• Leopard91

    Mens och kroppen efter spiral?

    Hej, 
    Jag har under 1,5 års tid haft mirena hormonsprial. Jag tog ut den den 10januari och kände inte av varken uttaget eller någon direkt smärta. 
    Efter cirka 1,5 vecka så började jag få molvärk och tog då ett positivt ägglossningstest. Smärtan försvann.. men kom tillbaka efter ett par dagar. Sedan dess har jag alltså haft molvär, illamående från och till och huvudvärk. Ska även tilläggas att min mage varit svullen och gasig. 

    Jag har tagit ett flertal negativa graviditetstest men ännu ingen mens i sikte.. 

    Vad har ni andra för erfarenheter av kroppen efter mirena hormonspiral? 


     

  • Svar på tråden Mens och kroppen efter spiral?
  • Anonym (G.)

    Har ingen erfarenhet men tänker att det är ju ett hormonspiral? Kan väll ta ett tag innan kroppen kommer igång ordentligt efter hormoner. 

  • Leopard91
    Anonym (G.) skrev 2022-02-10 12:20:43 följande:

    Har ingen erfarenhet men tänker att det är ju ett hormonspiral? Kan väll ta ett tag innan kroppen kommer igång ordentligt efter hormoner. 


    Jo, så är det ju.. ville mest höra om någon upplevt liknande som mig eller har just erfarenhet av bieffekter av uttag.
    Jag hittar inte mycket information och min BM säger att man inte bör märka av något i kroppen efter uttag.. utan bara vid insättning. därav min fråga. 
  • Anonym (Just me)

    Jag tog ut min hormonspiral efter ca 4 månader 
    min kropp tålde den inte, jag fick infektion i min livmoder osv 
    hade bara problem blödningar hemsk smärta 

    men till din fråga då 
    jag upplever att min kropp varit märklig tycker liksom att min ägglossning inte synkar med ägglossningflytningar 
    men har mens så tänker att kroppen kanske är pågång att bli bra igen 

    så känner igen mig i din beskrivning 
    fast jag blödde väldigt mycket en dag efter uttag 
    och hade mens två veckor efter det ca

  • Anonym (Just me)

    Skulle aldrig rekommendera mirena  till nån den kostade mig mycket bara hoppas jag kan bli gravid nu iaf 

  • Anonym (Myra)

    Jag hade Mirena i drygt tre år. Före insättning hade jag regelbunden mens och kände av ägglossning tydligt, blev gravid ganska snabbt med våra barn. 


    Efter uttaget tog det 3 månader innan första mensen kom. Under ett års tid hade jag oregelbundna och cykler på 6-7 veckor. Efter dryga året med denna rubbning i hormonbalansen började jag äta vitaminer och ändra kosten. Efter 2-3 månader blev menscyklerna hyffsat regelbundna och cirka 35 dagar långa. 

    NU två år efter uttag är min cykel 28 dagar, regelbunden och jag känner ägglossning tydligt igen. Men det tog som sagt 2 år att komma hit. Skulle aldrig satt in den om någon inom vården talat om hur mkt den kan förstöra. Idag efter att ha läst på vet jag bättre. 

    Hoppas det går bättre för dig, mina erfarenheter är kanske i extremaste laget, men rubbningar ett tag efter uttag får man nästan räkna med. 

  • Anonym (Just me)
    Anonym (Myra) skrev 2022-02-10 13:08:22 följande:

    Jag hade Mirena i drygt tre år. Före insättning hade jag regelbunden mens och kände av ägglossning tydligt, blev gravid ganska snabbt med våra barn. 


    Efter uttaget tog det 3 månader innan första mensen kom. Under ett års tid hade jag oregelbundna och cykler på 6-7 veckor. Efter dryga året med denna rubbning i hormonbalansen började jag äta vitaminer och ändra kosten. Efter 2-3 månader blev menscyklerna hyffsat regelbundna och cirka 35 dagar långa. 

    NU två år efter uttag är min cykel 28 dagar, regelbunden och jag känner ägglossning tydligt igen. Men det tog som sagt 2 år att komma hit. Skulle aldrig satt in den om någon inom vården talat om hur mkt den kan förstöra. Idag efter att ha läst på vet jag bättre. 

    Hoppas det går bättre för dig, mina erfarenheter är kanske i extremaste laget, men rubbningar ett tag efter uttag får man nästan räkna med. 


    Så sjukt, jag hade bara problem med min spiral
    sjukvården upptäckte inte min infektion i livmodern/tog 3 månader av smärta och blödningar
    innan de tog mig på allvar.


    Förstår   inte varför de är så positiva till detta preventivmedel 
    Läst om många som haft/har svåra problem, men man ska stå ut med det 
    så sjukt. 
     


    Skönt att du fått tillbaka en normal kropp nu 
    jag hoppas på att kunna bli gravid 
    men det kanske är svårt nu då 


    Minmens är iof regelbunden redan nu tog bara nån månad
    men kroppen känns annorlunda 

  • Leopard91
    Anonym (Myra) skrev 2022-02-10 13:08:22 följande:

    Jag hade Mirena i drygt tre år. Före insättning hade jag regelbunden mens och kände av ägglossning tydligt, blev gravid ganska snabbt med våra barn. 


    Efter uttaget tog det 3 månader innan första mensen kom. Under ett års tid hade jag oregelbundna och cykler på 6-7 veckor. Efter dryga året med denna rubbning i hormonbalansen började jag äta vitaminer och ändra kosten. Efter 2-3 månader blev menscyklerna hyffsat regelbundna och cirka 35 dagar långa. 

    NU två år efter uttag är min cykel 28 dagar, regelbunden och jag känner ägglossning tydligt igen. Men det tog som sagt 2 år att komma hit. Skulle aldrig satt in den om någon inom vården talat om hur mkt den kan förstöra. Idag efter att ha läst på vet jag bättre. 

    Hoppas det går bättre för dig, mina erfarenheter är kanske i extremaste laget, men rubbningar ett tag efter uttag får man nästan räkna med. 


    Usch.. 
    Men kommer du ihåg om du hade mensliknande smärtor under tiden utan mens? Jag hoppas innerligt att jag slipper samma upplevelse.. och jag önska stt du slapp det också.. Jag hade också väldigt regelbunden mens och äl innan spiralen och efter min dotter fick jag igång mensen månaden efter hon föddes.. trots att jag helammade.. 
    Nu hoppas jag ju verkligen att det inte tar så lång tid då jag verkligen vill ha ett syskon till min dotter..

    och förövrigt så förstår jag att du Aldrig skulle sätta in en spiral med dagens kunskap.. det kommer inte jag heller göra igen.. det jag tycker är värst nu är att kroppen känns så ?gravid? men inte är det.. 
  • Leopard91
    Anonym (Just me) skrev 2022-02-10 13:32:24 följande:

    Så sjukt, jag hade bara problem med min spiral
    sjukvården upptäckte inte min infektion i livmodern/tog 3 månader av smärta och blödningar
    innan de tog mig på allvar.


    Förstår   inte varför de är så positiva till detta preventivmedel 
    Läst om många som haft/har svåra problem, men man ska stå ut med det 
    så sjukt. 
     


    Skönt att du fått tillbaka en normal kropp nu 
    jag hoppas på att kunna bli gravid 
    men det kanske är svårt nu då 


    Minmens är iof regelbunden redan nu tog bara nån månad
    men kroppen känns annorlunda 


    Jag tror inte att det kommer hämma att du får barn.. spwciellt inte nu när du har regelbunden mens. Då hade jag börjat ta ägglossningstester om jag var du.. För att lättare pricka ägglossningen..
    Det jag tycker är svårt är att jag inte vet när jag har ägglossning eller om jag ens har det.. utan mens.. 
  • Anonym (Just me)
    Leopard91 skrev 2022-02-10 13:49:27 följande:
    Jag tror inte att det kommer hämma att du får barn.. spwciellt inte nu när du har regelbunden mens. Då hade jag börjat ta ägglossningstester om jag var du.. För att lättare pricka ägglossningen..
    Det jag tycker är svårt är att jag inte vet när jag har ägglossning eller om jag ens har det.. utan mens.. 

    jag tror din kropp bara behöver komma igång 
    hört om endel som blivit gravida direkt efter uttag av spiral
    så kan ju vara så med 
    kände att jag var väldigt negativ..

    Men blir upprörd när jag hör om fler och fler som har problem med spiral och tycker att gyn förespråkar det preventivmedlet lite väl mycket


    särkilt när jag hör om fler och fler med bestående skador och problem länge efter uttag 


    hoppas det löser sig för dig, jag håller tummarna för det bästa  :)

  • Spökplumpan

    Jag hade Mirena i ca 4 år och fick ta ut den akut pga att jag blödde väldigt mycket, mådde jättedåligt (yrsel, migrän, synproblem) och misstänkte infektion. 


    För mig blev det mest positivt. Alla problem var som bortblåsta. Men jag kan ha molvärk och vara öm i brösten mellan ÄL och mens, och jag har haft tydlig ÄL med positivt test vid tre av fem cykler, vid två är jag osäker på om jag fick någon alls. 

    Jag tror alla reagerar olika, men det finns något som heter Mirenakrasch och jag skulle aldrig rekommendera Mirena ens till min värsta fiende. Jag hoppas det känns bättre snart!

Svar på tråden Mens och kroppen efter spiral?