• flygrl

    TV-tips: Katternas planet

    Hörni kattvänner, har ni sett gulliga och intressanta Katternas planet på SVT? Det är en serie om världens alla kattdjur, små katter och dom 7 stora katterna och dom skiftande miljöer dom lever i. Så fascinerande med alla dessa fantastiska kattarter, så välanpassade till olika platser på Jorden och inte minst så vackra och oemotståndligt söta. <3

    Berätta gärna va ni tyckte ni som tittat!

    Dom båda avsnitten finns på SVT Play t o m 30 juli (del 1) och 6 augusti (del 2).

    Del 1:

    www.svtplay.se/video/20654216/varldens-natur-katternas-planet/varldens-natur-katternas-planet-sasong-1-avsnitt-1

    Del 2:

    www.svtplay.se/video/20741352/varldens-natur-katternas-planet/varldens-natur-katternas-planet-sasong-1-avsnitt-2

  • Svar på tråden TV-tips: Katternas planet
  • Litenmenhård
    flygrl skrev 2020-08-17 17:11:26 följande:
    Det va nog en skön katt-tillvaro då. Enda är ju att man måste avmaska regelbundet om en katt käkar mycket möss för annars kan det gå illa för kissen.
    Jo, men jag tror min morbror hade bra koll på det. Fast jäklar vilken attityd den katten hade, haha.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • flygrl
    Nandez skrev 2020-08-17 21:43:35 följande:

    Den katt som har blivt äldst blev 16 år.


    Där har du fel Nandez. Finns många katter äldre än 16 år, bla. den jag växte upp med som blev 18 år och så den Litenmenhård nämnt här i tråden som blev 17 år. Jag vet att jag nån gång läst om en katt på 40+ år men officiella rekordet verkar va lite yngre än så nämligen Creme Puff som blev 38 år.

    en.m.wikipedia.org/wiki/Creme_Puff_(cat)
  • flygrl
    Litenmenhård skrev 2020-08-17 17:12:21 följande:

    Jo, men jag tror min morbror hade bra koll på det. Fast jäklar vilken attityd den katten hade, haha.


    Kan tänka mig det va en tuffing som kunde ta rätt på sig själv ute i skogen. Min katt är väl mer av bortskämd prinsessa då.
  • Litenmenhård
    flygrl skrev 2020-08-18 02:24:50 följande:
    Kan tänka mig det va en tuffing som kunde ta rätt på sig själv ute i skogen. Min katt är väl mer av bortskämd prinsessa då.
    Sådan matte sådan kisse? .
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • flygrl
    Litenmenhård skrev 2020-08-18 08:40:50 följande:

    Sådan matte sådan kisse? .


    Fast är jag så mycket av bortskämd prinsessa då?
  • Litenmenhård
    flygrl skrev 2020-08-20 21:41:12 följande:
    Fast är jag så mycket av bortskämd prinsessa då?
    Jag försökte ge dig en komplimang. Just role with t. . Haha.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenmenhård
    Litenmenhård skrev 2020-08-21 07:12:07 följande:
    Jag försökte ge dig en komplimang. Just role with t. . Haha.
    Litenmenhård skrev 2020-08-21 07:12:07 följande:
    Jag försökte ge dig en komplimang. Just role with t. . Haha.

    *it*
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Nandez
    flygrl skrev 2020-08-18 02:22:21 följande:
    Där har du fel Nandez. Finns många katter äldre än 16 år, bla. den jag växte upp med som blev 18 år och så den Litenmenhård nämnt här i tråden som blev 17 år. Jag vet att jag nån gång läst om en katt på 40+ år men officiella rekordet verkar va lite yngre än så nämligen Creme Puff som blev 38 år.
    en.m.wikipedia.org/wiki/Creme_Puff_(cat)
    Jag menade av de katter som jag har haft.
  • flygrl
    Nandez skrev 2020-08-30 17:39:51 följande:

    Jag menade av de katter som jag har haft.


    Ah ok, då missförstod jag. Sorry. Dina katter blir väl också gamla för dom har det bra och tryggt antar jag. Är det förresten din kisse du har som användarbild?
  • flygrl
    Litenmenhård skrev 2020-08-21 07:12:07 följande:

    Jag försökte ge dig en komplimang. Just role with t. . Haha.


    Litenmenhård skrev 2020-08-21 07:12:24 följande:

    *it*


    Ok mannen! Tack! *rollin with it*
  • Litenmenhård
    flygrl skrev 2020-08-30 19:53:08 följande:
    Litenmenhård skrev 2020-08-21 07:12:24 följande:

    *it*


    Ok mannen! Tack! *rollin with it*
    Så ska det låta. Word! .
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenmenhård

    Har storleken betydelse? Alltså jag menar storleken på katten, om den lever längre om det är en liten katt kontra en stor katt? Jag har hört att det är så för hundar i alla fall att dem är mindre så tenderar dem att leva längre.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Nandez
    flygrl skrev 2020-08-30 19:51:00 följande:
    Ah ok, då missförstod jag. Sorry. Dina katter blir väl också gamla för dom har det bra och tryggt antar jag. Är det förresten din kisse du har som användarbild? smile1.gif
    Det är lugnt . Nej, på min avatar är det en kisse som tassade över regnbågsbron för länge sedan men har en lknande kisse nu. Han är innekatt med en uteinhängnad, när det är varmt går han ut och in som han vill genom ett nätat rör. Sen går han promenader på tomten i sele .Du tar noh bra hand om de fyrfotade  
  • flygrl

    Men oj, upptäcker just att jag missat besvara några inlägg i min egen tråd. Inte likt mig tror jag...sorry!


    Litenmenhård skrev 2020-08-31 18:40:29 följande:

    Har storleken betydelse? Alltså jag menar storleken på katten, om den lever längre om det är en liten katt kontra en stor katt? Jag har hört att det är så för hundar i alla fall att dem är mindre så tenderar dem att leva längre.


    Hmm...små hundraser blir generellt äldre än stora, ja. Samtidigt blir va jag förstått större djur generellt äldre än små djur, typ elefant jämfört med mus. Frågan är om det skiljer sig så mellan kattraser med...ingen aning faktiskt. Måste googlas!
    Nandez skrev 2020-08-31 19:59:46 följande:

    Det är lugnt . Nej, på min avatar är det en kisse som tassade över regnbågsbron för länge sedan men har en lknande kisse nu. Han är innekatt med en uteinhängnad, när det är varmt går han ut och in som han vill genom ett nätat rör. Sen går han promenader på tomten i sele .Du tar noh bra hand om de fyrfotade  


    Ok, så det är en kisse som haft alltså. Söt i vilket fall! <3

    Perfekt lösning att din katt kan gå in och ut sådär och ändå va skyddad och inte kunna komma bort. Min katt har haft det sådär på ett kattpensionat hon bott på när jag va bortrest. Synd att hon inte kan berätta va hon tyckte om det för det måste vart en upplevelse för henne. Tänker att iom det va på landet så kan hon ha sett och haft närkontakt genom gallret med olika djur. Går din katt ut sådär nu på vintern med?

    Min katt är lite frusen av sig så hon vill helst va inne i värmen hela vinterhalvåret. Som jag typ (fast jag lämnar ju lägenheten ändå ;).

    Min kisse är också innekatt, går ut i mitt uterum med fantastisk utsikt och när det är tillräckligt varmt ute går hon på promenad ute i koppel.
Svar på tråden TV-tips: Katternas planet