• Anonym (Anni)

    Vad tycker ni om namnet?

    Vad tycker ni om namnet Märta? 

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet?
  • Anonym (Nej)

    Hemskt, helt ärligt. Här jättesvårt för rt-ljudet och kan inte se framför mig en bebis eller en vuxen kvinna (eller ens en tant) med det namnet.

  • Elle N

    Ärligt talat så enligt Min smak är det jättefult. Märta och Märit och Margit och Berta och Berit... de tillhör samma tantgeneration och låter dessutom fula rent ljudmässigt.

    "Rit"-delen är väldigt hård. "Mä" låter fult. På allsvenska kan Märta låta lite gulligt, men på alla dialekter där man tydligt uttalar r och t - Märrrrta, låter det hårt och fult.

    I vissa fall blir namn finare när de sitter på em fin person liksom. Men jag har också stött på motsatsen. En snygg, snäll tjej på 25 som hette Gunnel. Otroligt fult, hur fin tjejen än var.

  • Delilah2001

    Bedrövligt. Inte riktigt lika illa som Berta, Gunnel och Kerstin, dock.

  • smulpaj01

    Min bästa moster heter/hette Märta,. Min f.d brorsdotter heter Märta. Jag gillar namnet eftersom dessa två är så underbara. Ja, det är fint tycker jag.

  • Anonym (Samma här ang. RT.)

    Ogillar också rt-ljudet (Märta, Mårten, Robert, osv).

    Det enda som går an är Martin. Det funkar.

    Har svårt överlag för namnen Märta, Berta, Bert, Morgan, Mårten, Moltas, Robert, Rupert, osv.

    Får lite kräkänsla.

    Å Ä Ö är inte heller att föredra.

    Måste du ha rt så välj hellre Marta än Märta.

  • Alvina

    Jag har aldrig gillat den namnet. Gillar inte namn med Å Ä eller Ö och rt i namnet.

  • fluu

    Älskar! Både redigt och vackert. Både enkelt och ståtligt. Enda negativa är att min dialekt slaktar uttalet.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (h)

    Gillar egentligen inte namnet men har svägerskans syster heter det och bara för att hon är en underbar person så kan jag ju inte låta bli att ha positiva associationer till det. Men annars tycker jag att det låter hårt.

  • trollhona
    Anonym (Anni) skrev 2020-04-06 23:12:35 följande:

    Vad tycker ni om namnet Märta? 


    Jag tycker det är ett charmigt namn.
    Lite unikt men ändå passar bra in i namntrenden just nu.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet?