• vinterbarnet

    Semesterersättning vid månadsanställning? (Vikariat)

    Hej!
    Någon HR-människa eller jurist här som har koll
    på följande?

    Jag ska ev börja ett vikariat från 1 jan 2022 - 31 maj 2021.
    Arbetsgivaren säger att det är en månadsanställning med lön på 28 000 kr.

    Jag ska arbeta 60 %, och borde såldes få 0,6 X 28 000 = 16 800 kr/mån.
    Men hur blir det med semester-ersättning/semestertillägg när man är anställd på detta vis? Jag har bara varit timanställd innan på annat håll, och då har jag alltid fått 12 % påslag på timlönen. Tjänar jag in några semesterdagar fast jag arbetar deltid?

    Har ej varit anställd hos denna arbetsgivare innan under året och utgår från att det heller inte kommer bli något "förlängt vikariat".

    Ni som har koll får gärna förklara för mig. (Beskriv gärna hur ni beräknar så det är lättare att hänga med)

    Mvh Anonym

  • Svar på tråden Semesterersättning vid månadsanställning? (Vikariat)
  • Tusselina

    Får väl anta du inte ska tidsresa så att det kanske är slutdatum 31 maj 2022?

    Inte jurist eller HR-människa men har arbetat så, det är varierar mellan olika företag och olika kollektivavtal hur det betalas ut. Vanligast brukar vara att du får det utbetalt när du slutar, summan är samma som om du är timanställd (inte helt ovanligt att det inte betalas direkt timme per timme även då utan när man slutar då också). 
    Naturligtvis tjänar du in semesterdagar även om du arbetar deltid, det gör du oavsett hur du arbetar. Man har alltid rätt till semester men huruvida den är betald eller inte beror på hur företaget har sitt semester år (när man får ta ut betald semester, i vissa fall kan det bli så att det är 1.5 år från man börjar och i andra fall kan det vara förskottssemester med ett semesterår från januari och man kan ta ut full direkt). 

    Antog jag rätt med datumen så att det är 5 månader du ska arbeta så är det nog troligast att du får det utbetalt när du slutar, är det så att det skulle vara 31 maj 2023 och alltså mer än ett år så beror det nog lite mer på hur de behandlar semesterintjänande. I slutändan är det i alla fall samma pengar oavsett om du får det löpande, när du slutar eller som betald semester och semesterlön (du får lite mer i lön under semestern). 

Svar på tråden Semesterersättning vid månadsanställning? (Vikariat)