• Ida83

    Association med namnet Vidar

    Funderar på namnet Vidar och undrar om man associerar det till Vidarkliniken? Jag vill helst inte att namnet ska kopplas till något konstigt,

  • Svar på tråden Association med namnet Vidar
  • trollhona
    Ida83 skrev 2021-09-24 19:33:53 följande:

    Funderar på namnet Vidar och undrar om man associerar det till Vidarkliniken? Jag vill helst inte att namnet ska kopplas till något konstigt,


    Vidar är ett fint namn, passar på ett barn och en vuxen.
    Har aldrig hört talas om Vidarkliniken
  • Limeblad

    Associerar inte till något. Har aldrig hört talas om kliniken (åtminstone har jag inte lagt den på minnet)

  • Glinda från Oz
    Anonym (Ann Onym) skrev 2021-09-24 22:18:20 följande:

    I stora tidningar? Tänker att det borde dyka upp fler rubriker på Google när man söker på det om det va så stort å vitt? Hittar ett par rubriker bara men inget från nån större rikstäckande.


    Ja, det har stått en hel del i bland annat Expressen, Aftonbladet, SvD, DN och SVT. Jag får upp massor när jag Googlar. Här är några urval, säg till om du vill ha mer.

    www.expressen.se/gt/lakaren-mikael-nordfors-stoppas-grovt-oskicklig/

    www.expressen.se/nyheter/annu-ett-landsting-nobbar-vidarkliniken/

    www.aftonbladet.se/debatt/a/RRxEEO/vi-skambelaggs-for-att-vi-vill-ha-en-annan-vard

    www.dn.se/sthlm/vidarklinikens-verksamhet-laggs-ner/

    www.svd.se/vidarkliniken-stoter-pa-nya-problem

    www.svt.se/nyheter/amne/VIDARKLINIKEN
  • Anonym (Ann Onym)
    Ok, jag använde väl fel sökord när jag bara skrev vidarkliniken. Är helt ointresserad av stället och kommer nog inte börja associera namnet med en klinik jag känt till i fem minuter.
  • fluu

    Jag hade faktiskt inte hört talas om kliniken. Jag associerar med mytologin och namnets betydelse. Gillar namnet skarpt!


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Anna)
    Ida83 skrev 2021-09-24 19:33:53 följande:

    Funderar på namnet Vidar och undrar om man associerar det till Vidarkliniken? Jag vill helst inte att namnet ska kopplas till något konstigt,


    Aldrig hört talas om vidarkliniken.

    Hör jag namnet Vidar ser jag framför mig en ljusblond isländsk pojke.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2021-09-25 22:59:58 följande:
    Aldrig hört talas om vidarkliniken.

    Hör jag namnet Vidar ser jag framför mig en ljusblond isländsk pojke.
    Glömde lägga till:

    Vidar känns som ett äkta vikinganamn.
  • EnAnonumius

    Vidar, tänker på vikingarna och asatron.
    Vidar var enligt våran gamla (nordiska) mytologi en av Odens söner. Så jag förknippar det med vikingarna.

    Innan jag läste TSen så hade jag aldrig hört tatalas om "Vidarkliniken".


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (S)

    Kände inte till kliniken.

    Ett namn med nordisk känsla, lite norsk klang.

    Vider kommer också upp i huvudet när jag bara tänker på ordet, men det har jag inte tänkt på när jag mött en Vidar.

    Kör på det namnet!

  • Linnie

    Vidar är ett fint namn.

    Ja jag tänker på Vidarkliniken, men det är för att jag har föräldrar som är från Södertälje och är uppvuxen utanför.
    Min mamma hade dessutom sin husläkare på den kliniken. Antroposoferna som drev kliniken (den finns inte kvar) är lite speciella, men deras verksamheter och tjänster attraherar många som inte är Antroposofer också.
    Vi handlade mycket i deras butiker, ekologiska saker, närproducerat och det som inte är det är starkt rättvisemärkt. Demetermärkning på det mesta, vilket är betydligt mer kontrollerat utefter vissa (miljö, fri från gifter mm) faktorer än kravmärkning.  
    De har även ett fantastiskt bageri, Saltå kvarn. Som säljer ickebesprutat spannmål, bröd och bakverk.

    Finns en hel del positivt att hämta från den läran, liksom från andra läror. Man plockar russinen ur kakan, för finns bra och dåliga saker med alla läror, ideologier och religioner. 
    Alltså får jag associationer till den fd Vidarkliniken, inte negativa sådana dock.

    De flesta som bor en bit från Stockholm/Södertälje och INTE kollade på SVTs granskningsserie om en skola som startades av de extrema inom antroposofin (typ avhoppare eller vidareutvecklare av den läran som fanns åt det mer negativa hållet), de har förmodligen inte en aning om att Vidarkliniken existerar.

    Det är väl isf 20 resor värre att namnge ett barn till Mio pga MIOmöbler, Kalle pga Kalles kaviar, Noah pga Noahs ark. Liam pga Liam Norberg som var kriminell och gick i bräschen för att råna värdetransporter.
    Det är ju namn som verkligen alla känner till kopplingen mellan och ändå verkar ingen tveka om de namnen.

    Så jag tycker det är självklart att Vidar är ett okej namn till sitt barn.

    Ska man vara petig så går att hitta något mobbarvänligt med nästan alla namn. I Vidars fall skulle det väl då vara "ViderVidar" eller skämt om att "Vidar, ska vi gå Vidare?". Men det går att hitta med nästan alla namn, något som det rimmar på osv.

    Jag växte upp med en Kajsa, hon fick bara höra Kajsabajsa under några år i lågstadiet och inte konstant. Händer det inte med namnet händer det med något annat. Ganska oskyldigt egentligen av barn som vill göra sej roliga. Händer alla någon gång.. 

  • Anonym (biologen)

    Ja, Vidarkliniken var en stor grej.

    Den var under flera år symbolen för hela debatten om huruvida vård ska vara evidensbaserad och baserad på naturvetenskaplig kunskap eller om vilket hokus-pokus som helst ska få dra miljoner av våra skatttepengar.

    Ska en behandling vara skattefinansierad för att Gun-Britt från Molkom säger att hennes skyddsänglar blir lyckligare av öronljus och grötomslag med gurkmeja, ungefär?

    Vissa var benhårt för, andra var benhårt mot dess existens. Koordinerad gerillakrigföring med insändare och kommentarer i nättidningar och forum förekom ofta under en period.

    För en debatterande naturvetare är Vidarkliniken representant för woo-woo som vi vill hindra från att få fotfäste i Sverige. Det enda som får mig att se mer rött är IonSilver, vars ägare har mage att påstå att silvervatten botar hudcancer och ebola.

    Att inte söka evidensbaserad vård utan förlita sig på kvacksalveri kan skada eller i extremfallet döda okunniga människor. Och de som inte dör kommer troligen att belasta vårdapparaten mycket mer.

  • Linnie

    Vidar är ett fint namn.

    Ja jag tänker på Vidarkliniken, men det är för att jag har föräldrar som är från Södertälje och är uppvuxen utanför.
    Min mamma hade dessutom sin husläkare på den kliniken. Antroposoferna som drev kliniken (den finns inte kvar) är lite speciella, men deras verksamheter och tjänster attraherar många som inte är Antroposofer också.
    Vi handlade mycket i deras butiker, ekologiska saker, närproducerat och det som inte är det är starkt rättvisemärkt. Demetermärkning på det mesta, vilket är betydligt mer kontrollerat utefter vissa (miljö, fri från gifter mm) faktorer än kravmärkning.  
    De har även ett fantastiskt bageri, Saltå kvarn. Som säljer ickebesprutat spannmål, bröd och bakverk.

    Finns en hel del positivt att hämta från den läran, liksom från andra läror. Man plockar russinen ur kakan, för finns bra och dåliga saker med alla läror, ideologier och religioner. 
    Alltså får jag associationer till den fd Vidarkliniken, inte negativa sådana dock.

    De flesta som bor en bit från Stockholm/Södertälje och INTE kollade på SVTs granskningsserie om en skola som startades av de extrema inom antroposofin (typ avhoppare eller vidareutvecklare av den läran som fanns åt det mer negativa hållet), de har förmodligen inte en aning om att Vidarkliniken existerar.

    Det är väl isf 20 resor värre att namnge ett barn till Mio pga MIOmöbler, Kalle pga Kalles kaviar, Noah pga Noahs ark. Liam pga Liam Norberg som var kriminell och gick i bräschen för att råna värdetransporter.
    Det är ju namn som verkligen alla känner till kopplingen mellan och ändå verkar ingen tveka om de namnen.

    Så jag tycker det är självklart att Vidar är ett okej namn till sitt barn.

    Ska man vara petig så går att hitta något mobbarvänligt med nästan alla namn. I Vidars fall skulle det väl då vara "ViderVidar" eller skämt om att "Vidar, ska vi gå Vidare?". Men det går att hitta med nästan alla namn, något som det rimmar på osv.

    Jag växte upp med en Kajsa, hon fick bara höra Kajsabajsa under några år i lågstadiet och inte konstant. Händer det inte med namnet händer det med något annat. Ganska oskyldigt egentligen av barn som vill göra sej roliga. Händer alla någon gång..

  • Anonym (Minna)

    Tänker ingenting när jag hör det namnet. Känns som ett neutralt namn, i alla fall för mig.

  • Linnie

    Off Topic..

    ..Men hur kan man som jag gjorde dubbelposta första 07.22 och andra 08.31? Nu har jag inte tänkt så långt och ingående, men hur går det till?!

  • Glinda från Oz
    Anonym (Ann Onym) skrev 2021-09-25 11:07:34 följande:

    Ok, jag använde väl fel sökord när jag bara skrev vidarkliniken. Är helt ointresserad av stället och kommer nog inte börja associera namnet med en klinik jag känt till i fem minuter.


    Varför frågar du då om du är så ointresserad? Jag är mest fascinerad över att så få här i tråden känner till det när den är så pass känd.
  • Anonym (kvack)

    Min son heter så, världens vackraste namn med betydelsen "Mannen från skogen". Det är ett rejält namn med pondus tycker jag, men mjukt på samma gång :) Döpte honom efter min lärare som varit skogshuggare, tyckte han var så stark och cool.

  • Anonym (Värmdö)

    Jättefint namn. Vet inte vad vidarkliniken är så jag vet inte vad det innebär.

  • Linnie
    Anonym (biologen) skrev 2021-09-26 08:26:02 följande:

    Ja, Vidarkliniken var en stor grej.

    Den var under flera år symbolen för hela debatten om huruvida vård ska vara evidensbaserad och baserad på naturvetenskaplig kunskap eller om vilket hokus-pokus som helst ska få dra miljoner av våra skatttepengar.

    Ska en behandling vara skattefinansierad för att Gun-Britt från Molkom säger att hennes skyddsänglar blir lyckligare av öronljus och grötomslag med gurkmeja, ungefär?

    Vissa var benhårt för, andra var benhårt mot dess existens. Koordinerad gerillakrigföring med insändare och kommentarer i nättidningar och forum förekom ofta under en period.

    För en debatterande naturvetare är Vidarkliniken representant för woo-woo som vi vill hindra från att få fotfäste i Sverige. Det enda som får mig att se mer rött är IonSilver, vars ägare har mage att påstå att silvervatten botar hudcancer och ebola.

    Att inte söka evidensbaserad vård utan förlita sig på kvacksalveri kan skada eller i extremfallet döda okunniga människor. Och de som inte dör kommer troligen att belasta vårdapparaten mycket mer.


    Jag håller med dej om att kvacksalveri kan vara riktigt skadligt och jag försvarar vetenskap och forskning.

    Som naturvetare måste du ju ändå veta att placeboeffekt är något mycket kraftfullt, inom fler ämnen än bara medicin.

    Det finns forskning på att tankens kraft både kan förgöra och göra underverk, så placeboeffekt ska inte underskattas.
Svar på tråden Association med namnet Vidar