• Dansak

    Sjukskriven för gravillamående?

    Jag sjukanmälde mig en vecka under v7. Stor förståelse på jobbet från alla chefer då. Detta pga illamåendet och att jag inte kunde stå eller gå utan att kräkas. Fick utskrivet Lergigan Comp och därefter var det klart hanterbart! Första veckorna efter jag började med pillrena så försvann illamåendet på 20 min efter jag tog ett piller. Men nu, efter att ha ätit pillrena i 5 veckor, så ger de ingen effekt längre och illamåendet har bara eskalerat. Nu kräks jag på jobbet fyra gånger om dagen igen. Ska ringa BM imorgon. Har ett väldigt aktivt serviceyrke och detta går ut över mina kunder. Jobbet är också väldigt fysiskt, vilket gör mig trött och därför blir också illamåendet värre. Jag mår som bäst på morgonen då jag vaknar och sedan eskalerar det under dagen, allt eftersom jag blir tröttare.

    Jag VILL verkligen vara på jobbet men jag bidrar ju ingenting alls för tillfället, och funderar därför på en sjukskrivning i åtminstone 2-3 veckor för att se om illamåendet avtar. Mycket kan ju hända på några få veckor. Ni som blivit sjukskrivna, hur illa har ni haft det? Alltså vad ska man förväntas stå ut med? Finns det andra piller som jag ska prova innan sjukskrivning?

  • Svar på tråden Sjukskriven för gravillamående?
  • Dansak
    Anonym (Mi) skrev 2019-12-04 20:58:51 följande:

    Efter min sista graviditet sa en sjukgymnast att alla sjukgymnaster kan ge akupunktur mot graviditetsillamående och att det brukar fungera på många även om medicinerna inte gjort det, så det kan kanske vara värt att testa?


    Jag ska absolut höra mig för om akupunktur. Provar allt jag kan nu!
  • Anonym (F.kassan)
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-04 20:54:08 följande:

    Kanske be läkaren skriva nåt om hur riskabelt kräkandet är för andra? Om TS har serviceyrke menar jag


    Precis. Lite så jag menar med hur illamåendet påverkar både ts och hennes jobb. Är man så dålig så kan man lätt missa fokus och behöver man springa iväg så är man ju inte direkt tillgänglig heller.

    Och ts kan ju bli sämre. Så viktigt att fylla i riktigt noga så det blir rätt och dom inte behöver ifrågasätta och/eller be om komplettering
  • Solblomma30

    Det finns fler mediciner än lergigan mot graviditetsillamående. Men, det låter för mig mer som att du kanske behöver sjukskrivas för att kunna vila upp dig. Jag har alltid blivit mycket mer illamående om jag varit trött och utarbetad.

    Något du kan testa i kombination med lergigan för lite mer effekt är vanlig vitamin B6. Det rekommenderas numer av läkare och barnmorskor vid hyperemesis. Jag tycker att det har funkat helt ok för mig.

    Lergigan, vitamin b6, äta lite hela tiden och vila mycket är mina bästa tips. Hoppas du mår bättre snart!

  • Dansak
    Anonym (Ja) skrev 2019-12-04 20:40:05 följande:

    Kolla upp symptomen för hyperemesis. Min läkare sa att fk alltid godkänner den diagnosen för sjukskrivning. Är det så för dig så lägg fram det så för läkaren.


    Har inte det vad jag själv kan tycka... har inte gått ner i vikt och får ju ändå behålla vatten och så emellanåt. Turligt nog. Så jag kvalificerar inte riktigt in på den, men tycker det är jävligt ändå :(
  • LittleSunshine84
    Dansak skrev 2019-12-04 21:14:29 följande:

    Har inte det vad jag själv kan tycka... har inte gått ner i vikt och får ju ändå behålla vatten och så emellanåt. Turligt nog. Så jag kvalificerar inte riktigt in på den, men tycker det är jävligt ändå :(


    Jag hade hyperemesis under bägge mina graviditeter men gick ändå upp i vikt. Mkt var vätska men även fett.

    Man behöver inte kvala in på alla symtom.

    För mig hjälpte det att suga på is, småäta, lergigan Comp, åksjukeband på handlederna. Men jag var sjukskriven från v 9- ut med ena barnet och v 12-ut med andra. Kräktes av rörelse, dofter, blev åksjuk, matos you name it. Jobbar också med patienter.
  • Lady D Taylor

    Min senaste graviditet hade jag hyperemesis. Blev sjukskriven från vecka 10 fram till födseln. Först var jag bara sjukskriven 1 månad men trappade upp det då jag inte mådde bättre. Jag fick också Lergigan men funkade inte alls. Efter uttorkning och några svängar på sjukhus så fick jag utskrivet primperan runt vecka 22. Det fick mig att klara av att hålla nere maten och inte kräkas så mycket men var fortfarande väldigt dålig så kunde inte gå tillbaka. Hoppas de inte blir så illa för dig. Men kolla upp om du kan få primperan!

  • nernu

    När du gör ansökan till fk ska du vara väldigt noggrann med att beskriva varför du inte kan jobba. De bryr sig egentligen inte så mycket om dina symptom utan mest hur det förhindrar dig från att arbeta. Jag blev sjukskriven för foglossning och skrev tydligt att mina smärtor gjorde att jag inte kunde sitta längre stunder. Kunde inte gå. Svårt med koncentration osv. Var tydlig så kommer det inte vara något problem.

  • Aamon
    Disa35 skrev 2019-12-04 21:11:35 följande:

    Då hoppas jag vid Gud att patienternas immunförsvar var lika förstående.

    Du får ursäkta, men det tycker jag låter ganska konstigt. Inom vad jobbar du?


    Immunförsvar? Jag kräktes av gravidillamående inte magsjuka. De kräkningar jag fick upp innehöll mat, magsyra och galla möjligen. Och nej, jag kräktes självklart inte inne hos patienterna, på dem eller ngt liknande. Jag ursäktade mig, lämnade rummet, spydde i påsen, gjorde mig av med den, tvättade händerna med tvål, spritade händerna och gick åter till patienten och förklarade mig.

    Flest kräkningar skedde i samband med att jag åt. Alltså inte i patienternas närhet utan där jag åt min mat. Maten kom upp lika fort som den åkte ner. Sen fortsatte jag att äta.

    Tror det var ca 3-4 ggr totalt jag kräktes utanför en patients rum.

    Jag arbetar som sjuksköterska i patientnära arbete.
  • Anonym (Anna)
    Aamon skrev 2019-12-06 11:01:12 följande:
    Immunförsvar? Jag kräktes av gravidillamående inte magsjuka. De kräkningar jag fick upp innehöll mat, magsyra och galla möjligen. Och nej, jag kräktes självklart inte inne hos patienterna, på dem eller ngt liknande. Jag ursäktade mig, lämnade rummet, spydde i påsen, gjorde mig av med den, tvättade händerna med tvål, spritade händerna och gick åter till patienten och förklarade mig.

    Flest kräkningar skedde i samband med att jag åt. Alltså inte i patienternas närhet utan där jag åt min mat. Maten kom upp lika fort som den åkte ner. Sen fortsatte jag att äta.

    Tror det var ca 3-4 ggr totalt jag kräktes utanför en patients rum.

    Jag arbetar som sjuksköterska i patientnära arbete.
    Det låter bättre, förstod det som att du var hos patient och bara vände dig åt sidan ungefär.
    Det var det jag reagerade på och därför jag nämnde immunförsvar, för kräk innehåller ju jättemycket bakterier.
    Men proceduren du beskriver nu låter okej, tycker jag
  • Loppan84

    Var 100% sjukskriven vecka 8-12 för extremt illamående. Sen hade jag semester vecka 12-16 (det var juli). När illamåendet inte hade hått över efter det, men jag slutat kaskadspy lika mycket och det var värst på morgnarna istället för dygnet runt, så började jag med 30% sjukskrivning som nu i vecka 30 gick upp till 40%. 30-40% har hjälpt mig jättemycket då jag kan ta det väldigt lugnt på morgnarna och sova ut, äta frukost och sen vila en stund till innan jag åker till jobbet runt kl 10.30-11. Så pröva det kanske om du inte vill va 100% sjukskriven som kan va ganska psykiskt knäckande. Man ska ju va hemma rätt länge med bebis sen också så för mig hade det varit outhärdligt att va hemma 100% 9 månader redan innan bebisen kommit ens. Vet inte om du har barn från innan, men jag har en 3-åring och denna graviditet är mycket värre - tror pga man är så trött. Sover därför på gästrummet ibland för att få sova ostört några nätter och det hjälper också. Lycka till!

  • Loppan84

    Oj läste de andra svaren nu. Hade ingen aning att FK kunde hålla på och krångla, trodde du bara ville ha råd om det hjälper att va hemma Merkel. Bor i Norge, kanske bortakämd, här har dere varit självklart att få exakt den sjukskrivning jag ber om och hade säkert fått 100% typ hela graviditeten om jag ville det - men det vill jag ju inte.

  • Loppan84

    Och angående medicin - jag har haft Postafen i bägge mina graviditeter i starten då jag inte tålde Lergigan så bra. Postafen hjälpte verkligen men blev ganska trött av dem.

  • Ms W

    Är i vecka 7 nu och är sjukt illamående... jobbar i butik och varje dag & timme är en kamp... + tröttheten som är olidlig men orkar inte riktigt sova heller. Så ja, är helt slut :P har Lergigan sen min förra graviditet, sen sluta tyvärr i MA så är rätt så orolig just nu. Men hur ofta kan man ta Lergigan?

Svar på tråden Sjukskriven för gravillamående?