• Kommie

    Hur många på FL är ensamma idag (julafton)?

    Med ensam så menas fysiskt ensam. Hur många sitter ensamma på julafton?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många på FL är ensamma idag (julafton)?
  • Anonym (Solo quist)

    Jag sitter ensam, som varje jul. Jag har inte firat jul med någon sen min mormor gick bort när jag var 21. Då hade min mamma gått bort redan också. Nu är 30 snart och om jag får leva till 89 som min mormor har jag många ensamma jular framför mig. Jag ägnar mig år min konst, har film på och äter lite julmat och dricker apelsinjuice. Det får duga.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Jobbar) skrev 2021-12-24 18:47:22 följande:
    Å nej det var jag. Vi är mellan 48 och 55 nu vi tre syskon. Jag är äldst och den som har 4 barn. Jag umgås med mamma men det är pliktskyldigt från min sida. Just idag jobbar jag 26 t.
    Ok, tack för svaret.
    Jag beklagar verkligen.
  • Deceree1

    Hej. Jag är ensam idag, julafton. Eller ensam är jag ju inte, jag har min underbara Devon här i knäet och vi kollar just nu på KarlBertil Jonssons Julafton.

    Men anledningen till att jag är ensam beror på att jag lämnade in ett Coronatest igår då jag har symtom som tyder på det. Idag fick jag svar att jag inte har Corona men jag är ändå sjuk.

    Så det blev en tråkig och konstig jul i år. Men det är som det är, bara att acceptera. Jag har ju min katt :))) och KarlBertil Jonssons Julafton :)))) Ha en fortsatt fin jul önskar jag eder :)

  • Deceree1
    forbiddenfruit skrev 2021-12-24 12:07:12 följande:

    Jag firar ensam och har så gjort under många år. Inget ledsamt i det alls för mig och nu under pandemin känns det som ett naturligt val. Sitter i min ateljé och målar och dricker glögg men mina tankar går till alla dem som faktiskt känner sig ensamma en sån här dag. God jul till er alla.


    Åh det låter härligt att sitta och måla:) jag gjorde det innan men min inspiration försvann. Kan du skicka lite så jag kan börja måla igen :))
  • Anonym (Jobbar)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-12-24 19:08:42 följande:

    Ok, tack för svaret.

    Jag beklagar verkligen.


    Å tack. Vi har det bra på det stora hela.

    Jag talade nyss med sonen som är FN-soldat. 28 i skuggan i Mali. Ganska kyligt m.a.o för dem
  • Deceree1

    O gud! Så glad jag blev nu! Jag hittade Beatrix Potter på Svtplay:)))

    Jag har saknat det ända sen jag var barn. Är 56 nu :)))) Nu gör det inte ett dugg att jag är ensam på julafton:))) åh va roligt :))

  • Anonym (Ensamen)

    Är ensam och har spenderat julen ensam i stort sett sedan 24-årsåldern. Är 35+ idag. De jularna jag har spenderat med min mamma och/eller någon annan i familjen har det slutat i irritation, tårar, bråk eller bara en sorg. Så jag utsätter inte mig själv för att må så dåligt och känna mig så utsatt igen.

    Tidigare har jag inte farit så illa av att vara själv på julen och jag har alltid gillat julen och det som hör till. Men sedan några år tillbaka har jag märkt att jag blir mer och mer sluten, arg och ledsen ju närmare julhelgen jag kommer. Så nu stänger jag in mig själv över julen och tröstäter mest. Vill inte bli inbjuden till något julfirande för att någon 'tycker synd' om mig, eller ska känna att de gör en god gärning. Jag är inget välgörenhetsprojekt. Utan längtar efter riktig kärlek, en partner och gemenskap.

  • Anonym (AF)
    Pixxen skrev 2021-12-24 15:07:58 följande:

    Jag sitter ensam första julen. Tidigare firade jag alltid med föräldrar och syskon men nu är jag inte inbjuden tyvärr. Lär väl bli såhär alla högtider framöver.


    Varför blir du inte bjuden längre?
  • Pixxen
    Anonym (AF) skrev 2021-12-24 21:09:00 följande:
    Varför blir du inte bjuden längre?
    Eftersom jag har brutit kontakten med min mor (som behandlat mig som skit hela livet) så blir inte jag bjuden på dom högtider min mamma är där. Vilket är alla.
  • Anonym (K)
    Anonym skrev 2021-12-24 17:29:52 följande:

    JA gör det! Ta risken. Struntar de i dig så glöm dem som vänner, då är de ju faktiskt inte det. Förlåt igen om jag låter hårt. 

    //

    Trist att du ser att din kusin är så uppmärksammad dock. Antar att ni inte har samma vänner.Att du inte gått ner i vikt kan jag verkligen inte tro har med saken att göra. Vad spelar det för roll hur ens vänners kroppar ser ut? Jag är en sån som inte ens ser om folk går upp eller ner i vikt om det inte handlar om en jäkla massa kilon. Inte är de väl så ytliga?Om det påverkar att du inte lägger ut bilder på sociala medier kan jag inte svara på. Det borde inte spela någon roll tänker jag. Men om dina vänner gör precis tvärtom så, med tanke på att de verkar vara så ytliga... ja, det kanske spelar in. Gissar jag utan att veta.Mina barn är ju så "gamla" så sociala medier fanns inte när de föddes. Internet fanns när yngsta barnet kom dock. Men det var inte alls på samma sätt. (Sent 90-tal.)Mina barnbarn (båda under 5 år) finns på otaliga bilder på Facebook och Istagram. Jag har inga åsikter om det men tror att jag hade gjort likadant. Dock bara påklädda bilder och inga tramsbilder.Jag känner SÅ för dig, här får du en cyberkram!


    Tack för dina ord! Jag jämför mig för mycket.. Det gjorde jag verkligen inte förut, var ganska självsäker. Kanske hormoner som spökar, vet inte..

    God jul! Kram!
  • Anonym (Ensamhet)

    Jag är med mina föräldrar men inte med min partner så känner mig ensam. Mina föräldrar accepterar inte min läggning så det är lugnare att leva ensam, eller låtsas göra det iaf.

    Så visst känner jag mig ensam även fast mina syskon är med, dom tror jag lever i celibat.

Svar på tråden Hur många på FL är ensamma idag (julafton)?