• bombergranaterochtrumvirvel

    Hur vanligt med våldtäksmän som kommer undan?

    Hur vanligt är det med män som kommer undan att bli dömda när dom våldtagit en kvinna i brist på bevis? Hur mycket bevis måste finnas...? Bevös det ens bevis?

  • Svar på tråden Hur vanligt med våldtäksmän som kommer undan?
  • Magical
    mari123 skrev 2022-03-01 16:33:41 följande:
    Jag går till mig själv och hur jag känner. Jag blir 100 ggr hellre våldtagen av en man jag älskar än av en skitig främling i en park.......men det är jag det
    Men är det inte oerhört sjukt om en person man älskar våldtar en? Då utgår jag från att personen älskar dig tillbaka (eller att det i af finns någon form av relation/släktskap/kompis osv). 
  • pyssel
    Tecum skrev 2022-03-01 20:51:39 följande:
    Sperma i underlivet blir det även vid samtyckessex, problemet vid de flesta våldtäkter är att ord står mot ord och då gäller hellre fria än fälla. Som vid alla andra brott.
    Nej, det är inte "det som gäller". Indicier och trovärdighet ingår också i det som ligger till grund för domslut. Insiktsrekvisit som många uppenbara våldtäktsmän klarade sig undan pga, är dessutom förändrat. 
  • Tecum
    pyssel skrev 2022-03-01 21:46:43 följande:
    Nej, det är inte "det som gäller". Indicier och trovärdighet ingår också i det som ligger till grund för domslut. Insiktsrekvisit som många uppenbara våldtäktsmän klarade sig undan pga, är dessutom förändrat. 
    Men om det är så lätt att fälla någon för våldtäkt, varför leder bara 5% av anmälda fall till fällande dom? Enligt #5.
  • Pilsner
    Magical skrev 2022-03-01 20:56:59 följande:
    Men är det inte oerhört sjukt om en person man älskar våldtar en? Då utgår jag från att personen älskar dig tillbaka (eller att det i af finns någon form av relation/släktskap/kompis osv). 
    Våldtäkt har ett brett spektrum. Att på kyssas, hångla, smekas nakna med den man älskar och sedan komma på att man nog är för full, men han ändå tränger in är våldtäkt. Att bli omkullslagen i en park i kalla, mörka novembernatten då en maskerad man håller en kniv mot din hals medan han sliter av dina kläder och sedan tränger in är också våldtäkt.
  • pyssel
    Tecum skrev 2022-03-01 21:55:22 följande:
    Men om det är så lätt att fälla någon för våldtäkt, varför leder bara 5% av anmälda fall till fällande dom? Enligt #5.
    Jag skrev inte att det är lätt utan att det som gäller juridiskt är inte att alltid fria om ord står mot ord. 
  • Fossil
    mari123 skrev 2022-03-01 16:33:41 följande:
    Jag går till mig själv och hur jag känner. Jag blir 100 ggr hellre våldtagen av en man jag älskar än av en skitig främling i en park.......men det är jag det
    Jag håller med dig, av erfarenhet.
    Had det gått att skriva anonymt så hade jag utvecklat det, men det får tyvärr vara.

    I mitt fall slutade det med fällande dom mot mannen.
  • Pinnen2
    bombergranaterochtrumvirvel skrev 2022-03-01 16:44:56 följande:
    Har för mig att GW sa att det inte behövs bevis. Hur bevisar man att det var en våldtäkt, det kanske bara finn sbevis genom sperma i underlivet.
    Du ?har för dig? att GW sagt att det inte behöv bevis??
  • bombergranaterochtrumvirvel
    Man kanske borde göra det olagligt för män att ha sex med kvinnor för att skydda kvinnorna. Eftersom det är svårt att bevisa när dom blivit våldtagna. Och män är ju mer kriminella än kvinnor.
  • Pinnen2
    bombergranaterochtrumvirvel skrev 2022-03-02 13:05:08 följande:
    Ja. Jag har ingen juridikutbildning.
    Det har inte jag heller och jag tror inte det borde behövas.
  • bombergranaterochtrumvirvel
    Pinnen2 skrev 2022-03-02 14:24:24 följande:
    Det har inte jag heller och jag tror inte det borde behövas.
    Tycker ofta juridik är ologiskt. Inte konstigt att advokater får så bra betalt, dom måste verkligen plugga för sin utbildning.
  • bombergranaterochtrumvirvel
    bombergranaterochtrumvirvel skrev 2022-03-02 13:08:32 följande:
    Man kanske borde göra det olagligt för män att ha sex med kvinnor för att skydda kvinnorna. Eftersom det är svårt att bevisa när dom blivit våldtagna. Och män är ju mer kriminella än kvinnor.
    Det är ju så man gör med barn. Man får inte ha sex med personer under 15 år. Även om det var frivilligt. 

    På samma sätt borde även alla män som har haft sex med kvinnor frivilligt sitta inne.
Svar på tråden Hur vanligt med våldtäksmän som kommer undan?