• anonym2005

    Blöjfri - Hur gör man?

    Pojken fyller 2 år om några dagar, vi börjar tänka i banorna om att träna på att vara utan blöja och gå på potta.

    Sonen har förstått konceptet med vad som är kiss och bajs, kan säga och kommunicera det (även om han ibland säger bajs fast han inte bajsat i blöjan, osv).

    Jag köpte en potta, och har introducerat den en gång för ett tag sedan. Igår tog jag med den ut i vardagsrummet och sonen tycker det är roligt att sätta sig och resa sig från den.

    Men han sitter endast ca 10-15 sekunder åt gången, säger ofta "potta" "bajsa" "kissa" men vill inte sitta någon längre stund som sagt.

    Jag läste att någon lät sitt barn gå utan blöja, byxor och kalsonger hemma. Jag provade även detta men det resulterade i att han för 10 min sen både bajsade på golvet och kissade 2 gånger. Pottan verkar mer betraktas som en leksak av honom.

    Hur gör man?

    Detta är mitt första barn, och jag har ingen aning om den här biten.

  • Svar på tråden Blöjfri - Hur gör man?
  • Anonym (Mamma)

    Pottan ska stå inne på toaletten, det är där man kissar och bajsar. Vårt hus har fullt av gammaldags trägolv med breda glipor - jag vill inte ha varken kiss eller bajs ner där. Vi köpte "kisskalsonger" eller vad man ska kalla dem, alltså sådana som håller för en skvätt kiss om barnet inte hinner fram i tid till toaletten. Man kan börja rutinpotta: på morgonen när man vaknar, före måltider och innan man lägger sig på kvällen. Nätter tar ofta längre tid att bli torr men nattblöja och kisslakan kommer man långt med och även där kan man använda kisståliga underkläder. Finns på Amazon!

  • Jag är bara jag

    Man börjar just som du gjort med att barnet får sitta på pottan. Blir det 15 sekunder så blir det. Det får aldrig bli tvång eller nåt jobbigt över det. Värt äldsta barn hatade pottan. Vi pratar vägrar ens titta på den, springer i vild panik och stortjuter. Vi fick backa lite några månader. Sen gick det bra. Rätt som det är en vacker dag händer det nåt i pottan! Skrattande Då berömmer man. Tids nog händer det oftare och oftare. man kan även prova en sån där sittring att ha ovanpå den vanliga toan. Kräver dock att man lyfter upp barnet själv.
    Helt torr dagtid handlar mycket om mognad och tålamod. Lättare på sommaren när man kan ha dom ute med bara underkläder och byxor/shorts. Då gör det mindre om det händer olyckor. Vårt andra barn gillade pottan på en gång. Båda blev dock torra dagtid ungefär samtidigt vid bra precis 3. Nattetid nån månad senare.

  • Anonym (Jaha)

    Varför stressa med sånt? Barnen lär sig tids nog, och känner själv när de vill bli fri från blöjorna.

  • Jemp

    Det är ju en jättebra början att han tycker det är kul att sitta på pottan!

    Olyckor kommer det ju bli men det lårer som att det kanske är lite för tidigt att ta bort blöjan? Mina har varit nåt halvår äldre, mognad är såklart individuellt men då har de själva börjat kommentera när de kissar och bajsar och har förstått när vi satt att "nu har du ingen blöja, nu ska kisset vara i pottan" (sen hände olyckor såklart för de fick för bråttom osv men de har förstått då).

  • Mascaraklumpar

    Jag började med att sätta dottern (2 år) på pottan morgon och kväll. I början fattade hon inte alls grejen, så jag googlade efter ett tips och hittade en lustig tråd här på familjeliv om att ge barnet ett fotbad i samband med pottningen. Tydligen kissar (vissa?) barn när fötterna blir blöta. Jag bestämde mig således för att testa att låta henne doppa fötterna i en skål med varmt (ca 37 grader) vatten. Då kissade hon, och efter att vi gjort detta några gånger började hon själv säga till när hon behövde gå på pottan. Totalt tog det tre dagar att få henne helt blöjfri från det att hon kissade där första gången.

    Sen är det förstås olika när barnet är redo och hur enkelt det går. Med vår äldre son (som senare visade sig ha asperger) kämpade och kämpade vi men kunde inte ta bort blöjan förrän han var 4.

  • Spucks

    Jag tycker det bästa metoden är som du skrev att man låter barnet vara naken. Det är klart att det blir kiss (och kanske bajs) på golvet, för barnet måste ju först fatta vad som pågår.
    L
    åt honom vara naken en längre tid, när han kissar kommentera det (tex. "Titta, nu kissar du!") och påminner att det ska i pottan, sedan torka ni upp tillsammans. Efter ett tag kan han koppla ihop känslan han har MEDAN han kissar med kissandet och efter ytterlige ett tag kan han koppla ihop känslan han har strax INNAN han kissar med kissandet. Det tar inte mer än några få dagar. Om du inte ser framgång efter max 3 dagar, är han inte redo. 

  • Fröken W

    Hej!

    Med båda barnen har vi struntat helt i potta och kört på barnring på toaletten.

    Vi började sätta dem där vid blöjbyten när de kunde sitta själva, ca 7-8 månaders ålder.

    Yngsta är 2 år och 2 månader och har varit blöjfri sedan hon var 1 år och 10 månader. Äldsta var ungefär lika gammal.

    När vi började försöka utan blöja så såg vi till att sätta dem på toaletten regelbundet under dagen, efter sovstund, mat och lek. Vi har haft böcker liggandes i badrummet för att kunna läsa dessa med barnen så de har ro till att sitta en stund. Ibland kommer inget men när det gör det så har vi uppmärksammat och berömt. Dock har vi inte jublat och gjort för stor grej av det gör att undvika att de ska känna att de inte lyckats de gånger det inte kom något.

    Vi gjorde detta under sommarsemestern för att kunna fokusera och hjälpa barnen. Kanske hade det inte spelat någon roll om de gått på förskola men kändes som att det vore bra om vi kunde få dem torra hemma. Tänker att det är svårt för personalen att uppmärksamma toalettsignaler i början av potträningen.

    En annan fördel med att göra detta på sommaren är att slippa tvätta ytterkläder om det händer olyckor ute. För olyckor får man vara beredd på.

    Om jag var du skulle jag därför nu under vintern och våren bara låta din son bli kompis med pottan/toaletten. T.ex. att ni går dit när han sovit och låter honom sitta där en stund, när ni kommer in efter att ha varit ute samt efter att han ätit. Ta av byxor och blöja och försök på honom att sitta en stund. Är han otålig så läs eller ta med leksaker att leka med medan han sitter där. Är det svårt att få honom att sitta kvar så skulle jag testa en barnsits till toaletten. Den kommer han inte från själv, vilket kan underlätta. Men självklart ska han inte tvingas till att sitta där om han verkligen inte vill.

    När ni gjort det här grundarbetet så kan ni ta bort blöjan under sommaren. Finns en annan förälder med i bilden och ni har 4 semesterveckor var så skulle jag ha lagt 3 veckor tillsammans och att vardera förälder har en veckas semester själv med sonen. På det viset får ni 6 veckor på er att träna utan blöja och hitta rutiner som kan underlätta när det är dags att återgå till vardagen.

    Nattblöjan har jag haft kvar på mina barn tills jag märkt att blöjorna oftast är torra på morgonen (det förutsätter att man går på

    toaletten med barnet direkt när hen vaknar så man vet om det är kiss från natten i blöjan). Min yngsta har vi tagit bort nattblöjan på nu under julledigheten. Inga olyckor än, peppar peppar.

    Lycka till med potträningen!

  • Maymom

    Potträning på 3 dagar heter den metoden där man låter barnet vara naket hela dagen och på så vis känna och se vad som händer med kroppen när man kissar. Tanken är att barnet ska gå från att märka att oj jag kissade, till att nu kissar jag, till att känna innan att det behöver kissa.

    I Sverige lever lite myten att barn lär sig när de är redo, medan i vissa andra länder används inte blöja alls och barnen är pottränade mycket tidigare än här.

    Som nån nämnde så finns ju ring till toaletten som man kan ha som alternativ men i 3-dagars metoden så behöver man ha potta först eftersom den ska stå i det rum/del av bostaden man håller sig i under dagen.(för att undvika olyckor i hela hemmet)

    Jag håller på just nu med den metoden, började igår och visst det blir många olyckor/övningstillfällen men sista tillfället ikväll knep mitt barn av strålen och sprang till pottan och kissade klart där och oj vad stolt hen var.

  • Anonym (Problem)
    Anonym (Jaha) skrev 2021-12-26 14:57:26 följande:

    Varför stressa med sånt? Barnen lär sig tids nog, och känner själv när de vill bli fri från blöjorna.


    Jag har en bekant som hade den taktiken. Det blev problem dagen barnet började i skolan och fortfarande hade blöja (utan medicinska orsaker). Jag är väldigt skeptisk till att barn kommer på själva att de önskar sluta med blöja. Jag tror det behövs introduktion av konceptet och vägledning. Helt utan det är det väldigt svårt för ett barn att ta det beslutet själv.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Problem) skrev 2022-01-04 23:17:03 följande:

    Jag har en bekant som hade den taktiken. Det blev problem dagen barnet började i skolan och fortfarande hade blöja (utan medicinska orsaker). Jag är väldigt skeptisk till att barn kommer på själva att de önskar sluta med blöja. Jag tror det behövs introduktion av konceptet och vägledning. Helt utan det är det väldigt svårt för ett barn att ta det beslutet själv.


    Men både de och barnet lever väl och mår bra idag för det? Dessutom vet jag flera som det löst sig alldeles galant för, utan att de var alltför sena eller så.
  • Anonym (Problem)
    Anonym (Jaha) skrev 2022-01-04 23:24:22 följande:

    Men både de och barnet lever väl och mår bra idag för det? Dessutom vet jag flera som det löst sig alldeles galant för, utan att de var alltför sena eller så.


    Jo. Men barnet fick gå i samma blöja hela skoldagen eftersom personal i skolan inte har som arbetsuppgift att byta sånna. Och det var nog ganska pinsamt för barnet att vara ensam om blöjan i skolan.
  • Mamma K

    Vi började med pottan när dottern var ca 9 månader och lät henne sitta på pottan på rutin när hon vaknade och innan hon skulle sova. I övrigt hade hon blöja på sig. Att träna att gå utan kläder hade jag valt att göra i trädgården på sommaren och inte nu på vintern. Hade också undvikit att ta bort blöjan så länge som overall används och att det är stor risk med många olyckor.

    Om barnet absolut inte velat gå på pottan hade jag väntat, men kanske tagit med mig barnet in på toaletten varje gång som jag själv skulle dit för ett besök. Barn gillar att härma.

  • annavi

    Det där är så rackarns olika. Första barnet tog i princip initiativet själv på fsk och vips så var han blöjfri vid ca 2.5 år. Vi gjort knappt ngt. Barn nummer två å andra sidan, haha, han var inte det minsta intresserad av varken potta eller toalett. Minns såväl följande konversation "Felix, nu tror jag det är dags att sluta med blöja" varpå han (då ca 3 år svarar) "Haha, nej nej mamma, jag gillar blöja". Lösningen på det var helt enkelt att ta bort blöjorna när sommarlovet började och sedan var han (sånär som på ngn olycka) torr efter några dagar.

Svar på tråden Blöjfri - Hur gör man?