• Anonym (Amelia)

    Hur ska jag berätta om graviditet

    Hej!

    Jag och min man har två barn sedan innan, i förskoleålder. Ingen av oss vill ha fler barn och jag vill dessutom sterilisera mig. Just nu äter jag p-piller.

    Men på något sätt har jag blivit gravid ändå..

    Det började med att mensen var sen, men det var inget konstigt då jag precis återfått mens efter sista barnet föddes. Men så kände jag av illamående och tog testet som visade starkt positivt.

    Jag vill såklart göra abort. Men jag är jätteledsen, mitt hjärta är krossat. Jag vet ju vad det innebär att vara gravid och jag känner en så stor sorg.

    Min man kommer hem ikväll och jag har ingen aning om hur jag ska berätta för honom. Hur har andra gjort? Hur reagera partnern?

  • Svar på tråden Hur ska jag berätta om graviditet
  • Anonym (o)
    Anonym (Amelia) skrev 2021-02-08 12:21:41 följande:

    Hej!

    Jag och min man har två barn sedan innan, i förskoleålder. Ingen av oss vill ha fler barn och jag vill dessutom sterilisera mig. Just nu äter jag p-piller.

    Men på något sätt har jag blivit gravid ändå..

    Det började med att mensen var sen, men det var inget konstigt då jag precis återfått mens efter sista barnet föddes. Men så kände jag av illamående och tog testet som visade starkt positivt.

    Jag vill såklart göra abort. Men jag är jätteledsen, mitt hjärta är krossat. Jag vet ju vad det innebär att vara gravid och jag känner en så stor sorg.

    Min man kommer hem ikväll och jag har ingen aning om hur jag ska berätta för honom. Hur har andra gjort? Hur reagera partnern?


    Beklagar att det inte blev som du planerat.. men du är vuxen, du är gift, och är kapabel att sköta det här utan att förstöra ditt liv.. du är inte en 19 åring.. utan pojkvän eller stabilitet..

    Jag tycker du ska uttrycka hur jobbigt det känns för din man, men jag tycker inte du ska ta beslut om att göra abort så här tidigt. Fundera lite mer.. Är det inte meningen att man ska ta sig igenom tuffa tider, i ett äktenskap? är det inte meningen att man ska ta beslut som gynnar fler än sig själv, t.ex. ditt ofödda barn? Varför vill du inte ha fler barn? Är det jobbigt ?

    Tycker inte att "det är jobbigt nog" för att göra abort när man ändå är gift..
    Livet handlar om att möta svårigheter, och komma över dom, inte trycka bort dom och förneka ens ansvar.. livet är orättvist men det går bra i varje fall, allting handlar om attityden. 

    Hade varit annat om du var i saudiarabien, ogift, eller hemlös i USA, eller drogmissbrukare och arbetslös, eller student och 4 år kvar till examen, eller något annat som gör det svårt.. gör det till en utmaning.. 

    Du fixar det här om du vill.
Svar på tråden Hur ska jag berätta om graviditet