• anonymatom

    Vad innebär att vara vänster eller höger?

    Ja, jag vet inte vad det innebär. Och jag försöker att hitta en sida som förklarar det bra men jag hittar ingen. Sen känns det dessutom som att partierna ändrar det de står för lite då och då så jag förstår inte heller vilka partier som står var på vänster-höger skalan. Allt "bra" jag hittar är gammalt.

    Snälla kan någon förklara. Jag får dessutom rösta i nästa riksdagsval så det lönar ingen att jag inte har koll på detta.

    Jag vet ju vad jag vill ha inom politiken men jag fattar verkligen inte vad som är vänster eller höger och sen vilka parti som eventuellt står på den sidan som har det jag vill ha. Om ni fattar.

  • Svar på tråden Vad innebär att vara vänster eller höger?
  • Anonym (Demokraten)
    KillBill skrev 2021-05-14 14:34:56 följande:

    Nu var ju svensk skola mycket bättre innan moderaterna, KD och övriga borgerliga partier genomförde reformer som resulterade i Sveriges försämrade skolresultat. Kolla vad OECD säger så får de se..


    Fast de flesta sd:are är ju i medelåldern och gick i sossarnas skola dock.
  • Anonym (Demokraten)
    KillBill skrev 2021-05-14 14:41:02 följande:

    Sedan är IQ kopplat till logiskt tänkande och ska inte påverkas av studier. Högerdebattören Tino Sanandaji kan säkert berätta mer om detta..


    Ja så är det nog. De flesta Sverigedemokraterna är ju även ex-sossar och det säger väl en del kanske. Man reagerar med känslor istället för logik kanske?
  • Padirac
    Anonym (Demokraten) skrev 2021-05-14 20:54:31 följande:
    Ja så är det nog. De flesta Sverigedemokraterna är ju även ex-sossar och det säger väl en del kanske. Man reagerar med känslor istället för logik kanske?
    "Figur 1.1 visar som förväntat, eftersom SD är ett relativt nytt riksdagsparti, att det är ovanligt bland deras väljare att inte ha röstat på något annat parti tidigare (12 procent). Majoriteten (55 procent) härstammar från något av Allianspartierna och 28 procent har tidigare röstat på något av partierna från det rödgröna blocket. I linje med andra studier (SCB, 2016; Valforskningsprogrammet, 2018) kommer de flesta av Sverigedemokraternas väljare i vårt material närmast från Socialdemokraterna (23 procent) eller Moderaterna (42 procent)."
  • Anonym (Demokraten)
    Padirac skrev 2021-05-14 21:04:19 följande:

    Det är fler fd M än fd S som sympatiserar med SD

    www.iffs.se/media/22379/forskningsrapport_2018_2.pdf

    Hittar du sidan själv?


    Citat:

    tyder på att de flesta socialdemokratis­ ka väljare som varit benägna att byta till SD redan har gjort det.

    Däremot tyder våra resultat på att det fortfarande finns en relativt stor poten­ tial för Sverigedemokraterna bland Moderaternas väljare.
  • Padirac
    Anonym (Demokraten) skrev 2021-05-14 21:11:46 följande:
    Citat:
    tyder på att de flesta socialdemokratis­ ka väljare som varit benägna att byta till SD redan har gjort det.
    Däremot tyder våra resultat på att det fortfarande finns en relativt stor poten­ tial för Sverigedemokraterna bland Moderaternas väljare.
    Så om ytterligare få S-sympatisörer vill gå över till att stödja S (än M-sympatisörer som kan tänka sig detsamma) så är det flest tidigare S-sympatisörer som stödjer S

    Det är ju i klass med 150% eller om det var 175% och att däremellan betyder därutöver Oslagbart , hehehehe
    Anonym (Demokraten) skrev 2021-05-14 21:15:12 följande:
    Sen är det aningen beklämmande att länka till ett institut startat av sossar som finansieras av sossar.
    Vad var svårt att förså här, eller omöjligt kanske är rätt ord?  I linje med andra studier.. hallå!! 

    "I linje med andra studier (SCB, 2016; Valforskningsprogrammet, 2018)
    kommer de flesta av Sverigedemokraternas väljare i vårt material närmast 
    från Socialdemokraterna (23 procent) eller Moderaterna (42 procent)."
  • Padirac
    Anonym (Demokraten) skrev 2021-05-14 20:54:31 följande:
    Ja så är det nog. De flesta Sverigedemokraterna är ju även ex-sossar och det säger väl en del kanske. Man reagerar med känslor istället för logik kanske?
    Fast det är ju klart - jag har ju hört en och annan SDvurmare kalla alla tillvänster om SD för sossar och kommunister- så självklart

    Lika självklart som att totala antalet procent av alla är 150%  
  • Padirac
    Anonym (Demokraten) skrev 2021-05-14 21:15:12 följande:
    Sen är det aningen beklämmande att länka till ett institut startat av sossar som finansieras av sossar.
    Institutet för framtidsforskning

    www.iffs.se/om-oss/finansiering/

    Institutets finansiering

    Institutet finansieras huvudsakligen genom ett bidrag från statsbudgeten och via externa forskningsanslag. Institutet gör också viss forskning på uppdrag av olika myndigheter.


    För uppgifter om vad anslagen går till, se vidare under Forskningsprojekt.
    Nedan aktuella bidragsgivare.


    Asyl-, migrations- och integrationsfonden - AMIF

    AMIF är en EU-fond som ska bidra till att säkerställa en långsiktigt hållbar migrationspolitik som värnar asylrätten och som inom ramen för den reglerade invandringen underlättare rörlighet.
    Länk till AMIF på Migrationsverket


    Formas

    Formas är ett statligt forskningsråd för hållbar utveckling som finansierar forskning och innovation inom miljö, areella näringar och samhällsbyggande.
    Länk till Formas


    Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd - FORTE

    Forte är ett statligt forskningsråd under Socialdepartementet som finansierar forskning för människors hälsa, arbetsliv och välfärd. 
    Länk till Forte


    Kungliga vetenskapsakademien - KVA

    KVA är en oberoende organisation som har i uppgift att främja vetenskaperna och stärka deras inflytande i samhället.
    Länk till KVA


    Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse

    Stiftelsen stödjer forskning främst inom klinisk medicin, juridik och samhällsvetenskap.
    Länk till Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse


    Myndigheten för samhällsskydd och beredskap - MSB

    MSB är en statlig myndighet med uppgift att utveckla samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser.
    Länk till MSB


    Riksbankens jubileumsfond

    Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond har till ändamål att främja samhällsvetenskaplig och humanistisk forskning med anknytning till Sverige.
    Länk till Riksbankens jubileumsfond


    Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond

    Stiftelsen stödjer forskningsprojekt av hög vetenskaplig potential framförallt inom samhällsvetenskap och humaniora samt projekt inom lärande och informationsteknik och projekt för barn och ungdomsverksamhet.
    Länk till Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond


    Vetenskapsrådet - VR

    VR är en statlig myndighet som har i uppdrag från regeringen att stödja och främja svensk grundforskning inom hela det vetenskapliga fältet.
    Länk till Vetenskapsrådet


    Vinnova

    Vinnova stödjer behovsmotiverad forskning och utveckling inom teknik, arbetsliv och transporter samt verkar för att ny kunskap omsätts så effektivt som möjligt.
    Länk till Vinnova


    Uppdragsfinansiärer

    Utöver ovanstående aktörer får Institutet för framtidsstudier finansiering för forskning som sker på uppdrag. För mer information om aktuella uppdrag, se här.

  • Anonym (Demokraten)
    Padirac skrev 2021-05-14 21:34:58 följande:

    Institutet för framtidsforskning

    www.iffs.se/om-oss/finansiering/

    Institutets finansieringInstitutet finansieras huvudsakligen genom ett bidrag från statsbudgeten och via externa forskningsanslag. Institutet gör också viss forskning på uppdrag av olika myndigheter.

    För uppgifter om vad anslagen går till, se vidare under Forskningsprojekt.

    Nedan aktuella bidragsgivare.

    Asyl-, migrations- och integrationsfonden - AMIFAMIF är en EU-fond som ska bidra till att säkerställa en långsiktigt hållbar migrationspolitik som värnar asylrätten och som inom ramen för den reglerade invandringen underlättare rörlighet.

    Länk till AMIF på Migrationsverket

    FormasFormas är ett statligt forskningsråd för hållbar utveckling som finansierar forskning och innovation inom miljö, areella näringar och samhällsbyggande.

    Länk till Formas

    Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd - FORTEForte är ett statligt forskningsråd under Socialdepartementet som finansierar forskning för människors hälsa, arbetsliv och välfärd. 

    Länk till Forte

    Kungliga vetenskapsakademien - KVAKVA är en oberoende organisation som har i uppgift att främja vetenskaperna och stärka deras inflytande i samhället.

    Länk till KVA

    Marianne och Marcus Wallenbergs StiftelseStiftelsen stödjer forskning främst inom klinisk medicin, juridik och samhällsvetenskap.

    Länk till Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse

    Myndigheten för samhällsskydd och beredskap - MSBMSB är en statlig myndighet med uppgift att utveckla samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser.

    Länk till MSB

    Riksbankens jubileumsfondStiftelsen Riksbankens Jubileumsfond har till ändamål att främja samhällsvetenskaplig och humanistisk forskning med anknytning till Sverige.

    Länk till Riksbankens jubileumsfond

    Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfondStiftelsen stödjer forskningsprojekt av hög vetenskaplig potential framförallt inom samhällsvetenskap och humaniora samt projekt inom lärande och informationsteknik och projekt för barn och ungdomsverksamhet.

    Länk till Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond

    Vetenskapsrådet - VRVR är en statlig myndighet som har i uppdrag från regeringen att stödja och främja svensk grundforskning inom hela det vetenskapliga fältet.

    Länk till Vetenskapsrådet

    VinnovaVinnova stödjer behovsmotiverad forskning och utveckling inom teknik, arbetsliv och transporter samt verkar för att ny kunskap omsätts så effektivt som möjligt.

    Länk till Vinnova

    UppdragsfinansiärerUtöver ovanstående aktörer får Institutet för framtidsstudier finansiering för forskning som sker på uppdrag. För mer information om aktuella uppdrag, se här.


    Stärker du mina påståenden nu med? Du var mig en flitig rackare.
  • Anonym (Demokraten)
    Padirac skrev 2021-05-14 21:26:46 följande:

    Så om ytterligare få S-sympatisörer vill gå över till att stödja S (än M-sympatisörer som kan tänka sig detsamma) så är det flest tidigare S-sympatisörer som stödjer S

    Det är ju i klass med 150% eller om det var 175% och att däremellan betyder därutöver Oslagbart , heheheheVad var svårt att förså här, eller omöjligt kanske är rätt ord?  I linje med andra studier.. hallå!! 

    "I linje med andra studier (SCB, 2016; Valforskningsprogrammet, 2018) kommer de flesta av Sverigedemokraternas väljare i vårt material närmast från Socialdemokraterna (23 procent) eller Moderaterna (42 procent)."


    Jag citerar studien du länkar till och då börjar du tramsa? Förstår tyvärr inte.
  • Padirac
    Anonym (Demokraten) skrev 2021-05-14 22:41:51 följande:
    Stärker du mina påståenden nu med? Du var mig en flitig rackare.
    Ja, alla dessa finansiärer är ju sossar Tomte
  • Padirac
    Anonym (Demokraten) skrev 2021-05-14 22:43:05 följande:
    Jag citerar studien du länkar till och då börjar du tramsa? Förstår tyvärr inte.
    Nä.. du förstår inte?   42% M  är fler än 23% S.. enkel matematik, varken marginaleffekter eller fler än 100%
    "I linje med andra studier (SCB, 2016; Valforskningsprogrammet, 2018)
     kommer de flesta av Sverigedemokraternas väljare i vårt material närmast 
    från Socialdemokraterna (23 procent) eller Moderaterna (42 procent)."
  • Anonym (Demokraten)
    Padirac skrev 2021-05-14 22:50:37 följande:

    Nä.. du förstår inte?   42% M  är fler än 23% S.. enkel matematik, varken marginaleffekter eller fler än 100%

    "I linje med andra studier (SCB, 2016; Valforskningsprogrammet, 2018) kommer de flesta av Sverigedemokraternas väljare i vårt material närmast från Socialdemokraterna (23 procent) eller Moderaterna (42 procent)."


    Padirac skrev 2021-05-14 22:50:37 följande:

    Nä.. du förstår inte?   42% M  är fler än 23% S.. enkel matematik, varken marginaleffekter eller fler än 100%

    "I linje med andra studier (SCB, 2016; Valforskningsprogrammet, 2018) kommer de flesta av Sverigedemokraternas väljare i vårt material närmast från Socialdemokraterna (23 procent) eller Moderaterna (42 procent)."


    5 myror är fler än......
  • Padirac
    Anonym (Demokraten) skrev 2021-05-14 23:13:55 följande:
    5 myror är fler än......
    Se där ja ..  det tar sig

     "I linje med andra studier (SCB, 2016; Valforskningsprogrammet, 2018) kommer de flesta av Sverigedemokraternas väljare i vårt material närmast från Socialdemokraterna (23 procent) eller Moderaterna (42 procent)."
  • Padirac
    Anonym (Demokraten) skrev 2021-05-14 23:13:55 följande:
    5 myror är fler än......
    42 (M)yror är fler än 23 (S)elefanter?
  • Anonym (Demokraten)
    Padirac skrev 2021-05-14 23:27:13 följande:

    42 (M)yror är fler än 23 (S)elefanter?


    Det får mig att tänka på Selefanten i rummet.
  • Padirac
    Anonym (Demokraten) skrev 2021-05-15 01:23:01 följande:

    Det får mig att tänka på Selefanten i rummet.


    Att erkänna att elefanten finns i rummet är ett första steg
  • gawagawa1988

    Som svar på TS fråga är det först och främst viktigt att förstå att politik handlar om att lösa dilemman. Det är inte så att det finns en sida som har rätt svar och en sida som har fel svar utan det handlar snarare om två olika lösningar på ett ochsamma problem. Generellt handlar det om att högern vill att staten ska lägga sig i mindre i samhället medan vänstern vill att staten ska lägga sig i mer. Fördelen med högerns politik är att et skapar mer ekonomisk tillväxt och nackdelen är att det blit större ojämlikhet. Fördelen med vänsterns politik är att det blir mer jämställt i samhället och nackdelen är att det blir mindre ekonomisk tillväxt.

    Det ovanstående är extremt generaliserande. Men i grunden är det den stora skillnaden. De senaste åren har dock båda dessa ideologier tenderat att bli identitetsskapande vilket skapat starka polariseringar i samhället där båda sidorna gör allt för att framställa motståndaren i så dåligt dager som möjligt. Exempelvis vill högermänniskor gärna visa hur vänstermänniskor är naiva, hatiska mot Europa och inte kan tänka själva utan följer medierna blint utanatt ifrågasätta. Vänstermänniskor å sin sida ser högermänniskor som själviska, hatiska mot allt vad välfärd heter och rasistiska mot allehanda minoriteter. Sanningen är dock inte så enkel utan de flesta finns i gråskalan.

  • Anonym (Demokraten)
    Padirac skrev 2021-05-15 08:52:46 följande:

    Att erkänna att elefanten finns i rummet är ett första steg


    Ja!

    Väntar spänt.
Svar på tråden Vad innebär att vara vänster eller höger?