• Vet hur det känns

    Behöver råd ang skolval år4

    Min dotter är snart 10 år. Ska till hösten börja årskurs 4 vi har kommit in på två skolor. Den ena engelska skolan och den andra privat svensk "vanlig" skola. Men jag behöver era råd hur jag ska tänka! Blir galen av alla dessa svåra beslut.

    Engelska skolan och den andra skolan ligger vägg i vägg ca 15 min cykelavstånd. På engelska skolan är det 32 elever och på den andra 28 st. På engelska skolan är det mycket utländska barn (6 svenskar i min dotters blivande klass) och enl deras adresser är många boendes på "utsatta" områden i staden. Det som är positivt är att alla är nya i skolan samtidigt samt att dom har junior club (fritids) är dock 130elever som börjar år 4 och ca 700 elever på hela skolan. Varje år så byter alla elever klasser så man går alltid (varje år) med nya kompisar. Enl skolkolllen.se så är typ 90% behöriga till gymnasiet i årskurs 9 samt att dom har relativt höga betyg

    På den andra skolan har alla gått tillsammans sedan förskoleklass och alla är i stort sett svenskar i hennes klass. Dom är 28 st och det är endast 2 klasser per årskurs. Denna skola har även en skog som barnen kan leka vid (mitt barn älskar skogen) men det finns inget fritids så barnen slutar 14.00 menas på engelska har dom fritidsklubb till 16-17

    Denna skola har precis nystartat högstadium (startas nu hösten 2020) men då bara för årskurs 7 och sedan växer högstadium för varje år. Det finns ingen info om slutbetyg i år 9 då detta är en ny skola (högstadium)

    Min dotter ska börja år 4

    Mitt barn kan inte välja. Hon tror det blir bra vilket som. Men hur tänker ni? Ge mig råd. Vad blir bäst?!

  • Svar på tråden Behöver råd ang skolval år4
  • Tangent

    Hade valt den skolan där föräldrar har högst utbildning. För mig verkar det som den privata svenska skolan är bäst. Tycker också att det är Bättre att ha undervisning på svenska.

    Engelska skolor verkar alldeles för strikta. Bor nära en engelsk skola (internationella engelska skolan), tydligen väldigt strikt i skolan, men utanför skolan är eleverna stökiga.

  • Vet hur det känns

    Tusen tack för ditt inlägg. Ja jag håller nog med om detta. Läser man omdömmen på schoolparrot.se så har den engelska skolan väldigt dåligt omdömme. Många med problembarn söker sig dit för att det är regler på skolan.

    Jag tror vi väljer den svenska skolan. Den har fått fina omdömmen

Svar på tråden Behöver råd ang skolval år4