• sysffonc

    Tips på hur man som gravid klär sig varmt och snyggt i vinter?

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 33, beräknad i slutet av januari. Magen är nu rejält stor och jag har svårt att hitta bekväma gravidbyxor. Jag är dessutom 155 cm kort vilket inte gör saken lättare.

    Ni andra som är gravida såhär på vintern ? hur klär ni er varmt men samtidigt någorlunda snyggt? Jag går till och från jobbet varje dag, 15 min enkel väg, så prio 1 är att inte frysa. Min lösning hittills har varit gravidklänning med gravidstrumpbyxor ? och gravidbyxor över strumpbyxorna för att inte frysa ihjäl när jag går till/från jobbet. Men det börjar bli väl tajt nu och trycker över magen.

    Jag har iaf införskaffat en gravid-vinterjacka som är varm och snygg, alltid något :)

    Någon som har tips och idéer i detta ytliga ämne? :)

  • Svar på tråden Tips på hur man som gravid klär sig varmt och snyggt i vinter?
  • Fjäril kär

    Kanske inte rena klädtipd men när jag var gravid så tittade jag på funktionen och inte bara stirra på speciellt gravidplagg. Jag köpte ett par praktiska täckbyxor med dragkedja längs benen inne på nån sportaffär och på den manliga sidan. Hittade en rymlig vinterjacka för herrar på blocket för nån hundring som nog mer var tänkt som jacka för snowboardåkare... Köpte vanliga tajts/leggings och använde som strumpbyxor och istället hittade vettiga strumpor/sockor som passade bättre på mina svällda fötter. Tunikor och klänningar hittade jag med fördel på avdelningen för stora storlekar

    Kort sagt så blev jag uppfinningsrik som gravid då jag såg ut som en flodhäst mitt i vintern.

  • sysffonc
    Fjäril kär skrev 2021-12-08 07:19:49 följande:

    Kanske inte rena klädtipd men när jag var gravid så tittade jag på funktionen och inte bara stirra på speciellt gravidplagg. Jag köpte ett par praktiska täckbyxor med dragkedja längs benen inne på nån sportaffär och på den manliga sidan. Hittade en rymlig vinterjacka för herrar på blocket för nån hundring som nog mer var tänkt som jacka för snowboardåkare... Köpte vanliga tajts/leggings och använde som strumpbyxor och istället hittade vettiga strumpor/sockor som passade bättre på mina svällda fötter. Tunikor och klänningar hittade jag med fördel på avdelningen för stora storlekar

    Kort sagt så blev jag uppfinningsrik som gravid då jag såg ut som en flodhäst mitt i vintern.


    Tack fjäril kär för bra tips!

    Flodhäst var ordet :DDD
  • Litorina

    Benvärmare. Eller tjocka knästrumpor. Då håller du benen varma utan att behöva hitta byxor som passar. Lätt att ta av när du kommer fram också.

    Och så en kappa.

  • Litorina

    Jag hade en gammal 60-talskappa i A-linje. Där fanns gott om plats för magen men den satt ändå snyggt över axlarna. Och jag kan använda den även nu, utan gravidmage. Köper man stora storlekar sitter det sällan snyggt över axlarna.

  • Kvittning

    Klänning och fodrade stövlar hade jag.hade inte så mycket gravidkläder alls utan "vanliga" klänningar som var skurna under bysten.

    Sedan hade jag vanliga tjocka strumpbyxor några storlekar för stora som jag vek ned så de hamnade under midjan. Mådde superilla till sista dagen så hade aldrig något med hög midja som kunde trycka.

  • ElaineBenes

    Jag var förvisso inte höggravid i smällkallaste vintern men hade hunnit bli rejält stor och svullen.

    Köpte aldrig några gravidbyxor utan körde med strumpbyxor eller tights och så hade jag några klänningar.

    Men gjorde även som Fjäril Kär, köpte ett par täckbyxor med dragkedja på båda sidor som jag kunde lämna öppna ju mer det behövdes. Det är ju visserligen inte snyggt, men de åker ju av när man kommer in.

  • nernu

    Gravidleggings från hm. Finns en variant med en mjuk skön mudd över magen. Men om du tycker att alla gravidbyxor och strumpbyxor är för tighta så passar ju egentligen ingenting. Om din längd är problemet kan du ju köp större storlek och bara sy upp benen. Tjocka höga strumpor över leggingsen och lång klänning/kjol.

Svar på tråden Tips på hur man som gravid klär sig varmt och snyggt i vinter?