Lialie skrev 2020-09-03 15:36:51 följande:
Hej!
Hur ser hans skolresultat ut hittills? Når han målen i flertalet ämnen eller ej? Det kan vara svårt att få en assistent kopplad till sig om man når målen i skolämnena, samtidigt som han kanske når målen pga att han har fått bra hjälp.
Tror tyvärr att det inte blir så bra att gå tillbaka till förra skolan om han dels blev borttvingad därifrån, dels inte känns välkommen tillbaka. Risken för ännu ett misslyckande är överhängande. Finns det någon annan skola som kunde vara ett alternativ?
Tyvärr är små undervisningsgrupper för barn med skolmisslyckanden bakom sig en alltför lätt väg att ta till för kommunerna. Elever med olika typer av problematik klumpas ihop och ger sällan en bra gruppdynamik. Målet måste alltid vara att de ska kunna komma tillbaka till en klass, särskilt om de själva vill det. Det sociala är också otroligt viktigt för elevens välbefinnande i det stora hela. Din son verkar ju ha ett socialt kapital och styrkor inom det området, så det är ju väldigt synd om hans önskan inte kan tas på allvar. Vad anger den nuvarande skolan för skäl till att han bör gå kvar? Håller de med er om att han skulle kunna fungera socialt i en vanlig klass? Jag jobbar själv i grundsärskolan och anser att små grupper bör vara reserverat för dem som av någon anledning inte klarar av en stor klass. Det borde vara möjligt för er efter två år i liten grupp att prova andra alternativ.
Har det gjorts en ordentlig utredning och kartläggning kring hans problematik? Jag tänker att OM han ska gå i en vanlig klass, med eller utan resurs, så är det ju väldigt viktigt att det är tydligt vilka svårigheter han behöver stöttning kring och hur man hjälper honom på bästa sätt. Tyvärr är det ofta svårare ju äldre eleverna blir att få en resurs kopplad till en elev. Det är kostsamt och svårt att få kontinuitet. På högstadiet är det väldigt ovanligt, däremot kan det finnas en extra person i vissa klasser. det blir då inte lika utpekande mot just den här eleven. Risken med att få en personlig assistent är att känslan av att vara annorlunda förstärks.
hoppas ni hittar en bra lösning, kämpa på för att han ska få rätt hjälp!
Vi vet faktisk inte helt säkert huruvida han når målen eller inte. Vi har fått så mycket olika svar från skolan att vi egentligen inte vet vad han kan och inte och hur långt han har kommit eller inte. Jag vet att han kom efter i rätt många ämnen medan han var kvar i urspungliga skolan då han inte ville vara kvar i klassrummet och spenderade merparten av tiden i korridoren.
Jag har fått intrycket av att målet för både den gamla skolan och där han är nu är att han ska vara kvar här tills han går ur 9:an. Så hade inte vi föräldrar tänkt att det skulle vara. Att nu försöka göra något åt det verkar vara jättekomplicerat och kräver att rektorn från gamla skolan godkänner. Jag har efterfrågat andra alternativ men efter senaste mötet med den nya skolan så verkar det inte finnas några alternativ och vårat förslag med att gå tillbaka till en vanlig klass/skola med en extra resurs togs inte emot positivt. De anser inte att han är kapabel att fungera socialt pga hans temperament och att han inte klarar av att läsa av och lösa de situationer som uppstår på ex skolgården. De har gjort någon form av utredning där de anser att han är omotivierad, har långsam motor och att han tar in information som kommer verbalt och via ex film men inte lika bra på att ta till sig det genom att läsa sig till det. De anser att han är luststyrd i sitt lärande.
Ja jag måste så klart kämpa för min son så att han får det så bra som möjligt. Hans behov av vänner och känsla av utanförskap är ganska stor och även om skolan förstår att han har det behovet så upplever jag inte att de tar det på allvar. De tror att bara det går tillräckligt lång tid så ska han nog anpassa sig och hitta vänner. För mig som förälder så tycker jag att det är oerhört viktigt att ha vänner och känna att man passar in men jag vet inte om det ur ett pedagogiskt perspektiv är något som man ens tar hänsyn till?