• anonym2005

    Akut p-piller samtidigt som ägglossning

    Hej allihop!

    Jag vill lyfta någonting med er gällande det här med oskyddat sex och dagen efter piller (Norlevo 72 h).

    Igår 2/6 hade sambon och jag sex, tanken var att börja oskyddat för att sen gå över till kondom. Men jag var mer sugen än någonsin och sambon lyckades inte heller hålla igen så det blev vad det blev.

    Nu till saken, igår hade jag 2 dagar kvar till ägglossning och därmed är chansen för graviditet hög. Imorgon har jag förväntad ägglossning.

    Idag tänker jag därför ta Norlevo (dagen efter piller, 72 h) men tror ni tabletten hinner göra sitt jobb, eller chansen för en graviditet är stor i alla fall?

    Jag ska också göra ett graviditetstest längre fram! =)

    Jag hittade inte så mycket information om just Norlevo vid ägglossning, så om ni har någon erfarenhet eller teorier så släng gärna fram dem!

    Ha det bra!

    Jag hittade tillslut lite information om att ta akut p-piller i samband med ägglossning.

    Om ägglossning redan skett eller är mycket nära har akut p-piller ingen effekt. De kan inte framkalla abort. Eftersom akut p piller skjuter fram ägglossningen kan du bli gravid om du har ytterligare oskyddade samlag. Undvik därför oskyddade samlag de närmaste två veckorna.

    Jag har tagit tabletten nu, men jag gissar att risken för graviditet är ganska stor med tanke på timingen...

  • Svar på tråden Akut p-piller samtidigt som ägglossning
  • Anonym (Lugnt)

    Det verkar som att du tagit tabletten innan äglossningen ägde rum, stämmer det? Isåfall ska det ju vara ganska lugnt, men som du skriver är det bäst om du tar ett test om ett par veckor ändå.

    Sedan är avbrutet samlag ingen effektiv metod för att förhindra graviditet, även om det faktiskt avbryts som ni missade. Ordna ett bättre preventivmedel så slipper ni hamna där igen!

  • anonym2005

    2/6 hade vi samlag, och 4/6 är min beräknade ägglossningsdag. Så rent tekniskt skedde det före ägglossning.

    Men det blev ju otroligt nära inpå, därför blir man fundersam.

  • Anonym (Lugnt)
    anonym2005 skrev 2021-06-03 13:52:22 följande:

    2/6 hade vi samlag, och 4/6 är min beräknade ägglossningsdag. Så rent tekniskt skedde det före ägglossning.

    Men det blev ju otroligt nära inpå, därför blir man fundersam.


    Kollade upp detta nu och tabletten har bara effekt om den tas innan stegringen av ägglossningsstimulerande hormon, vilket sker 12-24 timmar innan själva ägglossningen. Så det beror på när ÄL faktiskt sker/skulle ske. Det brukar inte vara så hög risk/chans för graviditet vid en enskild cykel (ca 25%), men man vet aldrig. Du får svettas i 2 veckor och skaffa något preventivmedel under den tiden :P
  • Lilldorisen

    Hej! vet att tråden är gammal, men försöker ändå.. sitter i samma sits som du just nu.. kondomen sprack och ägglossning ska ske imrn 7/11.. hur gick det för dig? Vart du gravid? Funkade pillret ändå? hade sex dagen före äl så nu är det lite ångestladdat

Svar på tråden Akut p-piller samtidigt som ägglossning