• Anonymous12

    Afrohår

    Jag undrar hur ni tar hand om afrohår?

    Min dotters hår är kaos och hon är bara 1 år.

    Kom gärna med tips????

  • Svar på tråden Afrohår
  • Lönnsirap

    Jag har inte ens barn med afrohår men uppskattar att kolla på Youtube om olika sätt att hantera håret.

    Brukar vara bra att söka på "type 4 hair routines"

    Eller "kids type 4c" och liknande!

  • Mrs Moneybags

    Jag har själv afrohår så jag kan ge några tips.

    Skaffa en sprayflaska där du blandar lite vatten och balsam i alternativt köp ett spraybalsam. Denna spray kan du spraya på hennes hår när du ska reda ut det eller forma det till en frisyr.

    Undvik oljor och andra feta krämer nu när hon är så pass liten. 

    Om hennes hår är långt kan du göra en eller två inbakade flätor som hon kan ha i några dagar. Köp örngott i siden som inte sliter på håret och rufsar till det. 

    Tvätta en-två gånger i veckan. Det bästa är att göra en inpackning efteråt, men det kan vara svårt på en ettåring, så jag skulle bara spraya i lite balsam för fukt och vård.

    Det är viktigt att reda ut håret regelbundet för att undvika knutar och tovor. Jag reder bara ut håret med balsam i när det är helt blött i duschen och jag använder bara fingrarna. Sedan låter jag det lufttorka så blir det fina lockar efter att jag kramat lite leave in balsam i. Ska jag göra en enkel tofs, slätar jag till håret framtill med en borste och sätter en sjal på tills det har torkat. 

    Och ja, youtube är ett jättebra tips! Om din dotter är blandad är det kanske troligare att hon har type 3b/c hår. 

Svar på tråden Afrohår