• AnneP

    Fertilitetsutredning under 30år

    Någon här som har gått en utredning?

    Hur var första besöket samt hur lång tid tog första besöket ?

    All information mottages gärna :)

    Kram

  • Svar på tråden Fertilitetsutredning under 30år
  • Majja92
    AnneP skrev 2019-12-09 17:34:00 följande:

    Hej Majja ,

    Vad skönt att ni har kommit igång!

    Förstår att det känns läskigt , kände samma i början.

    Jag har haft turen att ha väldigt bra läkare och dom är väldigt förstående.

    Idag var jag på min sista del i min undersökning när dom kollar ägglossning. Mitt ägg är nu 18mm och kommer släppa inom ett par dagar. Känns skönt att allt ser bra ut på mig nu väntar vi bara på sambons svar på sitt prov.

    Det är sån lättnad att ha kollat upp allt , du kommer känna samma efteråt. Jag har som sagt haft tur med läkare o även provresultat än så länge :)

    Finns här om du undrar något

    Har dessutom hört att det är många som blir gravida efter spolningen av äggledare :)


    Tack fina du, är så glad att jag hittade den här gruppen att bolla detta med. Sambon tar det hur bra som helst, det är mest jag som tycker detta känns tungt. Men ändå skönt på ett vis såklart. Vi får se hur allt blir, jag hoppas på graviditet innan cirkusen drar igång på riktigt, även om det känns omöjligt just nu <3
  • AnneP

    Det är tur att vi finns här för varandra <3

    Man vill ju gärna att allt ska hända direkt när man har bestämt sig. Tror ärligt talat att när man väl får sitt plus sen oavsett via ivf eller naturligt så kommer man glömma den svåra tiden. Jag försöker acceptera att det är såhär nu och att jag/vi har gjort det vi kan :)

  • Majja92
    AnneP skrev 2019-12-09 18:07:21 följande:

    Det är tur att vi finns här för varandra <3

    Man vill ju gärna att allt ska hända direkt när man har bestämt sig. Tror ärligt talat att när man väl får sitt plus sen oavsett via ivf eller naturligt så kommer man glömma den svåra tiden. Jag försöker acceptera att det är såhär nu och att jag/vi har gjort det vi kan :)


    Ja så är det absolut! Skulle gå genom brinnande eld för mitt (framtida) knyte, och oavsett vad man behöver utstå för att ta sig dit så kommer det absolut vara värt det :) Allting rör sig faktiskt i rätt riktning när man väl öppnat upp för hjälp, och under tiden så får man njuta av att bara vara två, vara vaken sent och dricka rödvin till maten!
  • KajsaMia

    Kära Anne och Majja, hur länge fick ni vänta för utredningen? :) Rapportera gärna hur det går vidare med er! Hjärta

  • Majja92
    KajsaMia skrev 2019-12-15 18:52:12 följande:

    Kära Anne och Majja, hur länge fick ni vänta för utredningen? :) Rapportera gärna hur det går vidare med er! 


    Jag gick till VC och sen tog den ungefär två-tre veckor innan jag fick post om att dom mottagit våran remiss. Innan vårat första möte måste vi tillbaka till VC, jag ska lämna blodprov och sambon måste lämna två sperma prov. Så det dröjer nog lite till innan första mötet, men har ändå gått fort tycker jag. Trodde det skulle ta flera månader, glatt överraskad! Vänta har man ju gjort tillräckligt :P
  • AnneP
    KajsaMia skrev 2019-12-15 18:52:12 följande:

    Kära Anne och Majja, hur länge fick ni vänta för utredningen? :) Rapportera gärna hur det går vidare med er! 


    Vi fick tid veckan efter vi ringde i stockholm på st:göran.

    Vårt första besök var den 28 november och vi väntar nu på att få gå på sista besöket där vi får svar på allt.

    Jag vet dock redan nu att allt såg bra ut på mig då dom har kollat äl och passage.

    Jag ringde i flera dagar för varje bokat besök för att få tid ( då folk oftast bokar av )

    Därav gick det så fort för oss :)
  • KajsaMia
    AnneP skrev 2019-12-15 21:09:18 följande:
    Vi fick tid veckan efter vi ringde i stockholm på st:göran.

    Vårt första besök var den 28 november och vi väntar nu på att få gå på sista besöket där vi får svar på allt.

    Jag vet dock redan nu att allt såg bra ut på mig då dom har kollat äl och passage.

    Jag ringde i flera dagar för varje bokat besök för att få tid ( då folk oftast bokar av )

    Därav gick det så fort för oss :)
    Det var verkligen mycket snabbt! Och verkligen klokt att ringa till kliniker många gånger för att kolla om någon har avbokat sin tid. Är du nu klar med ditt sista besök eller är det fortf framför dig? Och är du nöjt med St Göran? Jag ser folk skriver så bra om dom!
  • boshab

    Nu går det framåt i vår utredning. Har lämnat blodprov och mannen spermaprov denna månad. Nu har provsvaren kommit, vet dem inte än, utan vi ska boka ett gemensamt läkarbesök på CD 5-10 för att gå igenom dem och göra en HSSG-undersökning... blir i mitten av januari ca. Lite nervös för den. Någon som gjort den? Gör det ont? Låter inte så mysigt...

  • Majja92

    Jag är på cykel dag 3 imorgon och måste då lämna blodprov, enligt anvisningarna måste jag ha varit vaken i tre timmar innan provet tas, vet någon hur strikt detta är? Det blir så vansinnigt tidigt för mig då jag hade tänkt göra detta innan jobbet kl 08, känns lite orimligt att kliva upp 05 för att bara sitta och stirra på klockan?

    Tror ni det är någon fara om man ?bara? varit vaken 1 1/2 timme?

  • Majja92

    Okej nu MÅSTE jag få skriva av mig. Jag är så arg och ledsen så jag skakar.

    På min remiss stod det att mitt blodprov kan lämnas på vilken provtagning/provcentral som helst. Jag bor granne med en VC så givetvis vände jag mig dit. Nu på morgonen när jag skulle lämna prov så sa hon som hjälpte mig att vanligtvis lämnar man sånna här prover på sjukhus men att det skulle inte vara några problem med att göra det här. Efter mitt krångel med att hitta en Ven fick vi tillslut ut nio rör.

    Påväg därifrån till jobbet ringer hon och berättar att ?oj, jag läste inte din remiss tillräckligt noggrant, detta måste fraktas med kol-is till laboratoriet och det kan inte vi göra?

    Jag höll på att skrika rakt ut! Min remiss kan varken jag eller sambon hämta ut idag då vi båda jobbar sent, så nu måste jag vänta en hel månad till.... Jag blir bara så himla frustrerad och det känns som att allt jobbar emot en. Det kanske inte är meningen att vi ska bilda familj? :( Förlåt för deppigt inlägg men FAN vad frustrerad och ledsen man blir.....

  • boshab
    Majja92 skrev 2019-12-30 08:42:07 följande:

    Okej nu MÅSTE jag få skriva av mig. Jag är så arg och ledsen så jag skakar.

    På min remiss stod det att mitt blodprov kan lämnas på vilken provtagning/provcentral som helst. Jag bor granne med en VC så givetvis vände jag mig dit. Nu på morgonen när jag skulle lämna prov så sa hon som hjälpte mig att vanligtvis lämnar man sånna här prover på sjukhus men att det skulle inte vara några problem med att göra det här. Efter mitt krångel med att hitta en Ven fick vi tillslut ut nio rör.

    Påväg därifrån till jobbet ringer hon och berättar att ?oj, jag läste inte din remiss tillräckligt noggrant, detta måste fraktas med kol-is till laboratoriet och det kan inte vi göra?

    Jag höll på att skrika rakt ut! Min remiss kan varken jag eller sambon hämta ut idag då vi båda jobbar sent, så nu måste jag vänta en hel månad till.... Jag blir bara så himla frustrerad och det känns som att allt jobbar emot en. Det kanske inte är meningen att vi ska bilda familj? :( Förlåt för deppigt inlägg men FAN vad frustrerad och ledsen man blir.....


    Du har all rätt i världen att skriva av din frustration!

    För att börja - är blodproven för att kolla olika hormoner m m eller är det nåt annat? I min anvisning stod det inget om att ha varit vaken 3h. Det enda var "mellan mensdag 2-4 ska du ta blodprov för LH, TSH, Rubella" och något mer som jag inte kommer ihåg nu...

    Och oj vad oproffsigt bemötande. Och komma på efteråt att de inte kan frakta proverna! :(

    Det är SÅ tråkigt att vården inte funkar som den ska ibland och man hamnar i kläm och blir lidande.

    Kan inte försöka trösta med annat än att försöka acceptera att det är som det är för att det blev som det blev och du har inte gjort något fel. Man kan, framför allt i stundens hetta, slå på sig själv och det blir lätt att hitta samband att - det inte är meningen att vi ska bilda en familj m.m. Men det är inte sant. Det är bara ens hjärna som spelar spratt med en och som går med det lättaste, kännbara spåret.

    Samtidigt förstår jag hur ledsen och förtvivlad du blev/är. Jag vet att en månad är en evighet. Men dessa prov är ju viktigt för er utredning och ska tas när de ska tas...

    Det är inte kört! Kram!
  • Majja92
    boshab skrev 2019-12-30 17:23:50 följande:

    Du har all rätt i världen att skriva av din frustration!

    För att börja - är blodproven för att kolla olika hormoner m m eller är det nåt annat? I min anvisning stod det inget om att ha varit vaken 3h. Det enda var "mellan mensdag 2-4 ska du ta blodprov för LH, TSH, Rubella" och något mer som jag inte kommer ihåg nu...

    Och oj vad oproffsigt bemötande. Och komma på efteråt att de inte kan frakta proverna! :(

    Det är SÅ tråkigt att vården inte funkar som den ska ibland och man hamnar i kläm och blir lidande.

    Kan inte försöka trösta med annat än att försöka acceptera att det är som det är för att det blev som det blev och du har inte gjort något fel. Man kan, framför allt i stundens hetta, slå på sig själv och det blir lätt att hitta samband att - det inte är meningen att vi ska bilda en familj m.m. Men det är inte sant. Det är bara ens hjärna som spelar spratt med en och som går med det lättaste, kännbara spåret.

    Samtidigt förstår jag hur ledsen och förtvivlad du blev/är. Jag vet att en månad är en evighet. Men dessa prov är ju viktigt för er utredning och ska tas när de ska tas...

    Det är inte kört! Kram!


    Tack snälla du för din omtanke <3 Känns bättre nu när allt har lagt sig, såklart frustrerande men jag har ändå väntat länge så vad gör en månad till ;) Den som väntar på något gott.. Och du har helt rätt, man ska inte försöka hitta dumma samband som inte bidrar med något annat än självömkan, men fy så elakt allt känns ibland! Men som sagt, allt kommer vara glömt när man har sin skrutt i famnen! Och nu har vi ju faktiskt en cykel till på oss att klara det på egen hand! :)

    Det verkade som att det inte var någon fara med hur länge man varit vaken, men ungefär tre timmar rekommenderade dom!

    Har ni lämnat in era tester än?
  • KajsaMia
    Majja92 skrev 2019-12-30 08:42:07 följande:

    Okej nu MÅSTE jag få skriva av mig. Jag är så arg och ledsen så jag skakar.

    På min remiss stod det att mitt blodprov kan lämnas på vilken provtagning/provcentral som helst. Jag bor granne med en VC så givetvis vände jag mig dit. Nu på morgonen när jag skulle lämna prov så sa hon som hjälpte mig att vanligtvis lämnar man sånna här prover på sjukhus men att det skulle inte vara några problem med att göra det här. Efter mitt krångel med att hitta en Ven fick vi tillslut ut nio rör.

    Påväg därifrån till jobbet ringer hon och berättar att ?oj, jag läste inte din remiss tillräckligt noggrant, detta måste fraktas med kol-is till laboratoriet och det kan inte vi göra?

    Jag höll på att skrika rakt ut! Min remiss kan varken jag eller sambon hämta ut idag då vi båda jobbar sent, så nu måste jag vänta en hel månad till.... Jag blir bara så himla frustrerad och det känns som att allt jobbar emot en. Det kanske inte är meningen att vi ska bilda familj? :( Förlåt för deppigt inlägg men FAN vad frustrerad och ledsen man blir.....


    Trist att man inte kan göra nåt åt andras inkompetens! Och att folk inte förstår att något som är en liten grej för dem kan betyda så himla mycket för andra.Sådana erfarenheter gör mig liet skeptiskt inställd mot svensk vård. Och sådana upplevelser finns många. Men jag hoppas de inte är så illa som folk beskriver det. Har du allmänt fått bra intryck från hela utredningen fram till nu? Förutom det som skedde nu. Man kan bli frustrerad som f.n faktiskt, och tyvärr, det är det enda man kan göra i en sån situation.. Kanske är det ett tecken på att ni kan göra det själva så att säga, om ni fick extra månad:) Kram!
  • Majja92
    KajsaMia skrev 2019-12-30 18:55:57 följande:

    Trist att man inte kan göra nåt åt andras inkompetens! Och att folk inte förstår att något som är en liten grej för dem kan betyda så himla mycket för andra.Sådana erfarenheter gör mig liet skeptiskt inställd mot svensk vård. Och sådana upplevelser finns många. Men jag hoppas de inte är så illa som folk beskriver det. Har du allmänt fått bra intryck från hela utredningen fram till nu? Förutom det som skedde nu. Man kan bli frustrerad som f.n faktiskt, och tyvärr, det är det enda man kan göra i en sån situation.. Kanske är det ett tecken på att ni kan göra det själva så att säga, om ni fick extra månad:) Kram!


    Ja det är såklart väldigt trist, men vi alla är människor som gör misstag så tänker inte klandra henne allt för hårt, även om man blir frustrerad såklart.. I övrigt tycker jag vi har fått fin hjälp, lite klumpigt formulerat i brevet om att man kunde lämna blodprov på vilken mottagning som helst, för så var ju inte fallet. Tänker jag ska lämna den feedbacken när vi kommer till kliniken, det är nog bra om dom ser över formulering.

    Men precis, kanske är det bara en extra månad vi behöver! Man kan alltid hoppas :D
  • KajsaMia
    Majja92 skrev 2019-12-30 20:34:29 följande:
    Ja det är såklart väldigt trist, men vi alla är människor som gör misstag så tänker inte klandra henne allt för hårt, även om man blir frustrerad såklart.. I övrigt tycker jag vi har fått fin hjälp, lite klumpigt formulerat i brevet om att man kunde lämna blodprov på vilken mottagning som helst, för så var ju inte fallet. Tänker jag ska lämna den feedbacken när vi kommer till kliniken, det är nog bra om dom ser över formulering.

    Men precis, kanske är det bara en extra månad vi behöver! Man kan alltid hoppas :D
    Gör det så inga andra blir missvisade! Du ska totalt bli till en hjälte (fast anonym) för andra som också ska tro på det vad står skrivet :D
  • boshab
    Majja92 skrev 2019-12-30 18:20:06 följande:

    Tack snälla du för din omtanke <3 Känns bättre nu när allt har lagt sig, såklart frustrerande men jag har ändå väntat länge så vad gör en månad till ;) Den som väntar på något gott.. Och du har helt rätt, man ska inte försöka hitta dumma samband som inte bidrar med något annat än självömkan, men fy så elakt allt känns ibland! Men som sagt, allt kommer vara glömt när man har sin skrutt i famnen! Och nu har vi ju faktiskt en cykel till på oss att klara det på egen hand! :)

    Det verkade som att det inte var någon fara med hur länge man varit vaken, men ungefär tre timmar rekommenderade dom!

    Har ni lämnat in era tester än?


    Det har du rätt i! :) Ska hålla tummarna!

    Yes, har lämnat testerna. Nu hoppas vi ju på att mensen inte kommer i början på januari, men gör den det ska vi till läkaren för vidare undersökning! Bra start på nya året, verkligen nya tag! :)
  • Majja92
    KajsaMia skrev 2019-12-30 20:41:19 följande:

    Gör det så inga andra blir missvisade! Du ska totalt bli till en hjälte (fast anonym) för andra som också ska tro på det vad står skrivet :D


    Haha, tack! Känns skönt att kunna bidra :D Förbättring brukar även mottas med glädje!
  • Majja92
    boshab skrev 2019-12-31 05:06:07 följande:

    Det har du rätt i! :) Ska hålla tummarna!

    Yes, har lämnat testerna. Nu hoppas vi ju på att mensen inte kommer i början på januari, men gör den det ska vi till läkaren för vidare undersökning! Bra start på nya året, verkligen nya tag! :)


    Så spännande! Hoppas stenhårt för er att mensen håller sig borta, tänk vad magiskt att få börja det nya årtiondet med ett plus! <3 Men oavsett vad som händer så är det precis som du säger, en ny start! Saker och ting är i rullning och vi närmare oss varje dag våra skruttar
Svar på tråden Fertilitetsutredning under 30år