• RenLuft

    Min älskade TV-Spel slutat funka: Är det CD:n eller själva Playstation?

    Hej!

    Mitt spel på Playstation 1 har egentligen ALLTID funkat och den råkar vara min favorit. När jag flyttade tog jag med mig spelet förstås men kopplade aldrig in den förs jag införskaffade mig en TV.

    När jag kopplade in den och skulle spela så funkar egentligen ALLT helt normalt och felfritt.

    Konstig nog är det bara två olika banor som spelet börjar ladda långsamt och då är det endast när den är på laddnings delen innan man kommer till dessa banor. När den väl har laddats klart till banan så fungerar den utan konstigheter. Så det är ALDRIG själva under spelets gång som den plötsligt fryser eller dylikt. Endast när den är på laddningsrutan. Ibland hjälper det faktiskt om man plockar upp Playstation och vrider på den. Då plötsligt kommer den igång.

    Så jag vet inte om det är själva Playstation som är fel eller om det är CD:n som är fel.

    Någon sa att PS1 spel kan fungera på PS3 spel. Mina tankar är att gå och köpa PS3, men det är ju som så att jag inte vill göra ett onödigt köp och så fungerar inte spelet i alla fall.


    Detta är som sagt min absoluta favorit spel. Så jag vill inte göra några ''tunga'' åtgärder så som att lägga tandkräm på och ta bort eventuella repor eller dylikt.

    Jag vet inte vad jag vill men denna tråd. Men vad tycker ni hittills?

    Kan det vara själva Playstation som är fel?


     


    Jag har inga andra spel, så jag kan inte checka med andra spel och hur det är.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Min älskade TV-Spel slutat funka: Är det CD:n eller själva Playstation?
  • SWO

    Tror att komponentera i konsolen börjar bli gamla. Det kan samlas damm etc som gör att det blir för varmt, vilket gör att de arbetar saktare för att inte överhettas.

    Sedan skulle jag aldrig lyfta och vrida en konsol med cd i. Gjorde det med mitt xbox360 för många år sedan - då hamnade cdn snett och eftersom den snurrade så skrapades den vilket resulterade i söndrig ospelbar cd.

    Var glad att den funkar - skriv gärna på sidor där fler "proffs" hänger, exempelvis: sweclockers.

    Det är en svensk sida med forum, nyheter etc som vara ägnar sig åt datorer, konsoler, spel etc.

    Lycka till!

    SWO

  • RenLuft
    SWO skrev 2020-11-21 07:54:59 följande:

    Tror att komponentera i konsolen börjar bli gamla. Det kan samlas damm etc som gör att det blir för varmt, vilket gör att de arbetar saktare för att inte överhettas.

    Sedan skulle jag aldrig lyfta och vrida en konsol med cd i. Gjorde det med mitt xbox360 för många år sedan - då hamnade cdn snett och eftersom den snurrade så skrapades den vilket resulterade i söndrig ospelbar cd.

    Var glad att den funkar - skriv gärna på sidor där fler "proffs" hänger, exempelvis: sweclockers.

    Det är en svensk sida med forum, nyheter etc som vara ägnar sig åt datorer, konsoler, spel etc.

    Lycka till!

    SWO


    Tack för tipset om både forumsidan och att jag inte bör vrida. STORT TACK!

    För detta spel älskar jag verkligen. Skulle konsolen kanske gå söder om jag testade att dammsuga i den och kanske på sidorna?

    Jag skall prova!

    Så du tror att CD:n är OK men inte konsolen, för den kanske är gammal. Med andra ord: Jag kanske bara kan köpa ett PS3 spel :)
Svar på tråden Min älskade TV-Spel slutat funka: Är det CD:n eller själva Playstation?