• Anonym (Abort gravid igen detta går inte!!)

    Abort med enbart cytotec

    Jag är helt förtvivlad. Blev gravid i december trots kondom och hade knappt ens sex pga sjukdomar och annat. Gjorde abort i början på januari medicinsk. Det var asjobbigt för mina hormoner blev i obalans och jag mådde psykiskt dåligt i 3 månader. Min man har steriliserat sig i februari och vi kör säkra perioder avbrutet samlag. Har inte ens sex runt ägglossning. Mensen var 4 dagar sen tog test just nu och det är fan positivt. Har testat negativt 3 ggr efter aborten och det är ju 6 månader sedan så jag är gravid igen. Jag klarar inte att genomgå en till abort som förändrar hela min hormonbalans. Har 2 cytotec kvar efter aborten. Behövde bara en sist. Kan jag stoppa upp dessa två och hoppas på att graviditeten skall blöda ut eller är det farligt? Är ju så tidigt i graviditeten att det knappt hunnit bli något. Vågar jag? Orkar internet en massa pekpinnar och gnäll. Säg bara vad ni tycker ja eller nej. Åsikter kring min fråga.

  • Svar på tråden Abort med enbart cytotec
  • Anonym (:/)

    Man ska ju ta alla cytotec oavsett... så allt faktiskt kommer ut och det inte bara blir en halvdan abort. 

    Läkemedel ska man ta som dom är tänkta att tas, eller sa sjukvården annat till dig? 

  • Anonym (Abort gravid igen detta går inte!!)

    När man gör medicinsk abort tar man först ett antihormon i mitt fall mifegyne. Dessa sänker hormonhalterna i botten tar bort hcg mm. Cytotec innehåller inga antihormoner och den tar man efter 24-48 timmar. Cytotec öppnar upp livmodern och skapar kramper så embryot stöts ut. När man går via sjukvården måste man ju följa deras linje och ta mifygene framför dom. Cytotec tar man hemma. Jag fick 3 tabletter cytotec behövde bara en. Mådde psykiskt dåligt och höll på att kollapsa av det där antihormonet. Jag tål inte obalans med hormoner. Har fått svåra förlossningsdepressioner och tål inte p-piller eller hormonspiral. Så jag undrar ju om jag kan framkalla ett mf med enbart cytotec utan att ta den där anti hormon tabletten. Om det kan vara farligt. Detta gör jag ju hemma utan att konsultera en läkare.

  • Anonym (Abort gravid igen detta går inte!!)

    Ja man behövde inte ta alla cytotec utan kommer allt ut med en tablett så räcker det med 1 tablett. Därför har jag 2 kvar

  • Anonym (Kontakta vården)
    Anonym (Abort gravid igen detta går inte!!) skrev 2021-06-08 11:37:24 följande:

    När man gör medicinsk abort tar man först ett antihormon i mitt fall mifegyne. Dessa sänker hormonhalterna i botten tar bort hcg mm. Cytotec innehåller inga antihormoner och den tar man efter 24-48 timmar. Cytotec öppnar upp livmodern och skapar kramper så embryot stöts ut. När man går via sjukvården måste man ju följa deras linje och ta mifygene framför dom. Cytotec tar man hemma. Jag fick 3 tabletter cytotec behövde bara en. Mådde psykiskt dåligt och höll på att kollapsa av det där antihormonet. Jag tål inte obalans med hormoner. Har fått svåra förlossningsdepressioner och tål inte p-piller eller hormonspiral. Så jag undrar ju om jag kan framkalla ett mf med enbart cytotec utan att ta den där anti hormon tabletten. Om det kan vara farligt. Detta gör jag ju hemma utan att konsultera en läkare.


    Förstår att det är en jobbig situation med tanke på dina tidigare erfarenheter och de försiktighetsåtgärder ni haft. Dock bör du kontakta vården för att få rätt behandling. När fostret är så "nytt" är det fast i gulesäcken, och det går inte att göra abort förrän det flyttat sig till livmodern. Om man försöker göra abort för tidigt kan det leda till utomkvedshavandeskap, vilket kan bli riktigt farligt. Experimentera *inte* med detta själv - ta professionell hjälp. Berätta för vården om din förlossningsdepression också så att den kan behandlas också.
  • Anonym (Skrapning)

    Du har ju rätt att välja skrapning också om du hellre vill det. Jag har gjort två skrapningar, dock pga uteblivet missfall då jag tyckte Cytotec var vidrigt! Skrapning tycker jag är smidigast och är över utan smärta.

  • Anonym (Barnmorska)

    Snälla ring till gyn-mottagningen på ditt sjukhus, dom kommer hjälpa dig utan att komma med pekpinnar. Att mixtra hemma med cytotec kan gå så illa..
    Detta är ingen pekpinne utan bara i all välmening så inget går illa.

  • Anonym (Carinata)

    Snälla håll inte på att mixtra med några överblivna tabletter. Ta kontakt med vården. Du behöver få adekvat vård. Både med abort och samtalskontakt. Men måste ändå undra hur du lyckas bli gravid. Mannen gör en vasektomi och du blir gravid ändå?? Hur stor är den chansen??

  • Anonym (Signe)
    Anonym (Abort gravid igen detta går inte!!) skrev 2021-06-08 12:29:04 följande:

    Ja man behövde inte ta alla cytotec utan kommer allt ut med en tablett så räcker det med 1 tablett. Därför har jag 2 kvar


    Kollades det upp att allt kom ut?
  • Anonym (Abort gravid igen detta går inte!!)

    Jag tog tre graviditetstest efteråt. Innan aborten var de starka. 14 dagar efter aborten ingenting tog även digitalt. Hann ju också få 4 normala menstruationer och ägglossningar. Tydligen kan det leva spermier efter en vasektomi och det har väl hänt. Jag har bokat tid för skrapning. Vågade inte mixtra. Måste gå en viss tid bara så jag går här och lider och är gravid.

Svar på tråden Abort med enbart cytotec