• SelmaMalte

    Starta förlossning själv istället för igångsättning?

    Jag har fått tid för igångsättning om 2 veckor pga en immunisering och stort barn. Min läkare säger att det bästa är om det kommer igång av sig själv, men går inte det blir det igångsättning.

    Så nu undrar jag: Hur får jag igång förlossningen själv?

    Dricker redan hallonbladste, studsar på pilatesboll, masserar bröstvårtor och ska köpa nattljusolja i morgon.

    Min livmodertapp var 4cm lång och helt stängd för några dagar sedan. Alltså långt ifrån redo för förlossning..

  • Svar på tråden Starta förlossning själv istället för igångsättning?
  • Anonym (A)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-11 22:15:10 följande:

    Varför man inte ska använda ricinolja!!

    ricinolja.se/gravid/


    Jag fick receptet av barnmorska på förlossningen så förstår inte varför du försöker skrämma upp andra. Sidan du angav innehöll noll referenser till det som stod skrivet. Här har du en riktig publicerad artikel www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28838804

    I artikelns referenslista finns flertalet referenser med andra publicerade artiklar i ämnet ?Castor oil?. Har själv en magister i omvårdnad och vet var man ska söka säker info.
  • Anonym (Nej!)
    LillaAw skrev 2020-12-11 22:47:28 följande:

    Konstigt att barnmorskor då rekommenderar förlossningsdrinken. Då den fungerar utan problem för så många. Rekommenderar att läsa detta inlägg där de även refererar till publicerad forskning i pubmed. (Vetenskapliga artiklar som är publicerade inom medicin)

    www.livingbymiriam.se/2020/02/ricinoljaforlossningsdrink-for-att.html


    Då är det en barnmorska som i så fall ska rekommendera TS om det och inte någon på internet.
  • Anonym (Julbord)

    För mig verkade julbord vara tricket. Va på julbord med jobbet på onsdagen (förra året) och natten mellan onsdag och torsdag vid 1 på natten började värkarna. Vid 14 var bebis ute. Tror att kroppen reagerade bra på överflödet av mat och passade på när det fanns bra med energi. Har såklart inga vetenskapliga belägg men hade verkligen haft noll känningar innan dess.

  • Anonym (Q)
    Anonym (Nej!) skrev 2020-12-11 23:10:12 följande:
    Då är det en barnmorska som i så fall ska rekommendera TS om det och inte någon på internet.
    +1 på den!!
  • Anonym (S)

    Barn 2, 3 och 4 förde jag upp jättenattljusolja i slidan varje kväll från ca vecka 32. Först 1 tablett. Sedan 2 tabletter i vecka 35. 3 tabletter i vecka 36. Natten mot 37+0 har jag fört upp 4 tabletter och svalt 2 - morgonen i 37+0 har det dragit igång.

    Väntar nr 5 nu i vecka 32 och börjar föra upp 1/kväll nu.

  • Anonym (A)
    Anonym (Nej!) skrev 2020-12-11 23:10:12 följande:

    Då är det en barnmorska som i så fall ska rekommendera TS om det och inte någon på internet.


    Tycker inte du som saknar kunskap ska skriva att ?det kan sluta med livsfara?. Det är ganska magstarkt. Lavemang brukar inte sluta med livsfara. Sen lägga ut en referens som är under all kritik. Det är min poäng.
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (A) skrev 2020-12-13 11:02:38 följande:

    Tycker inte du som saknar kunskap ska skriva att ?det kan sluta med livsfara?. Det är ganska magstarkt. Lavemang brukar inte sluta med livsfara. Sen lägga ut en referens som är under all kritik. Det är min poäng.


    Märks vilka som inte är pålästa utav förlossningsdrinken.

    Det KAN sluta med livsfara, är inte det värt att nämna för att folk ska hålla sig borta från den om nu inte en medicinsk kunnig har sagt till TS att ta den?

    Det är betydligt mer magstarkt att rekommendera något som kan sluta i katastrof än att nämna att det kan sluta i livsfara. Jag har inte sagt att jag inte har kunskap om f.drinken heller.

    Så jag struntar i din poäng om jag kan uppmana en blivande mamma att inte ta den om inte en bm har sagt det
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (A) skrev 2020-12-13 11:02:38 följande:

    Tycker inte du som saknar kunskap ska skriva att ?det kan sluta med livsfara?. Det är ganska magstarkt. Lavemang brukar inte sluta med livsfara. Sen lägga ut en referens som är under all kritik. Det är min poäng.


    Och jag har inte ens lagt ut en referens.
  • Anonym (Sassa)
    Anonym (Nej!) skrev 2020-12-13 12:47:14 följande:

    Märks vilka som inte är pålästa utav förlossningsdrinken.

    Det KAN sluta med livsfara, är inte det värt att nämna för att folk ska hålla sig borta från den om nu inte en medicinsk kunnig har sagt till TS att ta den?

    Det är betydligt mer magstarkt att rekommendera något som kan sluta i katastrof än att nämna att det kan sluta i livsfara. Jag har inte sagt att jag inte har kunskap om f.drinken heller.

    Så jag struntar i din poäng om jag kan uppmana en blivande mamma att inte ta den om inte en bm har sagt det


    Här ställdes en fråga, på ett forum öppet för allmänheten, hur man skulle kunna starta en förlossning innan tiden för igångsättning. Man lyssnar på de råd och tips man får till sig bäst man vill och vi är alla vuxna människor med eget ansvar. Det här är liksom ingen vårdapp eller liknande.
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (Sassa) skrev 2020-12-15 11:49:42 följande:

    Här ställdes en fråga, på ett forum öppet för allmänheten, hur man skulle kunna starta en förlossning innan tiden för igångsättning. Man lyssnar på de råd och tips man får till sig bäst man vill och vi är alla vuxna människor med eget ansvar. Det här är liksom ingen vårdapp eller liknande.


    Aa fast snälla någon det är skillnad på att komma med råd/åsikt som inte skulle på något sätt vara farligt än att faktist tipsa om något som kan innebära livsfara!

    Ska man informera om denna drink så bör man i så fall skriva att hon ska rådfråga sin bm!

    Om någon skriver att en mår dåligt, tipsar du även om att hoppa från en bro då också eller ?!
  • Anonym (Sassa)
    Anonym (Nej!) skrev 2020-12-15 12:06:27 följande:

    Aa fast snälla någon det är skillnad på att komma med råd/åsikt som inte skulle på något sätt vara farligt än att faktist tipsa om något som kan innebära livsfara!

    Ska man informera om denna drink så bör man i så fall skriva att hon ska rådfråga sin bm!

    Om någon skriver att en mår dåligt, tipsar du även om att hoppa från en bro då också eller ?!


    Självklart gör jag det. Klockren jämförelse verkligen
  • Olivera
    Anonym (Nej!) skrev 2020-12-15 12:06:27 följande:

    Aa fast snälla någon det är skillnad på att komma med råd/åsikt som inte skulle på något sätt vara farligt än att faktist tipsa om något som kan innebära livsfara!

    Ska man informera om denna drink så bör man i så fall skriva att hon ska rådfråga sin bm!

    Om någon skriver att en mår dåligt, tipsar du även om att hoppa från en bro då också eller ?!


    Har googlat jättemycket nu, hittar ingenting om att det skulle vara farligt att dricka förlossningsdrinken, så du får ärligt talat jättegärna länka eller säga vad jag ska googla på för att hitta info?
  • Olivera

    Men håller med om att man självklart ska fråga sin BM om vad man än tänker göra, även om det är att dricka två liter kamomillte eller vad som helst. Tänker att det är enkelt gjort och ganska självklart att man frågar sin vårdgivare om olika saker man efterfrågat på nätet / googlat sig till?

  • Anonym (Nej!)
    Anonym (Sassa) skrev 2020-12-15 12:09:49 följande:

    Självklart gör jag det. Klockren jämförelse verkligen


    Ja visst är den? Ungefär lika dumt som ditt uttalande.

    En person som hoppar från en bro kan ju överleva beroende på hur hög en bro är.

    En kvinna kan dricka förlossningsdrinken och allt går bra samtidigt som det kan gå åt helvete för en annan.

    Att sätta igång en förlossning på egen hand är så dumt!

    Hur vet du att TS inte föder inom 1 timme och inte hinner in till sjukhus? Hur vet du att TS moderkaka inte lossnar pga svåra sammandragningar ?

    Hur vet du att TS inte skulle förblöda pga komplikationer om tappen inte skulle vara mogen?

    Alla kvinnors graviditet är olika.
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (Sassa) skrev 2020-12-15 12:09:49 följande:

    Självklart gör jag det. Klockren jämförelse verkligen


    Ja visst är den? Ungefär lika dumt som ditt uttalande.

    En person som hoppar från en bro kan ju överleva beroende på hur hög en bro är.

    En kvinna kan dricka förlossningsdrinken och allt går bra samtidigt som det kan gå åt helvete för en annan.

    Att sätta igång en förlossning på egen hand är så dumt!

    Hur vet du att TS inte föder inom 1 timme och inte hinner in till sjukhus? Hur vet du att TS moderkaka inte lossnar pga svåra sammandragningar ?

    Hur vet du att TS inte skulle förblöda pga komplikationer om tappen inte skulle vara mogen?

    Alla kvinnors graviditet är olika.
  • Anonym (Nej!)
    Olivera skrev 2020-12-15 12:43:25 följande:

    Har googlat jättemycket nu, hittar ingenting om att det skulle vara farligt att dricka förlossningsdrinken, så du får ärligt talat jättegärna länka eller säga vad jag ska googla på för att hitta info?


    www.google.se/amp/s/niomanader.se/forlossningen-tips-for-att-starta-forlossningen/amp/

    Att det inte står så mycket om den är för att det inte finns nå medicinska bebis, ungefär som bisolvon metoden eller liknande.

    Men det innebär inte att det kan fungera. Det är gamla husmors knep som lever vidare etc.

    Men om du frågar en barnmorska om den så kommer bm kunna förklara. Hon/han kan ge förslaget till den men då är hon eller han insatt i din graviditet och har följt dig samt är medicinskt kunnig.

    Detta är inget man föreslår över ett forum då kvinnor har fått stora komplikationer.

    Förlossningen kan starta och du föder inom kort.

    Du kan få blödningar pga sammandragningar som påverkar moderkaka och barnet får inget syre och dör.

    Moderkaksavlossning.

    Du kan få liknande maginfluensa pga oljan och du sliter ut dig själv och tappar energi och har inte ork till att föda vaginalt om förlossningen sätter igång och du får genomgå k.snitt.

    Så ska en gravid kvinna dricka den så ska det vara om en medicinsk kunnig ger dig rådet till att göra det.

    Skriv gärna att man kan testa den men kolla med en kunnig människa först.
Svar på tråden Starta förlossning själv istället för igångsättning?