst att det inte ska påverka klimakterie alls
  • Bertram
    Giftskåneman skrev 2019-09-01 10:48:01 följande:
    Åtusan, trodde man tog bort allt vid sterilisering på kvinnor, hört på radio om stora problem när detta sker, att hormonbalansen i hela kroppen ändras osv, visste inte man snörade av äggledarna, blir det hormonfel ändå?

    När ska folk lära sig skillnaden på KASTRERA och STERILISERA.


    När man steriliserar, människa eller djur så tar man bara bort funktionen att äggen tar sig fram och kan bli befruktade. Vid kastrering, då tar man bort allt. Man brukar inte kastrera människor. Utan främst djur. Både honor och hanar.

  • naanoo
    Bertram skrev 2019-09-01 20:09:58 följande:

    När ska folk lära sig skillnaden på KASTRERA och STERILISERA.

    När man steriliserar, människa eller djur så tar man bara bort funktionen att äggen tar sig fram och kan bli befruktade. Vid kastrering, då tar man bort allt. Man brukar inte kastrera människor. Utan främst djur. Både honor och hanar.


    Haha jag vet också skillnaden på kastrera och sterilisera:)
  • Nittiotalisten

    Gör det inte! Du kommer säkert ångra dig sen.

  • naanoo
    Nittiotalisten skrev 2019-09-01 20:59:44 följande:

    Gör det inte! Du kommer säkert ångra dig sen.


    Varför tror du jag kommer ångra mig? Har du gjort de själv eller känner du nån som gjort de?

    Skönt att bolla känslor me utomstående också!

    Jag tyckte jag va klar med mina tre barn så blev jag grav nu med prev.medel... Ville verkligen inte ha fler barn då jag har en som är rätt krävande! Men känner att abort inte är ett alternativ heller. Sen efter fyra barn känner jag veeeeerkligen att jag är helt o håller klar.! Är 33 år
  • Cecese
    naanoo skrev 2019-09-01 19:59:12 följande:

    Ja men själva hormonerna ska väl inte alls påverkas väl? Man tar ju inte bort något utan bara klipper av /bränner äggledarna va? har hört/läst att det inte ska påverka klimakterie alls


    Hormonerna ska inte påverkas men jag har läst att det finns vissa teorier att en del kan komma lite tidigare i klimakteriet. Jag är inte i det än men känner tydligt av det och senaste 4-5 månaderna har jag märkt rejäla skillnader i mensen före och nu, humör, smärta m.m. Som sagt det är ju omöjligt att veta om jag hade mått så här även utan steriliseringen. Oavsett vad så är jag helt nöjd med att jag steriliserade mej när jag var 29 och jag har aldrig ångrat mig.
  • Nittiotalisten
    naanoo skrev 2019-09-01 21:05:18 följande:

    Varför tror du jag kommer ångra mig? Har du gjort de själv eller känner du nån som gjort de?

    Skönt att bolla känslor me utomstående också!

    Jag tyckte jag va klar med mina tre barn så blev jag grav nu med prev.medel... Ville verkligen inte ha fler barn då jag har en som är rätt krävande! Men känner att abort inte är ett alternativ heller. Sen efter fyra barn känner jag veeeeerkligen att jag är helt o håller klar.! Är 33 år


    En kompis gjorde det och ångrade sig väldigt mycket. Hon hade också 4 barn när hon gjorde det men efter några år ville hon jättegärna ha ett barn till så hon blev tvungen att göra några kostsamma ivf-behandlingar.
  • naanoo
    Nittiotalisten skrev 2019-09-01 21:08:13 följande:

    En kompis gjorde det och ångrade sig väldigt mycket. Hon hade också 4 barn när hon gjorde det men efter några år ville hon jättegärna ha ett barn till så hon blev tvungen att göra några kostsamma ivf-behandlingar.


    Tror INTE jag kommer vilja ha fler barn än 4, eller rättare sagt jag är säker! Detta blir mitt tredje snitt dessutom och är starkt avråden att göra ett till snitt efter detta. Vill inte riskera att min livmoder spricker i slutet av grav, livsfarligt för både barn och mig.! Måste tänka på dom barnen jag redan har också.... så i mitt fall är de egentligen inte bara vilja utan medicinskt
  • Nittiotalisten
    naanoo skrev 2019-09-01 21:34:11 följande:

    Tror INTE jag kommer vilja ha fler barn än 4, eller rättare sagt jag är säker! Detta blir mitt tredje snitt dessutom och är starkt avråden att göra ett till snitt efter detta. Vill inte riskera att min livmoder spricker i slutet av grav, livsfarligt för både barn och mig.! Måste tänka på dom barnen jag redan har också.... så i mitt fall är de egentligen inte bara vilja utan medicinskt


    Ok får jag fråga varför du gjort snitt vid varje förlossning?
  • naanoo
    Nittiotalisten skrev 2019-09-01 22:28:16 följande:

    Ok får jag fråga varför du gjort snitt vid varje förlossning?


    Första födde jag vaginalt, andra blev akut snitt! Tredje blev snitt pga av moderkakan låg helt i vägen så att säga.!
  • Valkyriia

    Mitt bästa beslut I varje fall..


    Jag valde att sterilisera mig vid födseln av mitt tredje barn (12 år sedan nu). Fött 1 vaginalt och 2 planerade snitt.


    Har alltid haft problem med preventivmedel och ville inte behöva ställas inför ett val om att behålla eller ta bort. Var 26år. Hade alla papper klara och tog bara en stund extra vid snittet.  Är man riktigt säker på vad man vill så ser jag ingen orsak till varför inte, särskilt inte när de ändå har öppnat upp en.

Svar på tråden Sterilisering under kejsarsnitt