• 123aik

    Behöver hjälp om arv!!!

    Hej.

    Nu är det nämligen så att jag och mina syskon ska ärva pengar från våran pappa som gått bort och han var muslim men jag är inte det. Så nu undrar jag om någon som är muslim eller vet något om islam vet ifall jag bör skicka in att jag är muslim eller inte till muslim Court som det heter när man ska få sitt arv. Och det är ju så att inom islam så ärver sonen dubbelt så mycket mer än dottern så jag vet inte om jag får lika mycket som honom ifall jag skriver att jag inte är muslim eller om jag inte får något alls?

    Behöver hjälp så snabbt som möjligt. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Behöver hjälp om arv!!!
  • BurningDiamond
    123aik skrev 2019-09-15 22:38:35 följande:
    Jo han var svensk medborgare
    om alla inblandade är svenskar så gäller svensk lagstiftning.
  • Anonym (inget)
    BurningDiamond skrev 2019-09-15 22:47:38 följande:
    om alla inblandade är svenskar så gäller svensk lagstiftning.
    Bara om det handlar om egendom/tillgångar i Sverige. Inte tillgångar utomlands.
  • Limeblad
    BurningDiamond skrev 2019-09-15 22:47:38 följande:

    om alla inblandade är svenskar så gäller svensk lagstiftning.


    Inte om man lever utomlands. Då kan det landets lag bli tillämplig på arv.
  • BurningDiamond
    Anonym (inget) skrev 2019-09-15 22:49:38 följande:
    Bara om det handlar om egendom/tillgångar i Sverige. Inte tillgångar utomlands.
    Sant
  • Anonym (I)

    Men dina syskon ser väl till att ni alla får lika mycket??

  • Bunny on speed
    123aik skrev 2019-09-15 22:43:00 följande:

    Tack så jävla mycket


    Vad tacksam du blev. Där fick du ju ett bra svar
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Vera)
    Bagar Bengtsson skrev 2019-09-15 23:48:13 följande:

    Vilken lag gäller om man har dubbla medborgarskap som det ofta är?


    Handlar inte om medborgarskap utan om i vilket land tillgångarna finns i och vart den avlidna är skriven.

    Om du är svensk medborgare men är boende i ett annat land och har tillgångar där som hus t ex, gäller det landets lagar.
  • Anonym (l)
    123aik skrev 2019-09-15 22:38:35 följande:
    Jo han var svensk medborgare
    Kontakta en jurist som kan hjälpa dig
  • Bagar Bengtsson
    Anonym (Vera) skrev 2019-09-15 23:58:40 följande:
    Handlar inte om medborgarskap utan om i vilket land tillgångarna finns i och vart den avlidna är skriven.

    Om du är svensk medborgare men är boende i ett annat land och har tillgångar där som hus t ex, gäller det landets lagar.
    Om vi leker med tanken bara. jag har ett hus i Miami som är värderat till 100 miljoner och här hemma har jag aktier/fastigheter av ett värde kring 10 miljoner. Jag har två barn men träffar en ny kvinna som blir deras styvmamma. Kan jag då mao göra mina barn nästintill arvslösa, dvs 50% av det jag äger i Sverige har de bara rätt till, d.v.s. 2,5 miljoner i var?

    Låter för sjukt för att vara sant...?
  • Anonym (Vera)
    Bagar Bengtsson skrev 2019-09-16 14:21:30 följande:
    Om vi leker med tanken bara. jag har ett hus i Miami som är värderat till 100 miljoner och här hemma har jag aktier/fastigheter av ett värde kring 10 miljoner. Jag har två barn men träffar en ny kvinna som blir deras styvmamma. Kan jag då mao göra mina barn nästintill arvslösa, dvs 50% av det jag äger i Sverige har de bara rätt till, d.v.s. 2,5 miljoner i var?

    Låter för sjukt för att vara sant...?
    Min äldsta halvbror bor i Florida sen jag var liten men är svensk medborgare.
    Hans fru är också svensk men dom är skrivna där sen många år och dom har 3 barn som har dubbelt medborgarskap, svenskt och amerikanskt.
    Min bror och svägerska äger en stor villa och annat kapital.
    För dom gäller inte svenska lagar när det gäller deras villa och annat kapital som finns i USA när dom dör.

    Äger du fastigheter eller har kapital knutet till utlandet gäller ofta andra lagar.
    TS måste vända sig till en jurist då hennes pappa bodde i ett annat land och hade kapital där.

    Man kan inte alltid utgå ifrån att svenska lagar gäller när man är skriven  ett annat land och har kapital där även fast man är svensk medborgare.

    Ts pappa hade flyttat ifrån Sverige och var skriven i ett annat land och hade sitt kapital där då är det väl inte konstigt ifall det landets regler gäller.

    Men hon måste vända sig till en jurist för att få veta vad som gäller i hennes fall.
Svar på tråden Behöver hjälp om arv!!!