• Iridis

    Relationsfråga (gärna svar från andra aa medlemar)

    Nykter sedan 2,5 mån. Hur mycket kan man begära av sin partner ang nykterhet? Jag tycker det är jobbigt när hen dricker på helgen. Blir runt 5 öl en fredag, kanske inte mycket men hen blir ju extra pratig och lite lullig. Jag skulle vilja att det var alkoholfritt hemma om det inte var någon högtid el dyl. Sen fån hen gå ut och dricka med vänner i mellan det... för mycket begärt?

  • Svar på tråden Relationsfråga (gärna svar från andra aa medlemar)
  • Anonym (Nykter alkis)
    Iridis skrev 2021-04-30 21:10:13 följande:

    Nykter sedan 2,5 mån. Hur mycket kan man begära av sin partner ang nykterhet? Jag tycker det är jobbigt när hen dricker på helgen. Blir runt 5 öl en fredag, kanske inte mycket men hen blir ju extra pratig och lite lullig. Jag skulle vilja att det var alkoholfritt hemma om det inte var någon högtid el dyl. Sen fån hen gå ut och dricka med vänner i mellan det... för mycket begärt?


    (Du har rätt till dina känslor! Komma med önskemål kan man alltid göra, men aldrig begära eller kräva.)

    Jag utgår ifrån att du och din partner lever tillsammans och att denne då är medveten om din problematik. Du är ny i din nykterhet och jag förstår om det är känsligt/obekvämt med alkohol just nu. Däremot är detta något du någon gång måste lära dig hantera, och det kan faktiskt vara bra att du utsätts för det redan nu även om det är obekvämt. Hur svarar din partner dig när du lyfter dina tankar och önskningar?

    Bra jobbat förresten!
  • Anonym (K2)
    Iridis skrev 2021-04-30 21:10:13 följande:

    Nykter sedan 2,5 mån. Hur mycket kan man begära av sin partner ang nykterhet? Jag tycker det är jobbigt när hen dricker på helgen. Blir runt 5 öl en fredag, kanske inte mycket men hen blir ju extra pratig och lite lullig. Jag skulle vilja att det var alkoholfritt hemma om det inte var någon högtid el dyl. Sen fån hen gå ut och dricka med vänner i mellan det... för mycket begärt?


    Jag tycker faktiskt det är respektlöst av honom. Känns som att ölen är viktigare än du är. 
  • Anonym (Stina)

    Jag tycker inte att du kan kräva att andra ska ändra sitt liv för din skull. Prata med din partner om hur du känner och hur du mår, det skadar aldrig men du måste respektera om han/hon vill unna sig några öl. Så länge dom partner inte planerar att bli nykterist så kommer du få leva med att det är såhär så det kan vara bra att börja redan nu. 

Svar på tråden Relationsfråga (gärna svar från andra aa medlemar)