• LadyJane

    Rätt eller fel att avskeda ovaccinerade?

    Rätt eller fel att sparka ovaccinerade inom vård och omsorg?
    Vad tycker ni?

    Assistansbolaget Lystra, som har verksamhet i stora delar av landet, har beslutat att omplacera eller säga upp ovaccinerad personal.
    www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/vaccinera-eller-sluta-jobba-assistans-bolag-i-falun-sager-upp-ovaccinerade-anstallda

    Facket är kritisk.
    Vi vill själv kunna bestämma vad vi gör med våra kroppar.
    www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/vardforbundet-kritiskt-till-vaccinkrav-for-nyanstallda

    Men juristerna ger grönt ljus
    Det här handlar absolut inte om någon tvångsvaccinering men vill man inte ta sprutan kan man behöva finna sig i en förflyttning eller att man inte får jobbet man sökt
    www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/juristerna-ger-regionen-gront-ljus-att-saga-nej-till-ovaccinerade

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rätt eller fel att avskeda ovaccinerade?
  • Anonym (HR horror)

    Fy vad jag tycker illa om när folk inte ens vet skillnaden mellan avsked/få sparken (= gå på dagen utan uppsägningstid och lön) eller uppsägning (gå med uppsägningstid och lön).

    Dåligt skriven trådstart och helt felaktig rubrik.

    Att bli omplacerad eller uppsagd för att man innebär en smittrisk för sråbara vårdtagare och därmed inte uppfyller kraven för en tjänst som ska verka för samhällshälsa är inget konstigt.

    Att få sparken för det vore däremot mycket konstigt och hade aldrig hållit i AD.

    Det går alltså inte att svara här om man begriper något om arbetsrätt eftersom frågan är felställd relativt fakta- ingen kommer att få sparken, men de kan bli omplacerade eller uppsagda.

  • Anonym
    Anonym (HR horror) skrev 2021-12-31 12:09:48 följande:

    Fy vad jag tycker illa om när folk inte ens vet skillnaden mellan avsked/få sparken (= gå på dagen utan uppsägningstid och lön) eller uppsägning (gå med uppsägningstid och lön).

    Dåligt skriven trådstart och helt felaktig rubrik.

    Att bli omplacerad eller uppsagd för att man innebär en smittrisk för sråbara vårdtagare och därmed inte uppfyller kraven för en tjänst som ska verka för samhällshälsa är inget konstigt.

    Att få sparken för det vore däremot mycket konstigt och hade aldrig hållit i AD.

    Det går alltså inte att svara här om man begriper något om arbetsrätt eftersom frågan är felställd relativt fakta- ingen kommer att få sparken, men de kan bli omplacerade eller uppsagda.


    Du missförstår med flit antar jag.
    Kika igenom länkarna annars så tror jag att du förstår hur ts menar.
  • Anonym (N)

    Fel. De bör bli omplacerade. Om det inte går borde det vara möjligt att säga upp på grund av arbetsbrist.

    Hörde också om möjligheten att låta dem behålla anställningen men att de får gå hemma utan lön tills det finns arbetsuppgifter för dem igen. Vet inte hur det skulle se ut rättsligt.

    Att ovaccinerade inte tillåts arbeta med människor i riskgrupp tycker jag är helt rätt.

  • Anonym
    LadyJane skrev 2021-12-31 09:03:43 följande:
    I slutänden handlar det om att säga upp människor eftersom möjligheten till omplacering är starkt begränsad.

    Många gånger är personalen anställda för vård och/eller omsorg. Samtidigt har man redan annan personal anställd för annan verksamhet som inte är vård/omsorg, tex vaktmästare, lokalvårdare osv. Man kan ju inte sparka den kringpersonalen för att de omplacerad personal dessa tjänster som de dessutom inte har rätt kompetens för.

    Så i praktiken så säger du att det är rätt tänker jag, eller?
    Haha, nej varför skulle man kicka annan personal för att egioster inom vården vägrar att vaccinera sig?

    Mvh, trippelvaccinerad lokalvårdare.

    Obs, jag missförstod inte utan vidareutvecklade tanken ifall någon tyckte att det vore en bra idé.
  • LadyJane
    Anonym (N) skrev 2021-12-31 12:43:58 följande:
    Fel. De bör bli omplacerade. Om det inte går borde det vara möjligt att säga upp på grund av arbetsbrist.
    Hörde också om möjligheten att låta dem behålla anställningen men att de får gå hemma utan lön tills det finns arbetsuppgifter för dem igen. Vet inte hur det skulle se ut rättsligt.
    Att ovaccinerade inte tillåts arbeta med människor i riskgrupp tycker jag är helt rätt.
    Då är det rätt du anser att det är. För som jag redan sagt så finns det redan kringpersonal som inte har ett vårdansvar och man kan inte kicka dem bara för att ge plats åt ovaccinerad personal.

    Tror du att vården har råd med att låta 20% av personalen vara hemma med fullt betalt? Hur mycket vill du att landstingsskatten ska höjas, med motsvarande 20%?
  • LadyJane
    Anonym (HR horror) skrev 2021-12-31 12:09:48 följande:
    Fy vad jag tycker illa om när folk inte ens vet skillnaden mellan avsked/få sparken (= gå på dagen utan uppsägningstid och lön) eller uppsägning (gå med uppsägningstid och lön).

    Dåligt skriven trådstart och helt felaktig rubrik.

    Att bli omplacerad eller uppsagd för att man innebär en smittrisk för sråbara vårdtagare och därmed inte uppfyller kraven för en tjänst som ska verka för samhällshälsa är inget konstigt.

    Att få sparken för det vore däremot mycket konstigt och hade aldrig hållit i AD.

    Det går alltså inte att svara här om man begriper något om arbetsrätt eftersom frågan är felställd relativt fakta- ingen kommer att få sparken, men de kan bli omplacerade eller uppsagda.
    Jag föreslår att du startar en egen tråd om de språkliga fel du anser jag gjort. Jag tror ärligt att du inte är dummare än att du begriper innehållet och själva frågeställningen?
  • fjanten
    Fossil skrev 2021-12-31 11:33:46 följande:

    Jag har svårt att tro att oviljan att vaccinera sig och gå emot forskning och vetenskap är så hög som 20% för vårdpersonal.

    Jag kanske har fel i mitt antagande men det känns faktiskt logiskt.


    Det är svårt att säga. Det man vet om "traditionella" antivaxxers är att de oftast hittas bland låglöneyrken, exempelvis vårdbiträden, undersköterskor, personliga assistenter m.fl. Så jag kan nog tro att det kan finnas ungefär samma mängd ovaccinerade inom vårdpersonalen som det gör överlag. Ska jag däremot vara fördomsfull så gissar jag att det finns fler ovaccinerade undersköterskor på äldreboenden än ovaccinerade läkare på vårdcentraler.
  • Fossil
    fjanten skrev 2021-12-31 15:21:43 följande:
    Det är svårt att säga. Det man vet om "traditionella" antivaxxers är att de oftast hittas bland låglöneyrken, exempelvis vårdbiträden, undersköterskor, personliga assistenter m.fl. Så jag kan nog tro att det kan finnas ungefär samma mängd ovaccinerade inom vårdpersonalen som det gör överlag. Ska jag däremot vara fördomsfull så gissar jag att det finns fler ovaccinerade undersköterskor på äldreboenden än ovaccinerade läkare på vårdcentraler.
    Angående fördomen, så är det alldeles säkert.

    En av mina bästa vänner jobbar på en vårdcentral, med administration. Enligt henne har 100% av deras personal nu fått sin tredje dos. Det är en mindre vårdcentral med ca 50 anställda.
  • Anonym (Sofie)

    Jag tycker det är fel. Man har rätt att välja själv vad som sprutas in i ens kropp. "Min kropp mitt val" verkar inte gälla här.
    Många har fått biverkningar av vaccinet som har gett men för livet och flera fotbollsspelare/andra idrottare har dött av hjärtproblem, som kommer av vaccinen, eller? De verkar ju ha varit friska tidigare i alla fall...

    Dessutom verkar inte vaccinen ge det skydd som det borde ha för att ens få kallas vaccin. Tittar man på t.ex. poliovaccinet så ger det ett näst intill garanterat skydd. Medan man kan få covid även fast man vaccinerar sig mot det!

    Sen, hur många sprutor ska man behöva ta? Tre sprutor om året, fyra eller till och med åtta?
    Poliovaccinet behövde man ta en spruta, max 2 och de ger ett skydd för resten av livet.

  • Don3
    Anonym (Sofie) skrev 2021-12-31 16:19:07 följande:

    Jag tycker det är fel. Man har rätt att välja själv vad som sprutas in i ens kropp. "Min kropp mitt val" verkar inte gälla här.

    Många har fått biverkningar av vaccinet som har gett men för livet och flera fotbollsspelare/andra idrottare har dött av hjärtproblem, som kommer av vaccinen, eller? De verkar ju ha varit friska tidigare i alla fall...

    Dessutom verkar inte vaccinen ge det skydd som det borde ha för att ens få kallas vaccin. Tittar man på t.ex. poliovaccinet så ger det ett näst intill garanterat skydd. Medan man kan få covid även fast man vaccinerar sig mot det!

    Sen, hur många sprutor ska man behöva ta? Tre sprutor om året, fyra eller till och med åtta?

    Poliovaccinet behövde man ta en spruta, max 2 och de ger ett skydd för resten av livet.


    Du behöver inte spruta in något alls. Du kan bara söka nytt jobb där det inte är ett krav.
  • Tow2Mater
    Anonym (Sofie) skrev 2021-12-31 16:19:07 följande:
    Jag tycker det är fel. Man har rätt att välja själv vad som sprutas in i ens kropp. "Min kropp mitt val" verkar inte gälla här.
    Många har fått biverkningar av vaccinet som har gett men för livet och flera fotbollsspelare/andra idrottare har dött av hjärtproblem, som kommer av vaccinen, eller? De verkar ju ha varit friska tidigare i alla fall...

    Dessutom verkar inte vaccinen ge det skydd som det borde ha för att ens få kallas vaccin. Tittar man på t.ex. poliovaccinet så ger det ett näst intill garanterat skydd. Medan man kan få covid även fast man vaccinerar sig mot det!

    Sen, hur många sprutor ska man behöva ta? Tre sprutor om året, fyra eller till och med åtta?
    Poliovaccinet behövde man ta en spruta, max 2 och de ger ett skydd för resten av livet.
    Polio har 3 eller 4 doser i barnvaccinationsprogrammet (beroende på när forsta dosen ges). Sen kan man ta boostervaccination vid resor till länder med risk för polio.
  • Fossil
    Anonym (Sofie) skrev 2021-12-31 16:19:07 följande:

    Jag tycker det är fel. Man har rätt att välja själv vad som sprutas in i ens kropp. "Min kropp mitt val" verkar inte gälla här.
    Många har fått biverkningar av vaccinet som har gett men för livet och flera fotbollsspelare/andra idrottare har dött av hjärtproblem, som kommer av vaccinen, eller? De verkar ju ha varit friska tidigare i alla fall...

    Dessutom verkar inte vaccinen ge det skydd som det borde ha för att ens få kallas vaccin. Tittar man på t.ex. poliovaccinet så ger det ett näst intill garanterat skydd. Medan man kan få covid även fast man vaccinerar sig mot det!

    Sen, hur många sprutor ska man behöva ta? Tre sprutor om året, fyra eller till och med åtta?
    Poliovaccinet behövde man ta en spruta, max 2 och de ger ett skydd för resten av livet.


    Det är ingen som tvingar dig att vaccinera dig.
    Sen får du ju söka jobb där arbetsgivaren vill ha oansvarig personal.
    Det är också ditt val.

    En sak till, du ska inte tro på allt som sägs, speciellt inte det som antivaxxers säger för de ljuger som hästar travar.
  • Spucks
    Anonym (Sofie) skrev 2021-12-31 16:19:07 följande:

    Jag tycker det är fel. Man har rätt att välja själv vad som sprutas in i ens kropp. "Min kropp mitt val" verkar inte gälla här.
    Många har fått biverkningar av vaccinet som har gett men för livet och flera fotbollsspelare/andra idrottare har dött av hjärtproblem, som kommer av vaccinen, eller? De verkar ju ha varit friska tidigare i alla fall...

    Dessutom verkar inte vaccinen ge det skydd som det borde ha för att ens få kallas vaccin. Tittar man på t.ex. poliovaccinet så ger det ett näst intill garanterat skydd. Medan man kan få covid även fast man vaccinerar sig mot det!

    Sen, hur många sprutor ska man behöva ta? Tre sprutor om året, fyra eller till och med åtta?
    Poliovaccinet behövde man ta en spruta, max 2 och de ger ett skydd för resten av livet.


    Det är klart att du har rätt att välja själv var som sprutas i din kropp. Däremot har du inget rätt att ha det jobb du vill.
  • Anonym (J)

    Omplacering, ja. Man omplacerar ofta, av olika skäl. Men säga upp, nej.

  • LadyJane
    Anonym (J) skrev 2021-12-31 20:34:30 följande:
    Omplacering, ja. Man omplacerar ofta, av olika skäl. Men säga upp, nej.
    Länken till företaget är ett vårdbolag som själfvallet har vård som affärsidé Vad tänker du att den omplacerade personalen ska göra? Tror du att det är hållbart för företaget?
  • Anonym (A)

    Tyvärr har det visat sig att vaccinet fungerar dåligt mot smittspridning och särskilt mot omikron som snart kommer att ta över, så det ger egentligen bara en falsk trygghet.

  • LadyJane
    Anonym (A) skrev 2022-01-01 22:52:21 följande:
    Tyvärr har det visat sig att vaccinet fungerar dåligt mot smittspridning och särskilt mot omikron som snart kommer att ta över, så det ger egentligen bara en falsk trygghet.
    Det är mycket väldokumenterat och skrivits spaltkilometer om att vaccinet skyddar mot allvarlig sjukdom. Du kan väl inte ha missat allt som skrivits det senaste året?

    Och det skyddar mot smitta. Det har också skrivits massor om det.
    www.svt.se/datajournalistik/vaccinerade-och-ovaccinerade-pa-iva/

    Så vad är ditt syfte med att sprida desinformation? Vad är din dolda agenda?

Svar på tråden Rätt eller fel att avskeda ovaccinerade?