• Anonym (monster)

    Vad är det som händer? Psykisk misshandel

    Jag är ny här men efter mycket sökande på nätet kände jag ändå att detta var det ställe som jag vågade vända mig med mina tankar och undringar....

    Ämnet jag behöver hjälp med är psykisk misshandel i min relation och jag har försökt söka i forumet men inte hittat någon tråd som kändes aktuell. Om någon har en bra tråd att rekommendera så vore jag väldigt tacksam om man ville hänvisa mig dit, men annars uppskattar jag alla svar jag kan få i denna tråd.

    Eller finns där något annat forum där man kan hitta någon att prata med? Jag besitter tyvärr inte ekonomi att söka mig till psykolog eller terapi och att ta upp kvinnofridens linje för att jag behöver hjälp att reda ut vad som händer känns inte rätt då jag inte är i riskzon för fysisk misshandel. 

    Jag tvivlar så på mina upplevelser och känslor och jag frågar mig och det är han eller kanske rent av jag som är problemet... Jag behöver hjälp att förstå vad det är som händer... jag känner att jag får min verklighet förvrängd men samtidigt undrar jag om det jag som skapar problemen... 

    snälla hjälp mig!

  • Svar på tråden Vad är det som händer? Psykisk misshandel
  • Avenia

    Det känns som om du tvivlar mycket på dig själv och har svårt att sätta gränser. Vad psykisk misshandel beror på är alltid att förövaren vill ha kontroll. Ofta är förövaren en narcissist eller t.om. psykopat eller sociopat.

    Det finns många bra videos på youtube. Sök på t.ex. gaslighting eller narcissist abuse.

  • Fågel Flax
    Anonym (monster) skrev 2021-05-01 08:34:35 följande:

    Tack för ditt fina svar.... nej jag mår inte speciellt bra i min relation och vissa saker pekar direkt på ett uppförande/behandling från hans sida som inte är ok men är så himla svårt att se klart om det var orsaken ligger.  

    Önskar så att man kunde ha er oberoende person som kan stå bredvid utan känslor inblandade som kan tyda vad det är som händer och som kan säga om det är jag som gör fel eller om behandlingen som känns fel för mig faktiskt är fel. Prata med min familj eller vänner känns inte rätt heller för jag känner inte att de kommer ge honom en ärlig chans då de i första hand kommer försvara mig, men också om jag har fel vill jag inte skapa olustkänsla för att kunna umgås med min familj och mina vänner i framtiden.


    Hej igen!

    Enligt min åsikt och erfarenhet, både direkt och indirekt, så är det inget annat än en STOR FÄLLA att tänka kring och leta orsaker till att en relationspartner inte beter sig OK mot en.

    (Bete sig perfekt och korrekt hela tiden kan ingen göra i en nära relation, och personliga svackor kan uppstå för alla, men det är ändå meningslöst för en partner att då leta orsaker varför man betedde sig illa mot dem. Det är ens eget ansvar att bete sig på ett sätt så att ens närmaste vill vara i närheten av en.)

    Det där meningslösa orsaksletandet är ett grubbel som bara fortsätter runt runt i huvudet när man är utsatt för saker som inte är ok, just för att kunna hitta ett sätt att rättfärdiga den andras beteende så att man kan fortsätta förhållandet med personen. Man VILL INTE att det ska vara sant att det har hänt, att personen gjorde eller sade så...

    Lösningarna som hjärnan kommer på kan vara väldigt tunna för en utomstående, och det är vanligt hos offret att helt undvika de mer självklara och troliga förklaringarna, som då skulle baserats på att:

    Ansvaret och felandet ligger hos parten som beter sig illa.

    (Det finns ytterst få fall där det är befogat att grubbla på orsaker, ett exempel jag kan tänka mig är om man har varit tillsammans i många år och sedan är partnern med om en personlighetsförändrande skallskadeolycka eller går in i demens. Men även då så behöver det finnas först och främst en läkare att föra en dialog med, samt en plan för att minimera risken att partnern kan skada sig själv och andra. Kanske i slutändan ett demensboende, och anhörigstöd.)

    Jag tror att allting i ditt inlägg hänger ihopa. Anledningen att du mörkar vad som sker bakom stängda dörrar för vänner och familj, är just för att de är de där personerna som inte är inne i ditt grubbel och inte skulle godta din hjärnas tunna förklaringar. Du beskriver att dina vänner och din familj är de personerna i ditt liv som skyddar dig och är obrottsligt lojala mot dig.

    DET tål att funderas över. Att det finns ett kärleksfullt skyddsnät av personer i ditt liv som är bara ditt, inte partnerns eller någon annans. Samt att du då instinktivt vet om att det skyddsnätet INTE skulle låta din nuvarande partner passera igenom, in till den närmaste kretsen. Tvärtom skulle de skjuta en sådan partner ifrån sig.

    Jag tycker att du ska ta steget att prata med en präst, psykolog eller hjälplinje, en helt utomstående, eftersom du känner väldigt starkt att det är det som du har behov av.

    Men det är också viktigt att du känner till, att alla tecken på att man är fast i ett misshandelsförhållande inte kommer från förövaren. En del av tecknen kommer från offret...

    Det här med att du INTE berättar för dina närmaste, av de skäl som du skriver, är i sig ett sådant tecken att titta efter. Det är ett mönster som nästan alla offer följer, och blir början på en klyfta mellan offrets verklighet och vad de närmaste vet. Att detta mönster finns hos dig nu, är någonting du ska vara mycket uppmärksam på.

    Men ett steg i taget, det behöver kännas rätt främst för dig. Följ din plan just nu, och hör av dig till någon av de som nämnts i tråden. Red upp inför dig själv och få klarhet, men inte ensam helst, och ta hand om dig!

    (Alla hittar inte en början på garnnystanet, men det tycker jag är en jättebra början att följa. I början behöver man inte tänka så mycket, utan bara sträcka ut händerna till någon annan objektiv som vet vad de sysslar med. Spelar ingen roll om det är kvinnofridslinjen, en terapeut eller en diakon.)
  • Anonym (monster)
    Avenia skrev 2021-05-01 09:56:26 följande:

    Det känns som om du tvivlar mycket på dig själv och har svårt att sätta gränser. Vad psykisk misshandel beror på är alltid att förövaren vill ha kontroll. Ofta är förövaren en narcissist eller t.om. psykopat eller sociopat.

    Det finns många bra videos på youtube. Sök på t.ex. gaslighting eller narcissist abuse.


    Jag har läst mycket och kollat på olika videos och det är väl genom där jag kommit till en punkt där jag undrar hur mycket som faktiskt ligger hos mig eller hos honom.... Men du har helt rätt, jag tvivlar mycket och känner mig ganska förvirrad så för min egen skull behöver jag reda ut vad som händer
  • Anonym (monster)
    Fågel Flax skrev 2021-05-01 11:54:30 följande:
    Hej igen!

    Enligt min åsikt och erfarenhet, både direkt och indirekt, så är det inget annat än en STOR FÄLLA att tänka kring och leta orsaker till att en relationspartner inte beter sig OK mot en.

    (Bete sig perfekt och korrekt hela tiden kan ingen göra i en nära relation, och personliga svackor kan uppstå för alla, men det är ändå meningslöst för en partner att då leta orsaker varför man betedde sig illa mot dem. Det är ens eget ansvar att bete sig på ett sätt så att ens närmaste vill vara i närheten av en.)

    Det där meningslösa orsaksletandet är ett grubbel som bara fortsätter runt runt i huvudet när man är utsatt för saker som inte är ok, just för att kunna hitta ett sätt att rättfärdiga den andras beteende så att man kan fortsätta förhållandet med personen. Man VILL INTE att det ska vara sant att det har hänt, att personen gjorde eller sade så...

    Lösningarna som hjärnan kommer på kan vara väldigt tunna för en utomstående, och det är vanligt hos offret att helt undvika de mer självklara och troliga förklaringarna, som då skulle baserats på att:

    Ansvaret och felandet ligger hos parten som beter sig illa.

    (Det finns ytterst få fall där det är befogat att grubbla på orsaker, ett exempel jag kan tänka mig är om man har varit tillsammans i många år och sedan är partnern med om en personlighetsförändrande skallskadeolycka eller går in i demens. Men även då så behöver det finnas först och främst en läkare att föra en dialog med, samt en plan för att minimera risken att partnern kan skada sig själv och andra. Kanske i slutändan ett demensboende, och anhörigstöd.)

    Jag tror att allting i ditt inlägg hänger ihopa. Anledningen att du mörkar vad som sker bakom stängda dörrar för vänner och familj, är just för att de är de där personerna som inte är inne i ditt grubbel och inte skulle godta din hjärnas tunna förklaringar. Du beskriver att dina vänner och din familj är de personerna i ditt liv som skyddar dig och är obrottsligt lojala mot dig.

    DET tål att funderas över. Att det finns ett kärleksfullt skyddsnät av personer i ditt liv som är bara ditt, inte partnerns eller någon annans. Samt att du då instinktivt vet om att det skyddsnätet INTE skulle låta din nuvarande partner passera igenom, in till den närmaste kretsen. Tvärtom skulle de skjuta en sådan partner ifrån sig.

    Jag tycker att du ska ta steget att prata med en präst, psykolog eller hjälplinje, en helt utomstående, eftersom du känner väldigt starkt att det är det som du har behov av.

    Men det är också viktigt att du känner till, att alla tecken på att man är fast i ett misshandelsförhållande inte kommer från förövaren. En del av tecknen kommer från offret...

    Det här med att du INTE berättar för dina närmaste, av de skäl som du skriver, är i sig ett sådant tecken att titta efter. Det är ett mönster som nästan alla offer följer, och blir början på en klyfta mellan offrets verklighet och vad de närmaste vet. Att detta mönster finns hos dig nu, är någonting du ska vara mycket uppmärksam på.

    Men ett steg i taget, det behöver kännas rätt främst för dig. Följ din plan just nu, och hör av dig till någon av de som nämnts i tråden. Red upp inför dig själv och få klarhet, men inte ensam helst, och ta hand om dig!

    (Alla hittar inte en början på garnnystanet, men det tycker jag är en jättebra början att följa. I början behöver man inte tänka så mycket, utan bara sträcka ut händerna till någon annan objektiv som vet vad de sysslar med. Spelar ingen roll om det är kvinnofridslinjen, en terapeut eller en diakon.)
    en del av mig håller med och förstår allt du skriver... det du skriver är förmodligen vad jag hade sagt till någon annan i min situation, men en annan del av mig känner ett behov att förstå lite mer vad som händer då en denna del av mig klandrar mig själv och också den som lyssnar till min partner när han säger att jag är orsaken till bråk och diskussioner (inte alla men många av dem) varför han är bitter osv. Jag är förvirrad och jag kan inte låta bli att känna ett behov av att reda ut om jag är en del av problemet. Mina tankar går i att OM jag är en del av problemet (ingen är perfekt) och OM jag kan ändra det där... då kanske jag kan bryta den "förgiftade" cirkel vi befinner oss i.

    Jag är fullt medveten om hur det låter det jag skriver, men då detta är en person jag bryr mig väldigt mycket om så är det svårt att släppa taget innan man försökt allt.... eller iallafall försökt till den grad att man känner att man inte kan eller vill lägga mer energi för att man helt enkelt är fel för varandra.

    Det du skriver om personliga svackor och är något det funnits mycket av och förr när dessa "svackor" var aktuella så rann bråken av mig snabbt och jag tog inte åt mig, men nu när hans liv inte längre är lika "händelsefyllt" och jag inte längre har något att skylla hans humör och beteende på så har jag kommit till stadiet att jag börjar ifrågasätta vad det är som händer... är det jag som han säger eller är det han som försöker (medvetet eller omedvetet) bryta ner mig.

    En annan viktig del i att inte berättar för familjen är att den lilla familj jag har är väldigt sjuk i kroppslig obotlig sjukdom och själv kämpar för att klara dagen. Att lägga på ett stressmoment som detta innan jag själv rett ut mer vad det är som står på kan jag tyvärr inte göra. Men jag vill poängtera att ditt argument träffar helt rätt Hjärta Jag är rädd för vad mina närmsta ska säga och jag skäms! Jag skäms så innerligt om det är sant att han behandlar mig obefogat på detta sätt och jag låter det hända
  • Anonym (monster)
    Avenia skrev 2021-04-30 18:04:31 följande:
    Vad är det din partner gör?
    Är så svårt att få ner allt i text och jag vill inte att någon ev skulle kunna hitta hit och kunna relatera till mig eller honom, men i stora drag passivt aggressiv, "silencetreatment". 

    Han svarar aldrig när man ringer, ju mer akut det är desto mer sannolikt är det att han inte svarar och dröjer ännu längre med att höra av sig. Blockerar mitt nummer när han är sur på mig och han pendlar med jobbet.

    Mobbar mina djur så de är osäkra på honom. Vägrar hjälpa till men något hemma och skulle jag säga något så blir det ett stort bråk. 

    Tar sönder mina saker med oförsiktighet och skulle jag förvarna och be honom vara försiktig blir det med all säkerhet en skada på min egendom som han vägrar att ersätta.

    Jag lånade ut en stor summa pengar och han vägrar betala tillbaka. Slingar sig ur att behöva betala något på boendet.

    Ljuger och är inte rädd för att bli påkommen utan det viftas bort med att jag minns fel eller att jag ljuger.

    Kan göra sig rolig på min bekostnad. Hade en period där han sa till mig att jag var sjuk, ett mental case, och behövde vård.

    Talar gärna om för mig att jag har inga vänner (jag har få men bra vänner)och att ingen gillar mig, att hans familj tycker att jag är dålig för honom och att han är den enda som tycker om mig. Detta gör väldigt ont i mig då jag har svårt att släppa in personer på djupet. 

    Han höjer mig till skyarna för att sedan sänka mig totalt.

    Jag beskylls för att vara "drama".

    Sen finns det en hel massa som inte går förmedla i text... så som de känslor väcker i mig i olika situationer, glädje, sorg, osäkerhet....

    Jag har aldrig upplevt det här i mina tidigare relationer, men har heller aldrig haft så mycket känslor för en person
  • Avenia
    Anonym (monster) skrev 2021-05-02 11:01:09 följande:

    Är så svårt att få ner allt i text och jag vill inte att någon ev skulle kunna hitta hit och kunna relatera till mig eller honom, men i stora drag passivt aggressiv, "silencetreatment". 

    Han svarar aldrig när man ringer, ju mer akut det är desto mer sannolikt är det att han inte svarar och dröjer ännu längre med att höra av sig. Blockerar mitt nummer när han är sur på mig och han pendlar med jobbet.

    Mobbar mina djur så de är osäkra på honom. Vägrar hjälpa till men något hemma och skulle jag säga något så blir det ett stort bråk. 

    Tar sönder mina saker med oförsiktighet och skulle jag förvarna och be honom vara försiktig blir det med all säkerhet en skada på min egendom som han vägrar att ersätta.

    Jag lånade ut en stor summa pengar och han vägrar betala tillbaka. Slingar sig ur att behöva betala något på boendet.

    Ljuger och är inte rädd för att bli påkommen utan det viftas bort med att jag minns fel eller att jag ljuger.

    Kan göra sig rolig på min bekostnad. Hade en period där han sa till mig att jag var sjuk, ett mental case, och behövde vård.

    Talar gärna om för mig att jag har inga vänner (jag har få men bra vänner)och att ingen gillar mig, att hans familj tycker att jag är dålig för honom och att han är den enda som tycker om mig. Detta gör väldigt ont i mig då jag har svårt att släppa in personer på djupet. 

    Han höjer mig till skyarna för att sedan sänka mig totalt.

    Jag beskylls för att vara "drama".

    Sen finns det en hel massa som inte går förmedla i text... så som de känslor väcker i mig i olika situationer, glädje, sorg, osäkerhet....

    Jag har aldrig upplevt det här i mina tidigare relationer, men har heller aldrig haft så mycket känslor för en person


    Det han beskyller dig för, är vad han själv är.

    Detta förhållande är inte bra för dig, du behöver komma ur det och det NU.
  • Anonym (Lämna)

    På ett sätt kan man tänka att det inte spelar så stor roll om det "klassas" som psykisk misshandel eller inte. Du mår inte bra i relationen = bryt upp å det snaraste!

    Det du berättar låter för övrigt inte alls sunt och jag hoppas att du inte stannar.

    Jag var i ett förhållande där det förekom mycket psykiskt, ekonomiskt och sexuellt våld och stannade alldeles på tok för länge, till slut var jag helt slut mentalt men lyckades lämna till slut.

    Och på tal om att ta upp resurser från Kvinnofridslinjer mm, så säger många som varit utsatta för våld att den psykiska delen på ett sätt var värst.

    Styrkekram till dig

  • Anonym (monster)
    Anonym (Lämna) skrev 2021-05-02 22:29:51 följande:

    På ett sätt kan man tänka att det inte spelar så stor roll om det "klassas" som psykisk misshandel eller inte. Du mår inte bra i relationen = bryt upp å det snaraste!

    Det du berättar låter för övrigt inte alls sunt och jag hoppas att du inte stannar.

    Jag var i ett förhållande där det förekom mycket psykiskt, ekonomiskt och sexuellt våld och stannade alldeles på tok för länge, till slut var jag helt slut mentalt men lyckades lämna till slut.

    Och på tal om att ta upp resurser från Kvinnofridslinjer mm, så säger många som varit utsatta för våld att den psykiska delen på ett sätt var värst.

    Styrkekram till dig


    tack för ditt svar!

    Hälsosam är relationen absolut inte som den är nu, men hur "fel" det än är så är det så otroligt svårt att bryta upp. 

    På något sätt hade jag önskat att det uppkom något som gjorde att det blev "droppen"... på något sätt hade det blivit lättare för mig att acceptera men även lättare att förklara för familjen....
  • Anonym (oooo)
    Anonym (monster) skrev 2021-05-28 09:13:52 följande:
    tack för ditt svar!

    Hälsosam är relationen absolut inte som den är nu, men hur "fel" det än är så är det så otroligt svårt att bryta upp. 

    På något sätt hade jag önskat att det uppkom något som gjorde att det blev "droppen"... på något sätt hade det blivit lättare för mig att acceptera men även lättare att förklara för familjen....
    Det är för att du är fast i fällan, medberoende osv. Det är det som gör det så svårt att bara säga tack och hej. Han har dig där han vill, du är som en marionettdocka och det tror jag inte att du vill.Ska du leva så där resten av livet? 
  • Anonym (monster)
    Anonym (oooo) skrev 2021-05-28 09:23:17 följande:
    Det är för att du är fast i fällan, medberoende osv. Det är det som gör det så svårt att bara säga tack och hej. Han har dig där han vill, du är som en marionettdocka och det tror jag inte att du vill.Ska du leva så där resten av livet? 
    Nej det vill jag såklart inte. Dock är det ju så att jag hoppas ju fortfarande på att den mannen jag älskar ska "komma tillbaka"..... förstår att det låter dumt men det är precis så jag känner.

    Jag får hela tiden bita mig i tungan för att inte skriva en lång förklaring om varför jag är kvar och där jag tar han i försvar, så att jag är medberoende är jag helt på det klara med. Mitt problem är att jag är inte riktigt mogen för att ta det där steget.... jag vet inte hur jag ska bli det... därav mitt svar tidigare till någon annan- Jag hade behövt något som gör att det blir "droppen", något som gör det lätt att lämna och som "går att ta på" och förklara för familjen
  • Anonym (En till utsatt)

    Hej TS! Jag har inte läst alla inlägg i tråden än, men bollar gärna känslor och tankar med dig. Jag är i ett förhållande sen 8 år tillbaks och inser först nu att jag har blivit psykiskt misshandlad under alla år. Nu inser jag att jag borde lämna, men jag har ännu inte kommit så långt i min tanke- och känsloprocess att jag kan ta det steget... Vi har även ett barn ihop.

Svar på tråden Vad är det som händer? Psykisk misshandel