• mcs1988

    Nekad förskola. Lösning?

    Hej

    Jag behöver lite tips och råd...

    Min son får inte plats på förskolan i vår by i januari då de har insläppsstopp.

    Han har fått plats på en fin mysig förskola precis bredvid mitt jobb men då kommer han behöva pendla en timme med gång(vagn) och buss.

    Någon som har erfarenheter av att pendla så med barn? Och har några tips?

    Eller ska jag försöka söka jobb som jag kan jobba hemma och ha han hemma? Har dock ingen sådan utbildning..

    Kom med alla tankar och förslag

  • Svar på tråden Nekad förskola. Lösning?
  • mcs1988
    Anonym (M) skrev 2021-09-21 18:59:43 följande:

    Barnet blir rimligtvis borta från hemmet lika länge oavsett alternativ men med förskolan nära jobbet spenderar han två av dagens timmar med dig istället för på förskolan? Jag tycker det låter som en bra lösning. Och om förskolan dessutom är bättre så låter det som en ännu bättre idé. Du får ta med dig lite mellis till färden och kanske någon bok. Prata om dagen.

    Inga tankar om att flytta till jobborten? Låter som det bästa med lång pendling och dålig förskola.


    Kan tyvärr inte flytta då storebror går I skolan här, vi har köpt hus och trivs otroligt bra i området och med skolan. Annars vore det en möjlighet.
  • KSRG8887

    Jag hade absolut valt förskolan nära ditt jobb, hade prioriterat att snabbt kunna vara på plats om barnet blir sjukt, skadar sig eller annat framför att ha nära till hemmet. Speciellt första åren.

    Om ett par år är kanske situationen helt annan vad gäller jobb, boende etc. och då kan du i så fall byta (om framtida skola ligger i närheten av hemmet kanske det är prioriterat då för att lära känna blivande klasskompisar).

  • Anonym (Där du jobbar)

    Jag har en kompis som hade förskolan vid jobbet och tyckte att det funkade bra, mysigt med egentid på bussen. Nackdelen var de gånger hon skulle jobba hemifrån (var innan pandemin) och när hon var sjuk och ville ha sonen på förskolan. Samt när hon skulle stanna kvar i stan efter jobbet och hennes man fick åka långt för att hämta. Sen tyckte barnet att det var trist sista åren på förskolan att hans kompisar bodde så långt bort.

  • Anonym (Plus)
    Anonym (Ak) skrev 2021-09-21 18:19:16 följande:

    Alltså jag skulle garanaterat ha satt förskolan nära jobbet som förstahandsval.

    Du och barnet får tid att umgås på promenad och buss. Och barnet får gå kortare dagar.

    Jag hade garanterat valt detta framför förskolan i er egen by


    Plus+1 på denna
  • Aliona

    Jag får väl vara den som tycker annorlunda då. Jag tycker inte att det på något sätt låter som en bra idé att dra med ett litet barn på två timmars pendling per dag. Visst låter det mysigt, men jag ser också framför mig dågar då regnet öser ner eller när det är svinkallt och barnet måste sitta i vagnen, knökfulla bussar i rusningstrafik, bussar som inte kommer när de ska, gnälligt och trotsgt barn och irriterad mamma. Visst, så behöver det så klart inte bli, men det kommer så klart att bli såna dagar också. Jag tänker att barnet i så fall säkert har det bättre på förskolan, där han kan leka med kompisar, äta mellis och vara ute på gården istället tills mamma kommer. 7-16 som du pratar om är visserligen inte korta dagar, men det är inte heller jättelångt. Barnet kommet att få frukost, leka, lunch, vila, mellis, lite lek till, sen är det dags att gå hem.

    Visst är det skönt att ha nära till förskolan om han blir sjuk, men hur kul är det att stå där med ett febrigt, ledset barn eller barn med vinterkräksjuka, och man har en hel timme hem?

    Men nu handlade det väl inte om valet mellan förskola nära hemmet och förskola nära jobbet, utan att du faktiskt inte får in honom på förskolan i byn. Kan du fortsätta köa i byn och ha honom hos dagmamma under tiden? Kan du använda föräldradagar för att vara ledig några dagar i veckan så att ni slipper pendla fem dagar i veckan? Eller lägga upp deltidsjobb så att du inte jobbar alla dagar? Kan du börja på förskolan i stan och stå kvar i byn? Det blir väl förhoppningsvis plats ledig i augusti om inte förr.

    Går det inte att lösa så går det säkert bra att pendla också. Det beror säkert mycket på hur barnet är. Mitt barn ville bara vara uppe, röra sig och leka när han var i den åldern, men det finns ju barn som tycker om att sitta still också och då funkar det säkert bra.

  • Aliona
    Anonym (Där du jobbar) skrev 2021-09-21 20:25:51 följande:

    Jag har en kompis som hade förskolan vid jobbet och tyckte att det funkade bra, mysigt med egentid på bussen. Nackdelen var de gånger hon skulle jobba hemifrån (var innan pandemin) och när hon var sjuk och ville ha sonen på förskolan. Samt när hon skulle stanna kvar i stan efter jobbet och hennes man fick åka långt för att hämta. Sen tyckte barnet att det var trist sista åren på förskolan att hans kompisar bodde så långt bort.


    Det sista är inte att förglömma. Ju större barnen blir, desto viktigare blir kompisarna på förskolan, inklusive att kunna hänga på lekplatsen efter förskolan, gå med varandra hem och ses på helgen. Då är det inte så kul att bo långt borta. Sen är det ju bara positivt om man får fortsätta i skolan med kompisar från förskolan, vilket ofta är fallet om man går nära hemmet.
  • Jemp

    Jag hade varit helt okej med att barnet börjar förskolan vid jobbet. Det jobbiga är ju att det kan bli svårt att hålla honom vaken på väg hem.

    Stå kvar i kö nära hemmet och utvärdera efter hand.

  • Hyllemor
    mcs1988 skrev 2021-09-21 15:57:03 följande:

    Hej

    Jag behöver lite tips och råd...

    Min son får inte plats på förskolan i vår by i januari då de har insläppsstopp.

    Han har fått plats på en fin mysig förskola precis bredvid mitt jobb men då kommer han behöva pendla en timme med gång(vagn) och buss.

    Någon som har erfarenheter av att pendla så med barn? Och har några tips?

    Eller ska jag försöka söka jobb som jag kan jobba hemma och ha han hemma? Har dock ingen sådan utbildning..

    Kom med alla tankar och förslag


    Om du har föräldradagar kvar, så ta ut dessa och satsa på förskola senare. Annars är det faktiskt bättre att han har lång pendlingstid med dig än att ni lämnar tidigt och hämtar sent. 


    Jag har pendlat så som du gör. Det var ingen större fara, man måste bara se till att inte stressa. På morgonen så såg jag till att han sov i vagen och åt frukost i vagnen på väg till förskolan. På eftermiddagen tog vi det riktigt LUGNT. Vi besökte en lekplats på vägen hem. Jag hade alltid någonting att äta i vagnen. Jag chillade helt enkelt. Ville han titta på blommor eller änder en stund, så fick han göra det. Ville han titta i skyltfönster en stund, så gjorde vi det. Om han ville leka i snön en stund, så gjorde vi det, även om det tog en eeeevighet att komma hem och att det nästan var läggdags när vi kom hem. Det var helt enkelt värt det, än att göra som jag först gjorde: "skynda, skynda, skynda!"


    Vi bytte till en FANTASTISK förskola senare, och då hade vi 5 minuters pendlingsavstånd. Däremot märkte jag att min son inte fixade att ha långa dagar på förskolan, så jag fick gå ner drastiskt i tid (trots att jag inte hade arbetat heltid.) MIN pendlingstid blev helt enkelt för lång, när det var för nära mellan hem och förskola.

  • Anonym (Plus)

    Välj förskolan vid ditt jobb.

    Ingen tvekan.

    Är han fortfarande trött på morgon dessutom så kan han vila i vagnen.

    För min del så hade det inte ens vart ett bekymmer eller tanke

  • Anonym (A och B)
    Aliona skrev 2021-09-21 20:47:13 följande:

    Jag får väl vara den som tycker annorlunda då. Jag tycker inte att det på något sätt låter som en bra idé att dra med ett litet barn på två timmars pendling per dag. Visst låter det mysigt, men jag ser också framför mig dågar då regnet öser ner eller när det är svinkallt och barnet måste sitta i vagnen, knökfulla bussar i rusningstrafik, bussar som inte kommer när de ska, gnälligt och trotsgt barn och irriterad mamma. Visst, så behöver det så klart inte bli, men det kommer så klart att bli såna dagar också. Jag tänker att barnet i så fall säkert har det bättre på förskolan, där han kan leka med kompisar, äta mellis och vara ute på gården istället tills mamma kommer. 7-16 som du pratar om är visserligen inte korta dagar, men det är inte heller jättelångt. Barnet kommet att få frukost, leka, lunch, vila, mellis, lite lek till, sen är det dags att gå hem.

    Visst är det skönt att ha nära till förskolan om han blir sjuk, men hur kul är det att stå där med ett febrigt, ledset barn eller barn med vinterkräksjuka, och man har en hel timme hem?

    Men nu handlade det väl inte om valet mellan förskola nära hemmet och förskola nära jobbet, utan att du faktiskt inte får in honom på förskolan i byn. Kan du fortsätta köa i byn och ha honom hos dagmamma under tiden? Kan du använda föräldradagar för att vara ledig några dagar i veckan så att ni slipper pendla fem dagar i veckan? Eller lägga upp deltidsjobb så att du inte jobbar alla dagar? Kan du börja på förskolan i stan och stå kvar i byn? Det blir väl förhoppningsvis plats ledig i augusti om inte förr.

    Går det inte att lösa så går det säkert bra att pendla också. Det beror säkert mycket på hur barnet är. Mitt barn ville bara vara uppe, röra sig och leka när han var i den åldern, men det finns ju barn som tycker om att sitta still också och då funkar det säkert bra.


    Jag håller med dig. Med mina barn hade det aldrig funkat att pendla två timmar per dag, stillasittande. Möjligen på morgonen, men aldrig på eftermiddagen när de är trötta, i gasen och uppspelta. Jag bor i en stadsdel med få förskoleplatser, så många har fått pendla kring 45 minuter för att ta sig till förskola. På eftermiddagarna är det kaos på bussarna, med barn som vrålar, kastar saker och absolut inte har någon lust att sitta still i vagnen. Det är inte trevligt för någon. 

    Jag förstår att du är i behov av förskoleplats nu, men jag skulle dels stå kvar i kö till förskolan nära hemmet och kanske till och med ringa och kolla läget med dem. Finns det någon förskola längre från hemmet, utan att ni behöva pendla?

    Alla barn är olika, men mina barn hade helt klart föredragit att vara på förskolan framför att sitta på en buss. 
  • Anonym (Bil?)

    Har du ingen möjlighet att köra bil när det är så kort avstånd ändå?

  • mari123
    mcs1988 skrev 2021-09-21 15:57:03 följande:

    Hej

    Jag behöver lite tips och råd...

    Min son får inte plats på förskolan i vår by i januari då de har insläppsstopp.

    Han har fått plats på en fin mysig förskola precis bredvid mitt jobb men då kommer han behöva pendla en timme med gång(vagn) och buss.

    Någon som har erfarenheter av att pendla så med barn? Och har några tips?

    Eller ska jag försöka söka jobb som jag kan jobba hemma och ha han hemma? Har dock ingen sådan utbildning..

    Kom med alla tankar och förslag


    Om det finns en "fin mysig förskola" precis bredvid ditt jobb så är det väl inget att tveka på. Den lille lider knappast av pendlandet för han är ju med sin mamma och behöver inte göra ngt alls.
  • Anonym (Tålamod)

    I min värld är det absolut en ok lösning att ha en bra förskola nära jobbet.

    Bättre det än att inte komma ut och jobba, eller behöva flytta.

    Ibland är det ju dessutom så att man kan byta förskola när barnet är äldre.

  • Anonym (Jenny)

    Med äldste sonen hade jag honom på förskolan på universitetet jag jobbade på då. Vi ca 45 minuter på tunnelbana och en kort promenad. När han var helt liten funkade det väldigt bra: han ammade eller tog en tuppis på tåget och det var väldigt lugnt och harmoniskt. Jag kunde bära honom i sjal upp till ca 18 månader. Som lite äldre var det inte så kul. 2-3-åringar är inte världsbäst på att sitta stilla och pendla trots böcker och leksaker och snacks och främlingar att flörta med.

    Jag tyckte att det var väldigt skönt att ha honom nära. Bara tanken på att vara en knapp timme från honom ifall något skulle hända eller att behöva stressa för att hinna hämta om det var förseningar i trafiken eller så, fick mig också att föredra det.

    Nackdelen var att alla hämtningar och lämningar hamnade på mig (då pappan jobbade åt andra hållet) samt som sagt att ha en toddlare i kollektivtrafiken varje dag.

  • Kvittning

    1,5 mil är ju inte alls långt, varför kör du inte bil för att få en smidig pendling för barnet. När vi fick vår första förskoleplats långt hemifrån ute på landet så köpte vi en till bil just för lämningen på förskolans skull. 

Svar på tråden Nekad förskola. Lösning?