• mangelica

    Ni som har/haft högt blodtryck, hjälp mig!?

    Det är så att jag just nu väntar min sjätte barn. Jag har haft normalt blodtryck .ed alla dem andra barnen och aldrig legat i "riskzonen" för havandeskapsförgiftning. Men redan vid inskrivningen denna graviditet visade det sig att mitt blodtryck är lite högt. Inte sp dem ill sätta in mediciner för det men tillräckligt för att hålla "ordentlig" koll. Jag tar just ku (v24+) blt varannan vecka hos min bm och efter v 32 ska jag ta varje vecka. Samt att jag äter teombyl. Jag ska även på tul I v 27+3 då moderkakan tydligen kan va sämmre om man har högt blt.

    Ni som haft högt blodtryck vid tidigare graviditeter, hur stora har era barn varit?

    Och ni som har det denna gången eller haft det tidigare, har ni utvecklat havandeskapsförgiftning?

    Sånna funderingar man sitter och tänker på på kvällen.

    Tacksam för svar! Kram

  • Svar på tråden Ni som har/haft högt blodtryck, hjälp mig!?
  • Litenblomma88

    Hej!

    Med första barnet hade jag högt blodtryck från mitten av graviditeten till slutet men aldrig "tillräckligt" högt för att medicinera och inte heller någon protein i urinen. Hon skulle väga ca 4100 men kom ut 9 dagar över tiden o vägde 3200, moderkakan fungerade tydligen inte så bra i slutet och det påverkade vikten.

    Med andra barnet hade jag högt blodtryck vid en mätning och resten var bra fram till dagen före förlossningen då det blev skyhögt och så hade jag protein i urinet, hade planerat kejsarsnitt dagen efter så man valde att avvakta till dess. Hon vägde 3700 i vecka 38+0 och räknades som "tung för sin ålder).

    Nu är jag gravid med tredje och är i 36+6 idag, bebis i magen har legat på minus alla tul som jag gjorde och i vecka 32+2 beräknades hon ligga på -16%. Efter två veckor gjordes det ett till ul och då låg hon på +2%. Jag hade på gränsen till högt blodtryck redan vid inskrivningen denna gången och det har legat ungefär där fram tills senaste två gånger då jag faktiskt fått blodtrycksfall. Var på kontroll i veckan och ligger fortfarande lågt så det betyder absolut inte alls att du kommer ha högt blodtryck hela graviditeten men såklart bra att dom har koll på dig. När jag skrevs in med högre blodtryck i vecka 9(?) så sa läkaren att det intr berodde på graviditeten, att man inte kan "skylla" på det såhär tidigt och att det inte betyder att jag kommer ha högt resten av graviditeten.

    Jag har däremot en tendens atr få högre blodtryck vid mätning på sjukhus (kopplat till kaoset som skedde vid första förlossningen) så jag började mäta hemma med andra barnet. Där jag i lugn och ro fick mäta det och registrera för att få ett "snitt" så har jag gjort denna gången också. Just för det kan skilja så mycket vid olika tillfällen.

    Nu blev det långt inlägg ber om ursäkt för det!

  • Tösabiten88

    Nr 6 hade jag högt blodtryck precis två veckor innan bf. Det blev fler kontroller sedan startade förlossningen. De vet inte om blodtrycket berodde på att hon ville ut eller påbörjan till havandeskapsförgiftning.

    Nr 7 var blodtrycket bra ända fram till v.34 då jag blev inlagd med högt blodtryck och tidiga värkar. Fick gå på någon blodtrycks medicin och gick på kontroll varje vecka efter inskrivning. V.37+5 blev jag akut inlagd med huvudvärk, flimmer och högt blodtryck. V.38+0 blev jag igångsatt, då det var havandeskapsförgiftning och jag skulle må bättre efter födsel.

    Det tog 4 månader att få blodtrycket stabilt efter födseln.

    Nu är jag gravid igen. Blodtryck är stabilt just nu och jag går på kontroller varje vecka. V.24, 28, 32 och 36 ska jag göra tillväxtultraljud med läkarbesök för att ha stenkoll så jag inte utvecklar något denna gången.


    * Stolt mamma till 5 Töser och 2 Pojkar*
Svar på tråden Ni som har/haft högt blodtryck, hjälp mig!?