• Lindasves

    Tillväxthämmad bebis i magen, andras erfarenheter?

    Hej

    Jag är gravid med första barnet och i v.32 på TUL såg man tillväxthämning med -31%. Sedan dess gått på flödeskontroll och ctg varje vecka och TUL varannan. Är nu i v 36 och bebis är nu -41% i storlek.. om hon kom nu skulle hon bara väga 1,5 kg:( allt annat ser dock bra ut men jag börjar bli väldigt orolig, varför växer den inte trots att allt ser bra ut liksom. Är det fler med liknande erfarenheter, lika stor tillväxthämning? Hur har det gått för er? Blev det vaginal förlossn eller snitt? Hur mår barnet?

  • Svar på tråden Tillväxthämmad bebis i magen, andras erfarenheter?
  • Anonym (-22)

    Inte lika stor tillväxthämning, men sonen höll sig på -22% från v 32. Han kom ut i v 41 (40 +1) och vägde som en "normalbebis". Min tilltro till TUL är typ obefintlig efter det. Det var ingen som föreslog kejsarsnitt, men det blev det ändå (akut, ej kopplat till tillväxthämningen).

  • fjanten

    Efter tre bebisar som fötts med makrosomi (mellan +37 % och +52 % stora för tiden), visade tillväxtultraljuden med fjärde barnet ett tillväxthämmat barn. Hon låg på -35 % i vecka 28, men hämtade sig, och låg på -11 % i vecka 32. Sedan föddes hon prematurt i vecka 33+2, vaginalt, var öppen runt 7 cm när jag kom in - 40 minuter efter värkstart. De vet varken varför hon kom prematurt, eller varför hon var så mycket mindre för tiden än sina syskon. Det enda de kunde se var att moderkakan var väldigt liten, medan den varit enorm med de andra barnen.

    Hon mådde bra när hon kom ut. Behövde ingen syrgas eller så - men låg på värmebädd i några dagar, och hade sond tills hon tog bröstet bra och klarade av att amma helt (typ 36+0 skulle hon ha varit i när sonden togs). Hon är idag 6 månader och fullt normal i utvecklingen, tidig med vissa saker till och med. Fortfarande ganska liten, även om man korrigerar hennes ålder (och mina andra barn har blivit enorma snabbt...), så det är väl det enda.

  • Lindasves

    Okej vad skönt att höra att det gått bra för era småttingar! Man får väl bara vänta och se antar jag och lita på vården. Men känns så himla litet med -41%, om det stämmer kommer hon inte väga ens 2 kg i v.38 när dom nog kommer vilja starta förlossning eller göra snitt????

Svar på tråden Tillväxthämmad bebis i magen, andras erfarenheter?