• Ltena

    Skolor

    Jag flyttade från North Amerika några år sen och mina barn går skolan här i Sverige. Men jag är inte nöjd med hur skolor fungerar här. Min äldsta barn behöver mer utmaningar för han klar allt uppgifterna från skolan snabbare än andra. 
    jag vet att det är olagligt att ha hemundervisning om det finns ingen anledning till exempel nån sjukdom (andra har berättat för mig). Finns nånting annat man göra? 


    är tacksam för eran råd.

  • Svar på tråden Skolor
  • Anonym (lll)

    Du kontaktar sonens skola och bokar ett möte för att prata om saken.

  • Gameofthrones

    Kontakta skolan först. Om inte byt till privat skola de brukar ge mer utmaningar. 

    Jag fattar vad du menar i Amerika /US. Så är det mer regler, utmaningar det är lite medhårs här.. 

  • Anonym (Lärare)

    Har du försökt att prata med skolan om det här....? Barn som ligger före har också rätt till utmaningar utifrån sin nivå för att nå högre, det är väl etablerat i skolans styrdokument.

  • Jemp

    Precis som andra säger är det skolans uppgift att utmana barnet på hens nivå. Så börja diskussionen där. 

    Att enbart hemundervisa är inte tillåtet nej, men inget hindrar att du ger barnet extra uppgifter eller lärtillfällen hemma. 

  • Anonym (två barns mamma)

    Vet inte vart du bor men ni kanske ska kolla med andra skolor.
    Hör med andra skolor vad dom kan erbjuda.
    Men det beror ju på hur många skolor med olika inriktningar det finns där ni bor eller på pendlingsavstånd.

  • Gameofthrones

    Det finns bra skolor du måste bara leta som sjutton. 

    Vi har en bra skola men vill själv att skolan ska ge mer utmaningar till eleverna generellt.

    Nu har barnen en trygghet i skolan med vänner respektive lärare. Då för mig är det bara låta det vara. 

    Men kan komma med förslag på föräldrarmöte, utvecklingssamtal att det är bra med utmaningar. 

  • Anonym (Pella)

    Ja, som de andra sagt, prata med lärarna. Tyvärr är min erfarenhet att skolan är bättre på att anpassa för de långsammare eleverna än de snabblärda. Men det finns lärare/skolledare som är bra på det. På dotterns skola har de tex en liten mattegrupp för de som vill ha högre tempo.


    Här hemma har vi lånat böcker på engelska på biblioteket för att dottern ska få lite utmaning i det. Men på sikt gör det egentligen lektionerna ännu tråkigare. Vi får hoppas på mer gruppindelning i högstadiet. Så var det iaf på min skoltid. 

  • Ltena

    Tack alla för eran råd. 
    vi ska snart ha utvecklingssamtal med hans lärare. 

Svar på tråden Skolor