• presente

    RUL mått -referensvärden

    Hej,

    Vad fick ni för mått på ert ultraljud. 

    Jag fick följande:
    Vecka 18+2

    Skallben BPD 44 mm
    Bukdiameter AD 41,8 mm
    Lårbenslängd FL 28.1 mm

    Vart kan man hitta referensvärden? Har läst att BPD och AD ska va lika stora vid denna ålder. Stämmer det?

  • Svar på tråden RUL mått -referensvärden
  • Solblomma30
    presente skrev 2020-08-31 11:20:49 följande:

    Hej,

    Vad fick ni för mått på ert ultraljud. 

    Jag fick följande:

    Vecka 18+2

    Skallben BPD 44 mm

    Bukdiameter AD 41,8 mm

    Lårbenslängd FL 28.1 mm

    Vart kan man hitta referensvärden? Har läst att BPD och AD ska va lika stora vid denna ålder. Stämmer det?


    Om du söker på engelska så går det ganska lätt att hitta referensvärden för alla mått du söker. Jämför man med dem så ser dina mått perfekta ut. Bukdiameter och BPD ska enligt dem inte vara lika stora.

    Referensvärdena jag hittade för vecka 18 är (ungefärligen, för det skiljer nån millimeter från studie till studie): BPD 42 mm, AD 40 mm och FL 27 mm. Dina mått ser helt normala ut m.a.o.
  • presente
    Solblomma30 skrev 2020-08-31 22:08:37 följande:

    Om du söker på engelska så går det ganska lätt att hitta referensvärden för alla mått du söker. Jämför man med dem så ser dina mått perfekta ut. Bukdiameter och BPD ska enligt dem inte vara lika stora.

    Referensvärdena jag hittade för vecka 18 är (ungefärligen, för det skiljer nån millimeter från studie till studie): BPD 42 mm, AD 40 mm och FL 27 mm. Dina mått ser helt normala ut m.a.o.


    Solblomman30 du är en stjärna! Tack för att du ännu en gång lyckas lugna mig. Jag vet inte varför jag är en sån person som ständig ska söka information och oroa mig. Jag sökte lite på engelska också men förstod inte riktigt deras mått då de ej mäter i mm. Finns det någon chans att du kan länka den info du hittade.

    Jag läste i någon tråd här att buken ska va samma som huvudet därav ville jag söka någon typ av refernsvärde.
  • Solblomma30
    presente skrev 2020-09-01 14:24:28 följande:

    Solblomman30 du är en stjärna! Tack för att du ännu en gång lyckas lugna mig. Jag vet inte varför jag är en sån person som ständig ska söka information och oroa mig. Jag sökte lite på engelska också men förstod inte riktigt deras mått då de ej mäter i mm. Finns det någon chans att du kan länka den info du hittade.

    Jag läste i någon tråd här att buken ska va samma som huvudet därav ville jag söka någon typ av refernsvärde.


    Du är gullig! Inga problem :) Jag är likadan så har googlat sönder mig också genom åren ;) Är van att läsa på engelska så jag har lätt att hitta information som inte går att hitta på svenska. Här hittar du en australiensisk studie där du ser referensvärden för BPD och lårben (femur).

    www.asum.com.au/wp-content/uploads/2015/09/Fetal-Measurements.pdf

    De verkar oftare mäta bukens omkrets i engelsktalande länder så du kan inte jämföra bukmåtten i studien ovan, men här hittar du normalsiffror för bukdiameter om du scrollar ner en bra bit i studien:

    obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1471-0528.1999.tb08213.x

    Ang att någon här på FL hade sagt att bukdiameter och BPD ska vara samma så kan man väl i runda slängar säga att det är ganska lika mått. Men helt lika är de ju inte. De kanske menade att 40 och 42 mm är ungefär lika stort :)
  • Solblomma30

    Om du tittar på bilden ovan så ser du värdet för den 50 percentilen, gällande bukdiameter för vecka 18 (40.1 mm). 50 percentilen betyder att 50% av fostren har ett värde högre än 40.1 mm, och att 50% har ett värde lägre än 40.1mm. Det kan väl översättas med medianvärdet tror jag.

Svar på tråden RUL mått -referensvärden