• Emmo77

    Förskoleklass och 1:an Brandlista

    Ni som har barn som går i förskoleklass eller ettan. Hur tar skolan närvaro på morgonen/em. På sonens skola har de "brandlista" en lista med barnens namn där förälder/barn skriver upp tid för hemgång och stryker när de går hem. Pedagoger markerar med F om frånvarande. Denna lista ligger ute vid hämtning/lämning. Kanske inte ett problem igentligen men alla behöver inte veta hur långa/korta dagar sonen har. Hörde någon säga att  hans måste vara arbetslösa för vem har inte fritids....
    Inför lov så läggs det ut en lista där man markerar vistelsetid eller ledighet, vet att en del känner ångest över den och försöker slå knut på sig för att få barnet ledigt. Varför inte ha inlämning på annat sätt för att släppa pressen, finns behovet av fritids så ska man annars ledig

  • Svar på tråden Förskoleklass och 1:an Brandlista
  • Anonym (Kvittar)

    Jag trodde att alla skolor hade gått över till en digital lösning just för inlämning av schema. Verkar meckigt att hålla på med listor. Har dom listor även för när föräldrar ska hämta och lämna varje dag och vad händer om det ändras?

    Det här med att listorna ligger framme kan du strunta i. Det spelar ingen som helst roll. Alla vet när alla lämnar och hämtar ändå så om det ligger en lista framme eller inte påverkar inte huruvida något barn blir utpekat. Jag bryr mig inte ett dugg Och dömer ingen men jag vet ju ändå på ett ungefär för att man påminns dagligen. Det är alltid vi och två föräldrar till som kommer sent till exempel. Och jag ser ju vilka barn som är kvar och leker med mitt barn när jag hämtar. Dom kan inte gärna sätta rånarluvor på ungarna för att avidentifiera för andra förldrars skull. jobba på dina egna känslor kring det där istället så blir du en mer harmonisk människa och låt de missunnsamma föräldrarna vara som de är. 

  • Alexi
    Anonym (Eh) skrev 2022-02-14 08:05:36 följande:

    Här används platta vad jag vet, anmäler tider gör vi via app. 


    Roligt hur folk resonerar och engagerar sig i andras tider, jag hämtar vårt barn väldigt ofta direkt efter skolan och jag jobbar heltid Tungan ute


    Vad gör barnet på eftermiddagen då medan du jobbar? Jag har alltid undrat lite över de som till varje pris vill undvika fritids och varför. 
  • fjanten

    Här sköts allt digitalt, så jag skulle aldrig kunna se vilka barn som går fritids och när, eller inte. Är f.ö. många ungar i sonens fsk.klass som har föräldrar som är föräldralediga, och därför inte går på fritids, runt hälften faktiskt. Så det låter ju udda att direkt "misstänka" arbetslöshet när ungar inte går på fritids, så ser jag heller inte varför en period av arbetslöshet skulle vara så fruktansvärt att det ska spekuleras i. Märkligt.

  • Gameofthrones
    Anonym (F) skrev 2022-02-14 06:52:16 följande:
    Fsk har inte skolplikt, det är först från förskoleklass. Arbetslösa får ha sina barn från 3 år eller äldre 15 h per vecka på fsk, vissa (få) kommuner erbjuder mer.
    Förskoleklassen är obligatorisk. Det innebär att barn som är bosatta i Sverige har skolplikt från höstterminen det år då de fyller sex år.
  • Gameofthrones
    Regeringen har idag beslutat att gå vidare till lagrådet utifrån grundskoleutredningens förslag att skolplikten för barn bosatta i Sverige ska inträda ett år tidigare än i dag, det vill säga redan höstterminen det kalenderår då barnet fyller sex år. Skolplikten ska börja fullgöras i förskoleklassen som då blir en obligatorisk skolform inom skolväsendet. Därefter ska skolplikten såsom i dag fullgöras i grundskolan, om inte barnet ska tas emot i sameskolan, specialskolan eller grundsärskolan.

    Regeringen.se
  • Spucks
    Alexi skrev 2022-02-14 08:31:10 följande:
    Vad gör barnet på eftermiddagen då medan du jobbar? Jag har alltid undrat lite över de som till varje pris vill undvika fritids och varför. 
    Varför förutsätter du att hen jobbar på eftermiddagar?
    fjanten skrev 2022-02-14 08:41:16 följande:

    Här sköts allt digitalt, så jag skulle aldrig kunna se vilka barn som går fritids och när, eller inte. Är f.ö. många ungar i sonens fsk.klass som har föräldrar som är föräldralediga, och därför inte går på fritids, runt hälften faktiskt. Så det låter ju udda att direkt "misstänka" arbetslöshet när ungar inte går på fritids, så ser jag heller inte varför en period av arbetslöshet skulle vara så fruktansvärt att det ska spekuleras i. Märkligt.


    Du motsäger din första mening redan i din andra mening.

    @TS: Problemet verkar ju inte består i listan, utan i idioter som föräldrar, som har stenkoll på när vilket barn går på fritids och dömer föräldrarna efter det. Det hade inte varit annorlunda utan den där listen, för idioter förbli idioter.
  • Alexi
    Spucks skrev 2022-02-14 11:12:44 följande:
    Varför förutsätter du att hen jobbar på eftermiddagar?

    Du motsäger din första mening redan i din andra mening.

    @TS: Problemet verkar ju inte består i listan, utan i idioter som föräldrar, som har stenkoll på när vilket barn går på fritids och dömer föräldrarna efter det. Det hade inte varit annorlunda utan den där listen, för idioter förbli idioter.
    Alltså, barnen vet ju när och hur andra går på fritids och berättar det hemma. Samt att man ser vilka som är där när man lämnar och hämtar.

    Så listan är helt oväsentlig ur det perspektivet. 
  • Anonym (F)
    Gameofthrones skrev 2022-02-14 09:39:06 följande:
    Förskoleklassen är obligatorisk. Det innebär att barn som är bosatta i Sverige har skolplikt från höstterminen det år då de fyller sex år.
    Dvs exakt vad jag skrev ja.
  • Spucks
    Alexi skrev 2022-02-14 14:30:40 följande:
    Alltså, barnen vet ju när och hur andra går på fritids och berättar det hemma. Samt att man ser vilka som är där när man lämnar och hämtar.

    Så listan är helt oväsentlig ur det perspektivet. 
    Exakt. Det var min poäng.
  • Anonym (Förälder)

    Frågan är väl mer om ok med listor framme för föräldrar och barn. På de ställen jag varit på så har det såklart funnits närvarolistor len det är ju för pedagogerna att se. 
    Självklart behöver de veta inför lov hur många barn och vilka tider men måste föräldrar o vara veta 

  • Anonvm
    Anonym (Boing) skrev 2022-02-14 07:58:56 följande:

    Men vem tusan orkar bry sig om andras barns vistelsetider? Då har man alldeles för mycket fritid själv. 


    Precis min tanke också, och vem faan orkar bry sig vad "folk" tycker?
Svar på tråden Förskoleklass och 1:an Brandlista