• DVQ

    Fri amning vs schema

    Som rubriken lyder är jag lite nyfiken på hur ni gör med amningen. Nästan alla på familjeliv verkar förespråka fri amning, samtidigt verkar t ex bvc ha en striktare syn på amning och tider.

    Hur gör ni med amningen? Finns det någon här som ammar efter schema? Hur funkar det? Vilka råd har ni fått från bb och bvc? Vilka fördelar och nackdelar ser ni med respektive metod?

  • Svar på tråden Fri amning vs schema
  • Anonym (Bb)

    Det är ju stor skillnad att behöva amma var tredje timme första dagarna än när mjölken runnit till och barnet blivit lite större. I början är det viktigt att äta ofta. Risken för gulsot är annars hög.

  • Anonym (sdfg)

    Jag föddes 1977. Enl vad min mamma berättat ammades jag enl råd - var fjärde timma. Jag skall också ha varit väldigt skrikig som bebis. Amningen fungerade bara några månader. Troligtvis har jag varit nästan konstant hungrig, med magknip däremellan efter snabbt ätande när jag väl fick mat.

    Min dotter ammade minst ett par gånger i timman de första månaderna, med en del maratonpass på kvällarna. Hon var ständigt glad och nöjd. Jag slutade amma vid ca 1,5 års ålder (såklart åt hon då även mat).

    För mig är det ett självklart val att amma när barnet är hungrigt, eller behöver bröstet av andra anledningar.

  • Anonym (2010)

    Jag födde barn 2010 och fick rådet att amma hela tiden i princip.

    Så jag ammade i princip hela tiden.

    Skulle aldrig lägga min unge på ett matschema.

  • Vildbi

    Född på 80-talet. Ammades var 4:e timme. Helt sinnessjukt kan tyckas idag. Men så var det då.

    Själv gick jag på instinkt. Det snuttades till sömns också, med bröstet som napp. Närheten är a och o.

    Mammor behöver inga handböcker för att kunna ta hand om sina barn, snälla rara!

  • Solblomma30
    DVQ skrev 2020-05-30 20:19:45 följande:

    Som rubriken lyder är jag lite nyfiken på hur ni gör med amningen. Nästan alla på familjeliv verkar förespråka fri amning, samtidigt verkar t ex bvc ha en striktare syn på amning och tider.

    Hur gör ni med amningen? Finns det någon här som ammar efter schema? Hur funkar det? Vilka råd har ni fått från bb och bvc? Vilka fördelar och nackdelar ser ni med respektive metod?


    Till skillnad från många andra här i tråden så har jag faktiskt fått rekommendationen att amma på schema från flera barnmorskor på bb och från två BVC-sköterskor. Mitt äldsta barn är sju år nu och henne ammade jag på schema efter att jag fick den infon vid hemgången på bb och från BVC. Det gick åt skogen med amningen tyvärr. Jag visste ju inte bättre men troligen var dottern hungrig hela tiden. Hon skrek mycket och det slutade med att vi fick börja ge ersättning då jag upplevde att hon aldrig var nöjd. Det var hon säkert inte heller med tanke på att hon bara fick amma var tredje timme. Så synd att jag inte fick bättre råd. När hon skrek som mest tyckte BVC att vi skulle vara ännu mer noggranna med att inte mata oftare än var tredje timma för att magen (citat) skulle få vila. Hjälp så dumt :( Jag lyckades delamma i tre månader men sen gick det inte mer. Jag hade dåligt med mjölk och dottern föredrog flaska.

    När mitt andra barn föddes hade jag hittat Sagogrynets blogg om amning och läst på massor. Då fattade jag att bebisen måste amma ofta för att få igång produktionen, och att amning är mer än mat. Så min son fick äta precis när han ville och honom ammade jag i två år :D

    Jag fick en bebis nu i augusti och amningen tog extremt lång tid att etableras pga att han hade gulsot. Jag upplevde inte att vi var riktigt i fas och synkade förrän efter fem månader. Först då började han gå upp riktigt ordentligt i vikt och kunde gå längre tid mellan amningarna. Fram till fem månader åt han ibland var femte minut. Det var superjobbigt då men jag har redan glömt det och älskar amningen som funkar hur bra som helst nu. Vårt BVC gav förresten rådet att amma honom mer sällan eftersom han enligt sköterskan behövde töja ut magsäcken genom att äta större måltider och inte småäta ofta. Jag ignorerade det rådet helt denna gång och fortsatte ge honom bröstet på minsta signal.
  • Solblomma30

    Jag vill tillägga att jag ofta har ringt amningsmottagningen på vårt sjukhus och de säger aldrig att man ska amma på schema. De rekommenderar alltid fri amning. I höstas när min son var nyfödd och gick upp långsamt i vikt hamnade jag och BVC i konflikt då sköterskan där tyckte att han skulle få ersättning istället för amning. Då ringde jag amningsmottagningen som gav jättebra hjälp och som kollade sonens kurva som de tyckte såg normal ut. De sa då att BVC-sköterskor ofta har väldigt lite utbildning i amning och därför inte sällan ger väldigt dålig information om amning.

  • Malva20

    Jag blev rekommenderad fri amning av BVC och fick höra att jag skulle amma på minsta tecken. Det låter ju självklart klokt, men blev katastrof för oss. Jag hade en naturlig överproduktion och min dotter var matglad vilket drog igång en nedåtgående spiral där hon ammade mer och mer samtidigt som hon mådde sämre och sämre, tillslut var hon riktigt sjuk. Lösningen blev schema och blockamning. Självklart utgår jag fortfarande från hennes tecken men håller schemat ganska noga.

    Så jag vill bara lägga till det perspektivet - att fri amning är toppen när det fungerar, men inte nödvändigtvis för mammor med stor mjölkproduktion. Önskar att det hade funnits någon på BVC som visste något om att få en balanserad mjölkproduktion och inte bara gav råd för att jaga igång ännu mer mjölk. Har insett nu i efterskott att det är många mammor som har överproduktion utan att veta om det eftersom barnet alltid verkar hungrigt.

  • Anonym (...)

    Fri amning. Men vid överproduktion och en inte vill donera till neo kan fri amning kombineras med blockamning. I så fall ta hjälp av amningsmottagning eller Amningshjälpen.

    Annars säger din bvc fel saker. Tyvärr är många fortfarande okunniga kring amning.

    Läs ?Amning i nöd och lust? av Lin Dahlén Och bli din egen amningsexpert.

  • Anonym (...)
    Solblomma30 skrev 2020-06-01 07:07:06 följande:

    Jag vill tillägga att jag ofta har ringt amningsmottagningen på vårt sjukhus och de säger aldrig att man ska amma på schema. De rekommenderar alltid fri amning. I höstas när min son var nyfödd och gick upp långsamt i vikt hamnade jag och BVC i konflikt då sköterskan där tyckte att han skulle få ersättning istället för amning. Då ringde jag amningsmottagningen som gav jättebra hjälp och som kollade sonens kurva som de tyckte såg normal ut. De sa då att BVC-sköterskor ofta har väldigt lite utbildning i amning och därför inte sällan ger väldigt dålig information om amning.


    Detta. Helt korrekt. I distriktssköterskeutbildningen ingår väldigt lite amning.

    vill du ha bra hjälp så fråga en barnmorska på amningsmottagningen, en annan specialintresserad vårdpersonal eller Amningshjälpen.
  • Jemp
    Malva20 skrev 2020-06-01 09:15:22 följande:

    Jag blev rekommenderad fri amning av BVC och fick höra att jag skulle amma på minsta tecken. Det låter ju självklart klokt, men blev katastrof för oss. Jag hade en naturlig överproduktion och min dotter var matglad vilket drog igång en nedåtgående spiral där hon ammade mer och mer samtidigt som hon mådde sämre och sämre, tillslut var hon riktigt sjuk. Lösningen blev schema och blockamning. Självklart utgår jag fortfarande från hennes tecken men håller schemat ganska noga.

    Så jag vill bara lägga till det perspektivet - att fri amning är toppen när det fungerar, men inte nödvändigtvis för mammor med stor mjölkproduktion. Önskar att det hade funnits någon på BVC som visste något om att få en balanserad mjölkproduktion och inte bara gav råd för att jaga igång ännu mer mjölk. Har insett nu i efterskott att det är många mammor som har överproduktion utan att veta om det eftersom barnet alltid verkar hungrigt.


    Jag hänger inte med. Vad gjorde barnet sjukt pga överproduktion?
  • Malva20
    Jemp skrev 2020-06-01 09:33:36 följande:

    Jag hänger inte med. Vad gjorde barnet sjukt pga överproduktion?


    När produktionen blir för stor får barnet aldrig tömma ett bröst och får då aldrig i sig den feta mjölken. Det blir helt enkelt en helt obalanserad kost där barnet aldrig får bli mätt av fettet. Min dotter hade magsmärtor hela dagarna i sträck, spydde, hade konstant diarré/lödder, kiknade på bröstet och blev rädd för att ta ett bra tag om bröstet.
  • Jemp
    Malva20 skrev 2020-06-01 10:03:18 följande:

    När produktionen blir för stor får barnet aldrig tömma ett bröst och får då aldrig i sig den feta mjölken. Det blir helt enkelt en helt obalanserad kost där barnet aldrig får bli mätt av fettet. Min dotter hade magsmärtor hela dagarna i sträck, spydde, hade konstant diarré/lödder, kiknade på bröstet och blev rädd för att ta ett bra tag om bröstet.


    Ok. Tack för svar.
Svar på tråden Fri amning vs schema