• Anonym (Förvirrad)

    Psykisk misshandel eller inbillning

    Jag och min sambo har varit tillsammans i 15 år, bor med två tonårsflickor. För några veckor sen tog han ännu en gång upp alla mina problem och brister och jag fick nog. Jag sa till honom att jag inte kan ändra mig mer än jag gjort och vi kom överens om att det var slut. Han var så säker på detta att vi tog det med barnen direkt.

    Dagen efter kom han hem och var så ledsen, problemen han lagt på mig var ju inte mina utan hans. Han älskade ju mig. Förvirrad sa jag ok och vi skulle fortsätta bo ihop. Sen kom smällen. Helvete vad jag mår dåligt. Enligt psykologen jag fick kontakt med nu så har jag höga poäng i tester som jag gjort för ångest, stress och depression. Jag har panikångestattack, pulsen rusar rätt som det är och svårt att andas.

    Jag tror inte han varit så snäll. Min uppfattning av mig själv, som jag haft flera år, är nog inte min utan den jag fått av honom. Men när jag läser om psykisk misshandel så stämmer ?offrets? mående in på mig men hur förövaren ska ha betett sig stämmer inte riktigt på honom. Han har aldrig rakt ut hotat mig, förstört mina saker, tagit mina pengar eller liknande. Jag ska försöka förklara ungefär hur det sett ut under åren.

    Han har ofta förklarat för mig hur jag känner, säger jag emot så skrattar han bort det och säger nej så här känner du. Han tar inte med mig på fester hos sina kompisar för ?jag blir för full/kan inte hantera alkohol?. Nu efteråt bad han om ursäkt för det och sa att det inte är ett problem och vet inte varför han sagt så.

    Han säger att jag är värdelös på ekonomi och sparar ju aldrig som han gör. Jag betalar mycket mer för barnen men vågar aldrig berätta allt för honom för han blir arg och tycker inte att dom ska få. Tjejer kostar oftast mer än killar när det gäller hygien osv men han förstår inte. Bindor, schampon osv osv. Jag skämmer inte bort dom för det har jag inte råd med. Han jobbar med högre lön samt har ett extra jobb. Han har mycket större inkomst och jag känner mig värdelös som inte lyckas få pengar över. Han lägger en del pengar på större saker hemma, men köper annars till sig själv mest.

    Det är också mitt fel att vi slänger mat ist för att planera och äta upp, slöseri med mat och pengar. Jag känner mig värdelös som inte ens får ihop matplaneringen. Men så är jag så himla duktig på att lag mat nästa dag.

    När jag vid ett tillfälle för några år sedan arbetade med några personer som skapade drama dagligen, vilket jag mådde dåligt över, sa han på vägen hem en dag att han inte orkade lyssna mer på nånting som hade med mitt jobb att göra. Det tillsammans med andra kommentarer han sagt om mitt jobb gör att jag blir jättestressad när jag kommer på att jag ?gnällt? om jobbet. Han däremot ska ha full uppmärksamhet när han pratar om sitt jobb. Berättar gärna om hur duktig han är. Jag kan få nån liten uppmuntran ibland, men oftast måste han direkt

    överglänsa det.

    Han berättar gärna om att det finns folk som inte gillar mig. Flera ggr har han berättat om ett par ?kompisar? som sagt något dom inte gillar om mig som jag aldrig skulle klara av att höra. Vet fortfarande inte vad eller vilka.

    Han blir ibland arg för ingenting. Detta har gjort att jag och barnen tassat på tå för honom. Tar inte upp saker med honom när han verkar trött, sur osv. ?Inte nu, pappa är arg? osv.

    Jag umgås inte med mina vänner privat, jag vet att han inte gillar dom och därför bjuder jag inte hit dom. Jag åker inte iväg på egna saker om jag inte är tvungen för tex arbetspass pga barnens hobby, jag planerar inte in nåt för har han en dålig dag så måste jag vara hemma för barnens skull och för att slippa höra att jag kostar bränsle eller att jag inte gjort nåt viktigt hemma. Men nästa sekund så ska jag naturligtvis göra nåt roligt för mig själv! Förvirrad? Jag håller på med ridning och han kan t.ex. bjuda mig på nåt litet ridläger, men är då duktig på att berätta det för alla att han bjuder mig på det och påminner mig om det hela tiden så jag konstant visar/säger hur tacksam jag är för det jag får.

    Ska vi iväg och klär upp oss så är jag fin, kanske kunde smink mig lite mer, men minsann kolla honom - han var ju riktigt stilig! Typ så.

    Kommer jag på något jag vill göra, ändra kost/träning eller hobby eller vad som helst så får jag höra att det inte är någon idé för jag slutför aldrig ändå. Nä det är jag dålig på med ADD och dålig stöttning hemifrån. Men jag hör att jag är dålig.

    I det stora hela låter det löjligt nu när jag läser igenom vad jag skrivit. Men hur kan jag må så otroligt dåligt? Det känns som jag gått på glas i flera år, inte är bra på nånting. Barnen ser hur jag mår och mår också dåligt. Dom tycker hela situationen är hemsk och vill att vi flyttar isär. Den yngsta får problem med magen när hon blir stressad och har varit hemma från skolan ett par dagar nu. Jag försöker lyfta det med honom men det händer ingenting. Han mår inte bra pga sin uppväxt mm och har sagt att han ska ta hjälp. Inte hänt nåt än dock. Jag lyfte idén om att vara särbo ett tag och se om saker blir bättre, då sa han att han vill ha mig nära som stöd när han ska ta tag i sina problem. Jag förklarade för honom att jag till och från varit så trött att jag liksom inte riktigt orkar leva men gjort det ändå för barnen och att jag nu känner så hela tiden. Ja nu är det iaf en veck som gått utan att han en gång frågat hur jag mår. Jag förklarar hur oroliga mina kollegor är som tycker jag ser så ledsen och trött ut, men får ett leende till svar typ. Jag trodde åtminstone att han skulle försöka förändras ett tag. Var finns facit till den här situationen? Hur vet jag vad som ligger på mig och vad som ligger på han? Jag orkar inte ta beslut själv just nu, jag orkar ingenting och är helt galet förvirrad. Ena sekunden är det solklart hur elak han varit och nästa så känns det som om jag är överkänslig. Finns det någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Psykisk misshandel eller inbillning
  • Tow2Mater

    Ni mår alla dåligt och t o m de ganska gamla barnen vill att ni flyttar isär. Det säger ganska mycket.

  • Anonym (Usch)

    Herregud, det låter verkligen inte löjligt, han trycker ju ner dig! Mitt svar är ja, det är psykisk misshandel. Han låter hemsk.

  • hanna1204

    Du inbillar dig inte. Du lever med en korkad egoist till översittare. Självklart behöver du inte det. Förbered en separation och stå fast vid det. Han ändrar sig inte och han gör fel.

  • Ocdmänniska

    Kan inte säga säkert med låter som han håller på med gaslightning, googla på det och se om det stämmer.

    Men nått jag kan säga säkert om är att jag växte upp med en pappa vi fick gå runt på tå för och att leva i en vardag så är absolut hemskt. Jag önskar min mamma hade lämnat pappa vår, inte bara för våran skull utan för hennes också. Som barn blir man också otroligt påverkad av hur ens förälder mår, och du mår ju tydligt inte bra. Tänk på vilket liv du vill att dina barn ska ha, och vill du verkligen spendera ditt liv så?

    Ni är värd så mycket mer

  • Beccus

    Lämna, nu, omedelbart, genast!

    Du är inte löjlig. Inte ett dugg. Det han gör är att trycka ner dig så att du ska känna dig löjlig och dålig. Allt för att boosta sitt egna ego, få visa hur duktig han är. Han vill bara glänsa och visa sig bättre än vad han egentligen är. Det låter som att han vill ha kontroll över dig, vad du gör osv. Det är inget bra.

    Du har säkert genom alla åren blivit mer distanserad från både vänner och övrig familj/släkt, men ta hjälp av nån du verkligen litar på och bryt dig loss. Har du ingen så använd kvinnojouren i din kommun.

  • Anonym (Stina)

    Det han gör är att få dig att känna dig värdelös. Det är inte löjligt. Det är helt vidrigt. Jag hade blivit helt knäckt om en partner sagt att folk pratar illa om mig men att jag inte ens får reda på vad och vem. Tassa på tå i sitt eget hem? Få skit för att man lägger pengar på barnen och mat, när man är den som har lägst inkomst? Få höra att man inte är nog sminkad? Allt detta är saker som de flesta hade reagerat kraftigt på.

    Separation låter bra. Tänk bara på vad gott du kommer ha det som slipper tassa på tå en endaste dag till! Bara den känslan kommer vara värt besväret. Den här mannen är inte värd dig, han får väl någon slags energi av att trycka ner. Låt honom hantera sitt kassa mående själv i fortsättningen och satsa på dig själv. Ingen kommer tacka dig för att du stannar, särskilt inte han.

  • Anonym (Linn)

    Lämna omedelbart. Han har genom åren använt ett mästerligt spel. Han har förklarat för dig "hur du är" och "hur du tänker och fungerar " och det är inte någon vacker bild han skapat åt dig. Syftet är att du ska misstro dig själv totalt och lämna över dig själv i hans händer. Han ska ha tolkningsföreträde framför er alla.

    Testa att prata på samma sätt tillbaka. Förklara med lugn och silkeslen röst hur han är och vad han tänker i en viss situation. Självklart ska det vara något som sätter honom i en ofördelaktig dager. Han kommer att bli galen och slå bakut. Du använder då hans reaktion emot honom "Titta nu hur upprörd du blir! Du är så obalanserad." Se honom bli än mer upprörd, förvirrad och arg. Säg då att du bara säger som det är för du vill ju hjälpa honom. Han måste inse att han måste ändra sig. Lägg till lite svävande att det har pratats om honom.... När han undrar vem och vad som sagts så svarar du inte. Du bara upprepar att det pratas...om honom...

    Ser du TS? Det är svårt att ta på, men det är där. Och det bryter ner dig och barnen. Lyssna på dina barn och flytta ifrån denna man.

  • hanna1204

    TS: det är klart att du har rätt. Och läs vad människor tänker om det du beskriver och känner. Vi som skriver har ofta varit i skiten själva. Men framför allt: tro på att du har rätt till ett liv utan mindgames, gaslighting, påhopp och osäkerhet. Det är INTE kärlek. Använd din dyrbara tid till att planera för en framtid som är ljusare och lättare. Dina tonåringar klarar det och lever snart egna liv. Med dig, DIG som förebild. Det är stort och det är bra. Du kan!

  • Anonym (Förvirrad)

    Tack för svaren. Jag hade nog svarat likadant om det gällde någon annan. Nu när han ?ändrade? sig och kom på att han älskade mig så känns det som att jag borde bli glad, tacksam. Men ingen ändring än, eller ja han håller humöret lite bättre men inte helt. Blir svårt att ta på när man inte riktigt kan få distans till det, man är mitt uppe i det hela tiden, och det blir lätt att man liksom ramlar tillbaka i beteenden hela tiden. Pratar med psykologen och känner mig lite mer klartänkt, men allteftersom dagarna går så mattas det liksom av. Så tänker jag ? han slår eller hotar mig iallafall inte? som mitt ex gjorde. Suck?

  • anna0911

    Lämna lämna! Jag har bott med en snubbe i 17 år som höll på likadant. Det ör inte sunt och han trycker ner dig. Kan säga att sen vi separerade går mitt liv som på räls, ingen ny relation dock men det får vänta. 

  • Fiona M

    Jag har sällan sett en tråd där det är så tydligt att det enda rimliga svaret är lämna.

    Orkar du inte för din egen del så tänk på barnen och ta tag i det nu. Gå sen i terapi både du och döttrarna.

  • Drottningen1970

    När du läser igenom det tycker du att det låter lite löjligt säger du. Det visar hu är förstörd du blivit under alla år.

    När jag läser igenom det du beskriver så läser jag nåt fruktansvärt.

    Du behövet avprogrameras. Den där mannen är ett riktigt jävla as. Och allt detta har barnen växt upp med. Det är så jävla illa.

    Han säger till dig att folk i er krets inte tycker om dig, men vägrar berätta för dig vilka dessa är? Fattar du hur ondskefullt detta är? Och hoppas att du fattar att han ljuger.

  • Anonym (Polly)

    Gör slut. Och vad bra att du redan har en psykolog! Det vore nog bra att reda ut vad det är som gör att du dras till män som behandlar dig illa. Du är ju liksom inte korkad, det är förmodligen något helt annat som gjort att det blivit så.

    Av din beskrivning här är det jättetydligt att han jobbat systematiskt för att trycka ner dig. Rädda dig och tjejerna. De är så stora så de kan, vad jag förstått, inte tvingas till vv-boende tex om de inte vill.

  • Anonym (Linn)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-11-21 16:44:09 följande:

    Tack för svaren. Jag hade nog svarat likadant om det gällde någon annan. Nu när han ?ändrade? sig och kom på att han älskade mig så känns det som att jag borde bli glad, tacksam. Men ingen ändring än, eller ja han håller humöret lite bättre men inte helt. Blir svårt att ta på när man inte riktigt kan få distans till det, man är mitt uppe i det hela tiden, och det blir lätt att man liksom ramlar tillbaka i beteenden hela tiden. Pratar med psykologen och känner mig lite mer klartänkt, men allteftersom dagarna går så mattas det liksom av. Så tänker jag ? han slår eller hotar mig iallafall inte? som mitt ex gjorde. Suck?


    Det är också något som är typiskt för vad han håller på med. Att när han mår bra, när han tycker att ert förhållande nog ändå är bra - då ska ni alla dra en lättnadens suck och bli glada. Ja det ska nästan kännas som att ni dragit en vinst på lotto. Nu är allt lugnt och bra igen.

    Men det är för att all er fokus ligger på honom. Det är vad han tycker och vad han känner som räknas. Inte vad ni känner eller tycker. Han har förklarat för er att det ni känner inte gills och ni har med tiden tagit till er hans åsikter som era egna.

    Om du inte kan identifiera dina egna känslor och åsikter i detta - lyssna iallafall på dina barn. Flytta isär. Låt dina barn få uppleva en plats där det råder lugn och där ni kan börja att läka.
  • Anonym (Systeryster)

    Du beskriver systern och pappan jag växte upp med?

    Det är som att leva i en sekt där man tillber överheten (syster och far) och är fullständigt hjärntvättad och hela livet och tankeverksamheten kretsar runt dem. Man själv är det lägst stående kastet.

    F L Y

  • Anonym (Narcoffer)

    Jag vet inte vad jag ska skriva som får dig att förstå vad som händer. Han ägnar sig åt psykisk misshandel ja, men jag skulle också kalla det hjärntvätt. Som någon annan skrev, så blir det som en sekt. När jag separerade från mitt ex efter 30 år tillsammans (jag var väldigt ung när vi träffades), så behövde jag avprogrammeras. Det har gått några år nu och jag ser klarare på vårt äktenskap, men en del av hjärntvätten kommer nog alltid att sitta kvar.

    Din man är en speciell sorts människa. Samma sort som min man var och är. Jag känner igen mycket av den teknik han använder. Det där med att andra inte gillar dig, till exempel. Min man sade saker som "Jag träffade en i dag, som tyckte att du var väldigt högfärdig som inte hälsade när ni möttes på stan". Han sade inte vem och jag skämdes massor för att jag gjort bort mig - igen.
    När jag pratade om att träffa en vän, så kunde han säga att det var ju snällt av vännen att offra tid på mig, fast vännen hade viktigare saker för sig. Men den vännen ställde ju alltid upp oavsett vem det var, kunde han tillägga. Det brukade sluta med att jag inte hörde av mig till vännen, för att det kändes som att hon egentligen inte ville träffa mig. En i taget tappade jag kontakten med mina vänner på det viset.

    Om jag lämnade hemmet för att göra något själv, så var det inte bra. Han suckade och spelade martyr, för att han måste offra sin tid på att rycka in hemma i stället för mig. På något sätt ifrågasatte jag inte varför det var synd om honom när han måste ta hand om sina egna barn och sitt eget hus. I stället fick jag dåligt samvete, och så stannade jag hemma. Men om jag inte hittade på något själv, så var det ju inte heller bra, för då var jag en tråkmåns som aldrig ville göra något kul.

    Några tankar i alla fall:
    Han säger att han älskar dig. Det betyder inte att han älskar dig. Det är bara ord. Vad visar han i handling? Bjuder han dig på middag och ger dig komplimanger när du fyller år? Smyger han upp tidigt på morgonen i bland och överraskar dig med att ha frukosten och kaffet färdigt åt dig när du haft en lång sovmorgon? Ger han dig en puss på kinden och säger att du kan vila lugnt för att han tar hand om allting hemma när du är sjuk? Lyssnar han på dig och tröstar när du är ledsen?

    Vilka egenskaper hos dig beundrar han mest? Hur uppmuntrar han dig när du är deppig? PÅ VILKET SÄTT visar han dig kärlek?

    Fundera på det. Medan du funderar, så ska jag lära dig några knep för att överleva.
    1. Berätta inget personligt för honom.
    2. Försvara dig aldrig när han anklagar dig för något. Svara bara Ja, Nej eller Där har du fel.
    3. Förklara dig aldrig. Om han frågar varför du handlat för 300 kr, så svara med en fråga. "Varför undrar du?" eller "Hurså?".
    4. När han säger saker som gör dig arg eller ledsen, så visa det inte. Svara enstavigt med Jaså, Jaha, Tycker du det?

    Meningen med mina råd är att du inte ska låta dig bli indragen i oändliga diskussioner, som lämnar dig förvirrad; ledsen och skamsen efteråt.

  • Anonym (A)
    anna0911 skrev 2021-11-21 16:53:19 följande:
    Lämna lämna! Jag har bott med en snubbe i 17 år som höll på likadant. Det ör inte sunt och han trycker ner dig. Kan säga att sen vi separerade går mitt liv som på räls, ingen ny relation dock men det får vänta. 
    Håller med
  • hanna1204
    Anonym (Narcoffer) skrev 2021-11-21 23:08:11 följande:

    Jag vet inte vad jag ska skriva som får dig att förstå vad som händer. Han ägnar sig åt psykisk misshandel ja, men jag skulle också kalla det hjärntvätt. Som någon annan skrev, så blir det som en sekt. När jag separerade från mitt ex efter 30 år tillsammans (jag var väldigt ung när vi träffades), så behövde jag avprogrammeras. Det har gått några år nu och jag ser klarare på vårt äktenskap, men en del av hjärntvätten kommer nog alltid att sitta kvar.

    Din man är en speciell sorts människa. Samma sort som min man var och är. Jag känner igen mycket av den teknik han använder. Det där med att andra inte gillar dig, till exempel. Min man sade saker som "Jag träffade en i dag, som tyckte att du var väldigt högfärdig som inte hälsade när ni möttes på stan". Han sade inte vem och jag skämdes massor för att jag gjort bort mig - igen.

    När jag pratade om att träffa en vän, så kunde han säga att det var ju snällt av vännen att offra tid på mig, fast vännen hade viktigare saker för sig. Men den vännen ställde ju alltid upp oavsett vem det var, kunde han tillägga. Det brukade sluta med att jag inte hörde av mig till vännen, för att det kändes som att hon egentligen inte ville träffa mig. En i taget tappade jag kontakten med mina vänner på det viset.

    Om jag lämnade hemmet för att göra något själv, så var det inte bra. Han suckade och spelade martyr, för att han måste offra sin tid på att rycka in hemma i stället för mig. På något sätt ifrågasatte jag inte varför det var synd om honom när han måste ta hand om sina egna barn och sitt eget hus. I stället fick jag dåligt samvete, och så stannade jag hemma. Men om jag inte hittade på något själv, så var det ju inte heller bra, för då var jag en tråkmåns som aldrig ville göra något kul.

    Några tankar i alla fall:

    Han säger att han älskar dig. Det betyder inte att han älskar dig. Det är bara ord. Vad visar han i handling? Bjuder han dig på middag och ger dig komplimanger när du fyller år? Smyger han upp tidigt på morgonen i bland och överraskar dig med att ha frukosten och kaffet färdigt åt dig när du haft en lång sovmorgon? Ger han dig en puss på kinden och säger att du kan vila lugnt för att han tar hand om allting hemma när du är sjuk? Lyssnar han på dig och tröstar när du är ledsen?

    Vilka egenskaper hos dig beundrar han mest? Hur uppmuntrar han dig när du är deppig? PÅ VILKET SÄTT visar han dig kärlek?

    Fundera på det. Medan du funderar, så ska jag lära dig några knep för att överleva.

    1. Berätta inget personligt för honom.

    2. Försvara dig aldrig när han anklagar dig för något. Svara bara Ja, Nej eller Där har du fel.

    3. Förklara dig aldrig. Om han frågar varför du handlat för 300 kr, så svara med en fråga. "Varför undrar du?" eller "Hurså?".

    4. När han säger saker som gör dig arg eller ledsen, så visa det inte. Svara enstavigt med Jaså, Jaha, Tycker du det?

    Meningen med mina råd är att du inte ska låta dig bli indragen i oändliga diskussioner, som lämnar dig förvirrad; ledsen och skamsen efteråt.


    TS. Läs detta många gånger. Så sant.
  • Anonym (Samma)

    Jag har levt på samma sätt med en man och har barn med den mannen. Det har alltid varit fel på mig, inte han, jag spenderade för mycket pengar. Hade jag köpt ett tuggummipaket på affären fick jag höra det.

    Kan tillägga att det var han som tjänade mest.

    Det kallas narcissism och psykisk misshandel. Tog mig iallafall ut förhållandet efter många år.

Svar på tråden Psykisk misshandel eller inbillning