• gullesbulle

    Sexism i skolan...

    Hej!

    Ja, jag är säkert lite ung för att ha ett konto här men måste få skriva av mig lite. 
    I min skola/klass har det blivit en trend att inte vara straight. Hälften av tjejerna i min klass är/låtsas vara alla sexualiteter som finns. Och varför jag säger låtsas är för att alla gillade killar (var tillsammans och intresserade) innan en tjej kom ut som bi (den coola tjejen enligt dem). 
    Nu sitter de i klassrummet och diskuterar hur alla egentligen är gay, hur de ska få alla att bli gay, kallar alla som inte är som dem homofober, transfober osv. 

    De ska också hålla lektioner i de olika sexuella läggningarna och lärarna älskar detta tydligen.

    Det jag vill säga är att jag orkar inte att de ska hålla på längre. Absolut en fas men det är inte kul att bli hatad av majoriteten av tjejerna bara för att jag är straight

  • Svar på tråden Sexism i skolan...
  • Anonym (??)

    Hur ung är du då när du skriver att du är för ung för forumet? 

  • AnnaSturesson
    gullesbulle skrev 2021-03-29 18:01:06 följande:

    Hej!

    Ja, jag är säkert lite ung för att ha ett konto här men måste få skriva av mig lite. 

    I min skola/klass har det blivit en trend att inte vara straight. Hälften av tjejerna i min klass är/låtsas vara alla sexualiteter som finns. Och varför jag säger låtsas är för att alla gillade killar (var tillsammans och intresserade) innan en tjej kom ut som bi (den coola tjejen enligt dem). 

    Nu sitter de i klassrummet och diskuterar hur alla egentligen är gay, hur de ska få alla att bli gay, kallar alla som inte är som dem homofober, transfober osv. 

    De ska också hålla lektioner i de olika sexuella läggningarna och lärarna älskar detta tydligen.

    Det jag vill säga är att jag orkar inte att de ska hålla på längre. Absolut en fas men det är inte kul att bli hatad av majoriteten av tjejerna bara för att jag är straight


    Låter tramsigt. Min erfarenhet är att de är ganska få som verkligen är homosexuella. Men hur gamla är ni då?
  • Tecum

    Typisk svensk korrekthet, hbtq-begreppet har blivit högsta mode och det är såååå coolt att vara bi. Strunta i dem
    och var med de vettiga tjejerna tills detta trams gått över.

  • Anonym (Em)

    I sonens klass (9:an) är typ hälften av tjejerna icke-binära, ena veckan vill de kallas Jonathan och andra veckan är det Julia som gäller. De har väldigt problem med sina könstillhörigheter. Sen är allt möjligt toxic oxå.

  • Anonym (2 barns mor)

    Så är det på ungarnas skola också.
    Det är en liten modegrej,
    lägg till vegan och att inte vilja sätta barn till denna värld så får du en helt normal vilsen tonåring.

  • Anonym (Hold my beer)

    Det första som är tydligt är att du inte vet ett dugg om sexism. Det andra som är tydligt är att dina klasskompisar är kompletta idioter. Undvik dem så gott du kan. Ta inga diskussioner alls med dem! Gå därifrån när de startar sina "alla är bi"-fantasier.

  • MrsPJ

    Det största problemet här tycker jag är att kalla andra för -fober om de inte sällar sig till skaran av icke straighta eller icke cis. Har hört detta från min partners barn också, att det nästan är ett sjukligt kategoriserande numera. Det räcker liksom inte att bara vara straight, man måste understryka att man är straight-straight och det sprids en jäkla massa svammel på sociala medier om allt möjligt. Får också uppfattningen att könsidentitetskris är den nya identitetskrisen vilket kanske är nyttigt på ett sätt, att det inte längre är självklart att vara det ena eller det andra även om det ofta är en trend där det egentligen inte ligger något riktig könsidentitetssökande bakom. Att normalisera olika könsuttryck och sexualiteter är ju bara bra. Men att det spiller över och blir ett sätt att förminska andra är inte okej och det bör lärarna fånga upp men gissar att de flesta inte har tillräckligt med kunskaper och är livrädda för att "kränka" någon.

  • Jonnynilsson
    gullesbulle skrev 2021-03-29 18:01:06 följande:

    Hej!

    Ja, jag är säkert lite ung för att ha ett konto här men måste få skriva av mig lite. 
    I min skola/klass har det blivit en trend att inte vara straight. Hälften av tjejerna i min klass är/låtsas vara alla sexualiteter som finns. Och varför jag säger låtsas är för att alla gillade killar (var tillsammans och intresserade) innan en tjej kom ut som bi (den coola tjejen enligt dem). 
    Nu sitter de i klassrummet och diskuterar hur alla egentligen är gay, hur de ska få alla att bli gay, kallar alla som inte är som dem homofober, transfober osv. 

    De ska också hålla lektioner i de olika sexuella läggningarna och lärarna älskar detta tydligen.

    Det jag vill säga är att jag orkar inte att de ska hålla på längre. Absolut en fas men det är inte kul att bli hatad av majoriteten av tjejerna bara för att jag är straight


    Precis detta hörde jag från en av grannarna som var upprörd. I hennes dotters klass har det blivit jättekonstigt med 13-åringar som öppet talar om hur man vill könskorrigeras.

    Sjukt om du frågar mig!
  • Kvittning

    Ignorera och gå inte i diskussion. Om det kommer på tal så hänvisa bara till att du ser alla som lika värda oavsett färg, sexuell läggning eller kön och att det är väldigt tråkigt om de är så trångsynta att de inte kan göra samma sak. 

Svar på tråden Sexism i skolan...