• Tallimalli

    Hjälp! Plussat helt för sent. Finns det en chans att det är friskt?

    Lång historia.

    Min sambo och jag hade oskyddat sex den 24/4. Jag hade beräknad ägglossning den 20/4 så tänkte det var lugnt. Vi planerar inte barn just nu, men om det skulle hända blir vi glada ändå.

    Men när min mens skulle komma (7/5) så hände inget. Jag testade mig men det blev negativt. Jag testade mig flera gånger de nästkommande dagarna. Allt helt blankt. Först den 18/5 kunde jag ana ett streck. Den 19/5 fick jag ont på höger sida och fick åka in akut.

    På gynakut kan de avläsa ett svagt positivt resultat. Vul visade en tjock slemhinna, men inget mer. Enligt beräkningarna ska jag vara 5+4.

    De tog s-hCG som visade 74. Jag ska in imorgon igen för nytt test.

    Läkaren menade att jag kan ha haft senare ägglossning. Hon ville inte riktigt lyssna på mig när jag förklarade att jag inte haft sex sedan den 24/4 så en senare ägglossning hade inte resulterat i en graviditet.

    Jag måste ha blivit gravid den 24/4 eller dagarna däromkring. Spannet blir ju helt för långt till när jag äntligen plussade samt hur låg min hCG-nivå är.

    Någon som varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Hjälp! Plussat helt för sent. Finns det en chans att det är friskt?
  • Tallimalli
    NatMar005 skrev 2021-05-21 09:20:51 följande:

    Jag förstår dig så väl. Efter 5mf, 1ma och 1 utomkveds vet jag hur chock och oro kan påverka en och hur reaktionen kan komma senare.

    Risken för utomkveds finns förstås fortfarande men om du vill kan du pma mig. Antingen för stöd och bollplank eller för att följas ät om det nu skulle vara en graviditet som kan fortgå. :)

    Håller alla tummar för dig!


    Så tråkigt att höra om din kamp.

    Håller alla tummar och tår för att denne graviditeten går vägen.
  • Lilant

    Spermier kan leva i 5 dagar och ett ägg kan fästa 7 dagar efter befruktning så 12 dagar efter ni hade sex är ju rimligt att barnet blev till

  • JosHed

    Är ju inte omöjligt att du är så kort gången om man tänker att spermierna levde länge och ägget fäste sent. Men såklart finns en risk för utomkveds med. Håller tummen att det går bra idag!

  • Tallimalli

    Fick tillbaka hCG nu och det låg på 202. Så det har ju mer än fördubblats från 74. Men är ändå väldigt lågt tycker jag. Läkaren skulle ringa imorgon. Men misstänker nytt prov på söndag.

  • Vili

    Hur lång cykel brukar du ha?
    Mest troligt har du haft ägglossning senare än du trott.
    Ett HCG värde som stiger normalt ÄR normalt så länge du inte har konstiga blödningar eller smärtor. Ultraljud där man ser ett förtjockad slemhinna i livmodern är ett gott tecken som kraftigt utesluter utomkvedshavandeskap.

  • NatMar005
    Tallimalli skrev 2021-05-21 17:26:42 följande:

    Fick tillbaka hCG nu och det låg på 202. Så det har ju mer än fördubblats från 74. Men är ändå väldigt lågt tycker jag. Läkaren skulle ringa imorgon. Men misstänker nytt prov på söndag.


    Att det har fördubblats och lite till år ju ett gott tecken! Kommer de fortsätta att följa upp?
  • Tallimalli
    Vili skrev 2021-05-21 20:49:06 följande:

    Hur lång cykel brukar du ha?

    Mest troligt har du haft ägglossning senare än du trott.

    Ett HCG värde som stiger normalt ÄR normalt så länge du inte har konstiga blödningar eller smärtor. Ultraljud där man ser ett förtjockad slemhinna i livmodern är ett gott tecken som kraftigt utesluter utomkvedshavandeskap.


    Jag brukar ha en extremt punktligt cykel på 26 dagar. Men misstänker också att ägglossningen kommit senare.

    Läkaren skulle ringa idag så får vi se hur de vill följa upp. Antagligen ska jag ta ett nytt test imorgon och sen kanske ett nytt vul? Får se vad de säger :) Men känns ändå lite bättre idag när hCG:er rör sig åt rätt håll.
  • Tallimalli

    Ska på ultraljud den 27/5. Får jag ont innan det så ska jag åka in tidigare. Så det är bara att vänta lugnt i båten.

  • NatMar005
    Tallimalli skrev 2021-05-22 19:36:11 följande:

    Ska på ultraljud den 27/5. Får jag ont innan det så ska jag åka in tidigare. Så det är bara att vänta lugnt i båten.


    Håller tummarna för dig!! Du får gärna uppdatera oss sedan ifall du skulle vilja och orka.
  • Tallimalli

    Idag såg man en uppklarning på vul som stämmer överens med en tidig graviditet.

    Allt såg normalt ut och ska tillbaka om tre veckor för nytt vul.

    Jag och sambon har suttit och rannsakat oss själva och kommit fram till att vi måste haft sex senare än 24/4. Förhoppningsvis är allt ok. Håller tummarna för det iaf :)

  • NatMar005
    Tallimalli skrev 2021-05-27 12:06:54 följande:

    Idag såg man en uppklarning på vul som stämmer överens med en tidig graviditet.

    Allt såg normalt ut och ska tillbaka om tre veckor för nytt vul.

    Jag och sambon har suttit och rannsakat oss själva och kommit fram till att vi måste haft sex senare än 24/4. Förhoppningsvis är allt ok. Håller tummarna för det iaf :)


    Vilken glädjande läsning. Blir genuint glad för din skull. :)
  • Tallimalli

    Ville bara uppdatera att jag var på ultraljud igen igår och nu såg man en liten böna med tickande hjärta:) Så detta ser ut att gå bra ändå.

    Läkaren hade svårt att bedöma ålder, men inte mindre än 7+6 iaf. Kan diffa någon vecka fram.

  • Hoppas2022
    Tallimalli skrev 2021-06-18 16:46:24 följande:

    Ville bara uppdatera att jag var på ultraljud igen igår och nu såg man en liten böna med tickande hjärta:) Så detta ser ut att gå bra ändå.

    Läkaren hade svårt att bedöma ålder, men inte mindre än 7+6 iaf. Kan diffa någon vecka fram.


    Grattis till graviditeten :D
  • NatMar005
    Tallimalli skrev 2021-06-18 16:46:24 följande:

    Ville bara uppdatera att jag var på ultraljud igen igår och nu såg man en liten böna med tickande hjärta:) Så detta ser ut att gå bra ändå.

    Läkaren hade svårt att bedöma ålder, men inte mindre än 7+6 iaf. Kan diffa någon vecka fram.


    Underbart! Stort grattis!! <3
  • JosHed
    Tallimalli skrev 2021-05-27 12:06:54 följande:

    Idag såg man en uppklarning på vul som stämmer överens med en tidig graviditet.

    Allt såg normalt ut och ska tillbaka om tre veckor för nytt vul.

    Jag och sambon har suttit och rannsakat oss själva och kommit fram till att vi måste haft sex senare än 24/4. Förhoppningsvis är allt ok. Håller tummarna för det iaf :)


    Grattis!
  • Tallimalli

    Hej alla.

    Tänkte bara göra en liten uppdatering.

    Igår var vi på KUB:en och fick se en pigg och aktiv bebis i magen :)

    Är nu i vecka 13+4.

    Resultatet på KUB var också överraskande bra och trots min ålder (38) så hamnade vi på en sannolikhet på 1/20000 på båda avvikelserna som mäts.

    Nu känns det verkligen på riktigt :)

  • JosHed
    Tallimalli skrev 2021-07-28 14:06:00 följande:

    Hej alla.

    Tänkte bara göra en liten uppdatering.

    Igår var vi på KUB:en och fick se en pigg och aktiv bebis i magen :)

    Är nu i vecka 13+4.

    Resultatet på KUB var också överraskande bra och trots min ålder (38) så hamnade vi på en sannolikhet på 1/20000 på båda avvikelserna som mäts.

    Nu känns det verkligen på riktigt :)


    Grattis! :)
Svar på tråden Hjälp! Plussat helt för sent. Finns det en chans att det är friskt?