• TildeSanakasaki

    Tillväxthämmad 25% - erfarenheter??

    Hej, igår fick jag reda på att bebisen i magen är tillväxthämmad med -25%. Är i v 32+2. Flödeskontroll är gjord och allt såg normalt ut. Detta kommer nu följas upp om två veckor. Blir väldigt orolig för bebisen och undrar om det är fler som varit med om detta? Snälla dela med er av era erfarenheter ???????? Hur gick det för era bebisar? Fick ni reda på orsak?

    Första dottern var inte tillväxthämmad men låg kanske -6% på tillväxten. Det känns så himla fel att andra barnet är mindre, alla säger ju att det ska vara tvärtom... :( Läkaren verkade inte så orolig, men jag kan inte låta bli att bli det samtidigt som jag vet att jag inte ska stressa för bebisens skull...

  • Svar på tråden Tillväxthämmad 25% - erfarenheter??
  • Jag är bara jag

    En bekant fick ett starkt tillväxthämmat barn i v.26 som vägde under 500 gram- och det gick bra. Glad   Så om allt ser bra ut och ditt barn bara är lite mindre än normalt och du passerar denna veckan tror jag absolut det kommer gå bra för ditt barn med. Vissa är lite mindre bara utan att nåt är fel. Dessutom är mätningarna inte helt hundra. Mitt andra barn var större än de trodde fast jag gjort flera TUL.

  • cosinus

    Minns inte exakt procent i v 32 men vid full tid var min trean - 33%

    Var liten som yngre men nu vid 13 sticker han inte ut mer.

    Mina har vägt

    3,1 kg

    2,7 kg

    2,5 kg

    3,7 kg

    De kommer hålla koll på bebisen i magen! Mig kollade de stundtals 2 ggr i veckan.

  • TildeSanakasaki

    Tack så mycket för lite lugnande svar:) Kan du själv härleda varför han var så liten? Var du extra stressad då eller så? Eller han var kanske bara liten i sig själv?

  • TildeSanakasaki
    cosinus skrev 2021-06-15 18:00:14 följande:

    Minns inte exakt procent i v 32 men vid full tid var min trean - 33%

    Var liten som yngre men nu vid 13 sticker han inte ut mer.

    Mina har vägt

    3,1 kg

    2,7 kg

    2,5 kg

    3,7 kg

    De kommer hålla koll på bebisen i magen! Mig kollade de stundtals 2 ggr i veckan.


    Glömde citera dig:)
  • Anonym (Ella)

    Min bebis skulle bli 22% mindre. Gjorde sista ultraljudet samma dag som förlossningen startade. Ut kom en helt normalviktig bebis. Så jag litar inte ett dugg på varken TUL eller sf-mått.

  • Anonym (Hanna)

    Jag följdes upp väldigt noga under min första graviditet, då dottern misstänktes vara tillväxthämmad. Hon vägde trots det 3000kg när hon föddes.

  • Anonym (....)
    Anonym (Hanna) skrev 2021-06-15 21:12:42 följande:

    Jag följdes upp väldigt noga under min första graviditet, då dottern misstänktes vara tillväxthämmad. Hon vägde trots det 3000kg när hon föddes.


    Oj, hur fick den jätten plats i magen?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (....) skrev 2021-06-15 21:23:17 följande:

    Oj, hur fick den jätten plats i magen?


    Haha! Gram såklart
  • cosinus
    TildeSanakasaki skrev 2021-06-15 19:51:58 följande:

    Tack så mycket för lite lugnande svar:) Kan du själv härleda varför han var så liten? Var du extra stressad då eller så? Eller han var kanske bara liten i sig själv?


    Nä han var liten hela vägen och allt var liksom litet. Moderkakan var liten, vattenmängden var liten och bebisen. Kom aldrig över SF 28 så jag kände mig aldrig ens gravid.

    Storebror växte nog ingenting sista två veckorna för i v 38 skattades han till 2,7 så han var i mycket sämre skick. Vägde 2.7 vid födseln och var 49 lång så tunn som en tarm och hade svårt hålla blodsockret. Lillebror vägde ju då 2,5 men var bara 45 lång så mycket mer proportionerlig och mådde utmärkt.

    Fyran kollade de därför med TUL var fjärde vecka från v24 men bara därför växte hon till 3,7 kg vid full tid :)
  • Ebo88

    Gick på tul med stellanpxh det låg alltid på minus.

    När vattnet gick och k.snitt skulle göras i v.34+1 så mätte läkarna henne och dom fick det till att hon skulle väga ca 1900gram men när hon föddes två timmar senare så vägde hon 2455 :)

  • TildeSanakasaki
    Anonym (Ella) skrev 2021-06-15 20:55:30 följande:

    Min bebis skulle bli 22% mindre. Gjorde sista ultraljudet samma dag som förlossningen startade. Ut kom en helt normalviktig bebis. Så jag litar inte ett dugg på varken TUL eller sf-mått.


    Oj, då förstår jag verkligen att du inte litar på TUL. Hur stor beräknade de henne att vara samma dag som förlossningen? Om du minns:)
  • Anonym (Ella)
    TildeSanakasaki skrev 2021-06-16 07:35:19 följande:

    Oj, då förstår jag verkligen att du inte litar på TUL. Hur stor beräknade de henne att vara samma dag som förlossningen? Om du minns:)


    Fortfarande -22 %. Bebisen växte hela tiden, men höll sig på -22 % (trodde läkarna). Hade sf-mått på 31 som mest.
Svar på tråden Tillväxthämmad 25% - erfarenheter??