• ilva

    Klant som tappat/förlagt glasögon (hittelön)

    Hej! Efter ha vänt upp och ned på både bil och hus på jakt efter mina glasögon skickar jag ut en förfrågan här. Är det någon med mediala förmågor som kan ge en hint om vart de kan vara? Hittelön (200 kr) swishas om tipset leder till att de återigen hamnar på näsan min :)

    Diskussioner om huruvida det fungerar eller ej undanbedes!

  • Svar på tråden Klant som tappat/förlagt glasögon (hittelön)
  • ilva

    Snarare hopp om att kanske leder det till att glasögonen kommer fram!

    Tänker lite att vem är jag att säga att det fungerar/inte fungerar. Jag kan inte ?se? det själv, men kanske kan någon annan. Tänker inte ge mig in i diskussioner om rösträtt eller annat med dig över en fråga ställd på ett forum som du uppenbarligen heller inte kan besvara/bidra till - så bege sig vidare och trolla någon annanstans är du snäll :)

  • Anonym (Li)
    DasNerd skrev 2020-03-18 23:02:11 följande:

    Man kan inte ta ifrån någon sin tro. Tro är inget val. Antingen tror man på någonting eller så gör man inte det. Anledningen till att man tror på en viss sak kan däremot stå på lite olika stabila grund.

    Tanken med att rösta på en viss politik är att man ska kunna försöka avgöra hur hur de presenterade aktionerna ska påverka landet som helhet.  Att sätta nycklar eller en gurka på fönsterbrädan för att glasögon ska ploppa fram tyder på avsaknad av slutledningsförmåga. Det här i sig påverkar naturligtvis inte mig på något vis. Däremot blir man dock intresserad hur det här påverkar personens möjlighet att bidra med en röst, och om en sådan röst borde ens ses som giltig då det påverkar oss alla.


    Kopplingen där är svag. Det finns massvis med människor som tror på saker som du inte tror på, låt det vara gudar, utomjordingar, dieter, eller skrock. Inget av detta behöver överhuvudtaget påverka individens lämplighet att lägga sin röst i riksdagsvalet. Kanske är man mer olämplig att rösta om man drar så här stora växlar på en enkel fråga om hjälp att hitta glasögon
  • Anonym (Li)
    ilva skrev 2020-03-18 23:16:58 följande:

    Snarare hopp om att kanske leder det till att glasögonen kommer fram!

    Tänker lite att vem är jag att säga att det fungerar/inte fungerar. Jag kan inte ?se? det själv, men kanske kan någon annan. Tänker inte ge mig in i diskussioner om rösträtt eller annat med dig över en fråga ställd på ett forum som du uppenbarligen heller inte kan besvara/bidra till - så bege sig vidare och trolla någon annanstans är du snäll :)


    Förlåt TS att jag klampade in på din tråd och gick off topic. Jag har heller inget vettigt svar till dig så jag beger mig vidare. Hoppas att du hittar glasögonen!
  • DasNerd
    ilva skrev 2020-03-18 23:16:58 följande:

    Tänker lite att vem är jag att säga att det fungerar/inte fungerar.


    Du kan ju börja med att berätta varför du har skäl att tro det skulle KUNNA fungera? Varför just nycklar vid fönstret?  Varför inte knacka på en daggmask 7 ggr? Eller vad det för att fylla på kryddburken igen?

    Vad finns det för anledning att tro på vilken godtycklig sak som helst innan det finns belägg för det? Att inte tro på att knacka på en daggmask 7ggr hjälper, betyder inte att det inte hjälper, men likaså kan det vara 6 och 8 eller 56ggr, och resten av knackningarna innebär att man dör en plågsam död istället.

    Avsaknad av tro är inte samma sak som att vägra att någonting inte är sant. Avsaknad av tro är standard-förhållningen till någonting som saknar tillräckligt med information om för att bedöma om det är sant eller ej.
    De flesta saker i livet faller i kategorin "avsaknad av tro", då det är omöjligt att bevisa en negativ ("det finns inga X"),

    Jag kan inte ?se? det själv, men kanske kan någon annan.
    Faktumet att du kan skriva meddelanden på din dator eller trådlösa lilla kloss som du har i handen betyder att mänskligheten har har tillräckliga kunskaper för att kunna producera dessa enheter så att du kan kommunicera med t ex mig på detta viset. Är inte det rätt häftigt? Det innebär också att åtminstone vissa ur mänskligheten har då tillräckligt med kunskaper för att ha kunnat analysera områden som det du eftersöker för att kunna, på ett vetenskapligt sätt, inse att det finns ingen grund för dessa påståenden.  Om det fanns, skulle vi ha byggt ännu häftigare prylar. 

    Men tyvärr ser verkligheten ut som den gör. Ingen som påstår sig ha sådana här krafter har någonsin lyckats uppvisa dessa. Vi har även ett otal exempel på människor som har åkt fast för ren lurendrejeri inom dessa områden.

    Du kunde ha spenderat den här tiden på att leta efter dina glasögon. Det hade åtminstone höjt sannolikheten från 0. :) 

  • ilva
    Anonym (Li) skrev 2020-03-18 23:32:33 följande:

    Förlåt TS att jag klampade in på din tråd och gick off topic. Jag har heller inget vettigt svar till dig så jag beger mig vidare. Hoppas att du hittar glasögonen!


    Hehe tack för back-up, allt gott!
  • ilva
    DasNerd skrev 2020-03-18 23:37:23 följande:

    Du kan ju börja med att berätta varför du har skäl att tro det skulle KUNNA fungera? Varför just nycklar vid fönstret?  Varför inte knacka på en daggmask 7 ggr? Eller vad det för att fylla på kryddburken igen?

    Vad finns det för anledning att tro på vilken godtycklig sak som helst innan det finns belägg för det? Att inte tro på att knacka på en daggmask 7ggr hjälper, betyder inte att det inte hjälper, men likaså kan det vara 6 och 8 eller 56ggr, och resten av knackningarna innebär att man dör en plågsam död istället.

    Avsaknad av tro är inte samma sak som att vägra att någonting inte är sant. Avsaknad av tro är standard-förhållningen till någonting som saknar tillräckligt med information om för att bedöma om det är sant eller ej.

    De flesta saker i livet faller i kategorin "avsaknad av tro", då det är omöjligt att bevisa en negativ ("det finns inga X"),

    Jag kan inte ?se? det själv, men kanske kan någon annan.

    Faktumet att du kan skriva meddelanden på din dator eller trådlösa lilla kloss som du har i handen betyder att mänskligheten har har tillräckliga kunskaper för att kunna producera dessa enheter så att du kan kommunicera med t ex mig på detta viset. Är inte det rätt häftigt? Det innebär också att åtminstone vissa ur mänskligheten har då tillräckligt med kunskaper för att ha kunnat analysera områden som det du eftersöker för att kunna, på ett vetenskapligt sätt, inse att det finns ingen grund för dessa påståenden.  Om det fanns, skulle vi ha byggt ännu häftigare prylar. 

    Men tyvärr ser verkligheten ut som den gör. Ingen som påstår sig ha sådana här krafter har någonsin lyckats uppvisa dessa. Vi har även ett otal exempel på människor som har åkt fast för ren lurendrejeri inom dessa områden.

    Du kunde ha spenderat den här tiden på att leta efter dina glasögon. Det hade åtminstone höjt sannolikheten från 0. :) 


    Vet du, jag har ingen aning - men å andra sidan är det inte det denna tråden går ut på. Jag har ingen direkt lust med att diskutera om och hur det skulle fungera (se första inlägget IGEN) så för tredje gången ber jag dig nu att lämna mig och min otroligt provocerande tråd/fråga ifred. Hej med dig!
  • isotop

    Jag tänker: i vilka situationer tar du av dig glasögonen? Tänker att det borde ge dig en ledtråd. Eller är det läsglasögon?

  • ilva
    isotop skrev 2020-03-19 00:16:33 följande:

    Jag tänker: i vilka situationer tar du av dig glasögonen? Tänker att det borde ge dig en ledtråd. Eller är det läsglasögon?


    Det har jag också tänkt men till ingen lycka! Dessvärre läsglasögon så de kan ha hamnat vart som helst.
  • Aniiee

    Prylar försvinner till de mest märkliga ställen. Jag hittade ett hundhalsband i badrumsskåpet en gång. Det var intressant. Paketet med synålar i bestiklådan, kökssaxen i frysen.... yeah....

    Var dina glasögon är vet jag inte, men oftast hittar jag försvunna saker när jag slutar leta efter dem.


    I have a growing lack of disgust for you
  • isotop
    ilva skrev 2020-03-19 00:20:47 följande:

    Det har jag också tänkt men till ingen lycka! Dessvärre läsglasögon så de kan ha hamnat vart som helst.


    Precis som ovan skribent skriver kan de ligga på ettmärkligt ställe. Har t ex haft mobilen i kylskåpet.

    Men har du verkligen vänt upp och ned på allt och det är läsglasögon det handlar om ligger de nog dessvärre någonstans utanför hemmet.

    Har du kontaktat affärer du vanligtvis besöker? En kvinna stod och pratade med personalen på Hemköp som kom ut med en hel korg märkt ?Upphittade glasögon?, en gångbar jag var där.
Svar på tråden Klant som tappat/förlagt glasögon (hittelön)