• Anonym (Orolig svägerska)

    Hotar sitt barns mamma

    Hej,

    Min svägerska separerade under sommaren och har ända sedan dess blivit hotad och trakasserad av sitt ex. Han ringer och smsar konstant och om hon inte svarar hotar han att ta barnen från henne mm. Han har inte hotat rakt ut med våld, utan det står mer "mellan raderna". Det värsta är egentligen att han aldrig slutar och att hon aldrig får lugn och ro.

    Jag vet att dom är under utredning hos soc för barnets skull. Men ärligt talat har jag lust att polisanmäla honom (eller helst slå in käften på honom, men men) men för vad isåfall? Dessutom vet jag inte om det är rätt av mig att göra så, det finns andra personen som står henne närmare än vad jag gör, och om inte de anmält så kanske inte jag bör det heller? Tänker att de som står närmare har mer inblick än mig och ingen av dem har gjort något.

    Vad ska man göra? Blir både orolig och förbannad över den här jävla galningen som aldrig låter henne vara!

  • Svar på tråden Hotar sitt barns mamma
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Orolig svägerska) skrev 2021-09-09 09:16:04 följande:

    Kanske inte stämmer 100% med titel på relationen, vill förbli så anonym det bara går då jag vet att hon riskerar mer skit om något går att koppla till henne. Dessutom är det ointresserant hur vår relation ser ut.


    Det är inte ointressant om det de facto är din bror som beter sig illa. I sådant fall har ni som familj förhoppningsvis lättare att påverka honom än om det är en annan, för er okänd, man.
  • Anonym (Orolig svägerska)
    Anonym (Tålamod och gränser) skrev 2021-09-09 08:26:13 följande:

    I relationer med våld, hot och barn gäller det ha såväl tålamod, som att sätta adekvata gränser.

    Jag fattar precis att du vill gå in och hjälpa och stötta, men det kanske inte är en polisanmälan från dig, just nu, som är det mest smarta och strategiska.

    För ibland är det bättre att faktiskt ha ordentligt med bevis, att personen "får chansen att göra bort sig" så att andra ser, att den som utsätts hittar strategier där det blir svårt att hota, utan att det samtidigt blir bevis.

    Första tiden är det ju viktigt att det blir tryggt för barnen och mamman och det är inte säkert att en polis-anmälan tillför mer än det förstör i nuläget.


    Exakt, och eftersom de utreds av soc så försöker en del av mig ha is i magen, finnas som ett stöd och uppmana henne att berätta allt för soc. Men samtidigt känner jag att en polisanmälan/orosanmälan till soc vore på sin plats så det blev lite fart och finns nåt som styrker hennes version?
  • Anonym (Orolig svägerska)
    Anonym (Anna) skrev 2021-09-09 09:19:25 följande:

    Det är inte ointressant om det de facto är din bror som beter sig illa. I sådant fall har ni som familj förhoppningsvis lättare att påverka honom än om det är en annan, för er okänd, man.


    Det hade väl givetvis jag fattat med. Släpp den biten.
  • Mortiscia80
    Anonym (Orolig svägerska) skrev 2021-09-09 09:19:14 följande:
    Jag har haft så god lust att göra exakt så. Låta honom veta att han inte kan hålla på såhär i skyddad verkstad. Men varje gång han misstänker att hon pratat med någon så blir han helt galen och hotar med att anmäla henne för saker som förtal (det är givetvis inte förtal att berätta för sina nära vad man blir utsatt för, tvärtom så uppmanas offer att göra det så att fler är medvetna om situationen). Och hon blir givetvis rädd. Jag vill inte göra något som går ut över henne och gör allt värre helt enkelt. Men det tar emot...
    Vet du vad! Ring en kvinnojour eller kvinnofridslinjen och be dem om råd hur du kan hantera situationen för att hjälpa den här kvinnan! De vet jättemycket om sånt här. kvinnofridslinjen.se/sv/
  • Anonym (Orolig svägerska)
    Mortiscia80 skrev 2021-09-09 09:23:15 följande:

    Vet du vad! Ring en kvinnojour eller kvinnofridslinjen och be dem om råd hur du kan hantera situationen för att hjälpa den här kvinnan! De vet jättemycket om sånt här. kvinnofridslinjen.se/sv/


    Tack!
  • Anonym (Tålamod och gränser)
    Anonym (Orolig svägerska) skrev 2021-09-09 09:20:44 följande:

    Exakt, och eftersom de utreds av soc så försöker en del av mig ha is i magen, finnas som ett stöd och uppmana henne att berätta allt för soc. Men samtidigt känner jag att en polisanmälan/orosanmälan till soc vore på sin plats så det blev lite fart och finns nåt som styrker hennes version?


    Jag fattar hur du tänker/känner, men om du bara anmäler för att sätta lite fart och styrka hennes version kan du skapa onödigt merarbete och faktiskt göra att det blir ännu svårare att bevisa saker längre fram.

    OM detta är en manipulativ man, riskerar du att spela honom i händerna genom att påstå saker som inte går att bevisa och anmäla saker just till polisen, eftersom polisen just utreder brott.

    Ring och prata med kvinnojourslinjen, eller med ett kunnigt juridiskt ombud innan du "hjälper till".
  • Anonym (A)
    Mortiscia80 skrev 2021-09-09 09:23:15 följande:
    Vet du vad! Ring en kvinnojour eller kvinnofridslinjen och be dem om råd hur du kan hantera situationen för att hjälpa den här kvinnan! De vet jättemycket om sånt här. kvinnofridslinjen.se/sv/
    Bra förslag
  • Anonym (mngf)

    Lägg dig inte i, du vet inte hela sanningen utan enbart det du fått berättat. 
    Låt din vän göra polisanmälan om hon vill, du skall lågt bort från den där infekterade striden. 
    Fundera på hur du skall lösa Israel-Palestina-krisen istället. 

  • fornminne
    Anonym (mngf) skrev 2021-09-09 19:29:28 följande:
    Lägg dig inte i, du vet inte hela sanningen utan enbart det du fått berättat.  Låt din vän göra polisanmälan om hon vill, du skall lågt bort från den där infekterade striden.  Fundera på hur du skall lösa Israel-Palestina-krisen istället. 

    Gå hem och dra något gammalt över dig.
  • sextiotalist
    Anonym (Tålamod och gränser) skrev 2021-09-09 09:14:50 följande:

    Rimligtvis är det ju makens syster som är svägerskan!


    Fast det är ju inte det de vill höra

    Svägerska kan ju vara broderns fru eller sin mans syster
  • Anonym (mngf)
    fornminne skrev 2021-09-20 12:13:52 följande:

    Gå hem och dra något gammalt över dig.
    Säger fornminnet
  • Anonym (Orolig svägerska)

    Jag ringde kvinnofridslinjen och fick bra råd av dem med hur jag kan stötta på bästa sätt utan att "förstöra". Tack för alla tips!

  • Anonym (Orolig svägerska)
    Anonym (mngf) skrev 2021-09-09 19:29:28 följande:

    Lägg dig inte i, du vet inte hela sanningen utan enbart det du fått berättat. 

    Låt din vän göra polisanmälan om hon vill, du skall lågt bort från den där infekterade striden. 

    Fundera på hur du skall lösa Israel-Palestina-krisen istället. 


    Tänker inte lägga mig i Israel-Palestina-krisen eftersom jag inte vet hela sanningen utan enbart det jag läst i tidningen. Dom får lösa det själva för jag tänker hålla mig långt bort från den där infekterade striden.
Svar på tråden Hotar sitt barns mamma