• niska

    Bytte till peewee/pellets, men katterna inte helt nöjda - vad göra?

    Hej!

    Vi tycker att peewee/pellets är grymt bra av massor med olika anledningar. Så under en lång period har vi övergått från kattsand till pellets hemma hos oss. Vi började med att ha både kattsand och pellets, men att under en period flytta över kattsanden till pelletslådan, och så småningom minska ner på kattsand, för att så småningom ta bort kattsanden helt. Detta gick bra och kattungarna gjorde sina behov på pelletslådan.

    MEN

    Då och då kissade kattungarna i våra sängar. Och detta kan bero på ett missnöje. Vi tänkte att de kanske ändå inte var helt nöjda med pellets, så först testade vi att byta pellets 8mm till 6mm, så att det skulle vara lite snällare mot kissarnas tassar.

    Men detta hjälpte inte. De fortsatte att kissa i våra sängar då och då (typ en gång i veckan). Fast de gick även på pelletslådorna.

    Så på prov tog vi tillbaka en låda med kattsand, samtidigt som vi har pelletslådan kvar. Katterna blev jätteglada och kissade direkt i kattsanden. De har inte kissat i våra sängar sedan dess. Nu har vi haft så här i två veckor och katterna kissar i kattsanden och bajsar i pelletslådan. Ibland kissar de i pelletslådan också, men de verkar föredra kattsanden. Men slutsatsen är att de inte verkar tycka jätteilla om pelletslådan, eftersom de fortsätter att använda den.

    Vi vill dock helst att katterna endast skall gå på pelletslådan.

    Efterlyser förslag på hur vi kan få kattungarna att acceptera pelletslådan utan att kissa i våra sängar.

    Någon?

  • Svar på tråden Bytte till peewee/pellets, men katterna inte helt nöjda - vad göra?
  • Minimalen

    Men varför är du så envis med att de ska gå på pelletslådan. De flesta kattägare bruka prova sig fram till vilken kattsand/pellets som föredras. Låt katterna välja vad de vill ha.

  • niska

    Jag tror att alla katter egentligen föredrar kattsand. Men många kattägare lyckas ju byta till pellets - så det är väl egentligen bara en vanesak. Men visst, jag tänker såklart inte tvinga katterna att att gå endast på pellets. Jag efterlyser bara tips på hur jag kan få katterna att vänja sig vid pellets eftersom det har så många fördelar jämfört med sand.

    Just nu går ju mina katter både på pellets och sand.

    Vet inte om det finns pellets i mindre storlek än 6mm, eller om det finns något annat alternativ som jag bör prova?

  • Jemp

    Varför vill du ha de på pellets? Många katter tycker det är hårt om tassarna och ger inte lika naturliga grävmöjligheter som sand att tillgodose instinkterna.

    Det finns strö baserade på majs odyl i sandform du kan testa.

  • Jemp

    Du har bara 2 lådor alltså? Många katter vill ju inte gå på en använd låda eller tvingas bort om den andra katten sitter där, så att de ändå använder lådan med pellets är nog inte så konstigt.

  • niska

    Jag har två jättestora lådor med pellets, så det finns gott om utrymme. Och förutom det har jag allts en ytterligare låda med kattsand.

    Skall kolla upp detta med majs, tack för tipset!

  • niska

    Anledningar att vi vill använda pellets


    - bra för miljön (naturligt, går att kompostera, restprodukt från industri)
    - bra för katterna (inga eventuella gifter som de kan få i sig)
    - luktar gott
    - slipper sand/damm som kommer utanför lådan
    - billigt
    - lätt att hantera
    - riktigt bra på att suga åt sig vätska

Svar på tråden Bytte till peewee/pellets, men katterna inte helt nöjda - vad göra?