• Blåbärsskogen

    SGI -fråga

    Hej, jag har en liten fundering ang. sgi när man skaffar barn som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. 

    Jag har varit tillsvidareanställd i några år och alltid jobbat 100%, nu mellan sep -21 och mars -22 så pluggade jag på heltid men fortsatte att jobba 40% under tiden. Om jag nu skulle bli gravid i år, skulle min sgi vara skyddad eller måste jag "börja om" att räkna från det att jag började på heltid igen nu i mars?
    Har någonstans läst att försäkringskassan tittar 8 månader bakåt i tiden... 

  • Svar på tråden SGI -fråga
  • Anonym (G)

    om studierna var csn-berättigade så din sgi skyddad.

  • Anonym (G)

    Och oavsett så kommer du ha hunnit arbeta 9 månader innan barnet isf föds då du inte är gravid ännu?

  • Blåbärsskogen
    Anonym (G) skrev 2022-03-12 14:11:52 följande:

    om studierna var csn-berättigade så din sgi skyddad.


    Ja det var den! Tog dock inget studielån utan endast studiebidraget. 
  • Blåbärsskogen

    Kunde inte citera (Anonym G):
    Fast det är ju inte säkert då man ej har någon aning om hur man eventuellt skulle må, kan ju bli sängliggandes och må piss

  • Anonym (G)
    Blåbärsskogen skrev 2022-03-12 14:16:05 följande:

    Kunde inte citera (Anonym G):
    Fast det är ju inte säkert då man ej har någon aning om hur man eventuellt skulle må, kan ju bli sängliggandes och må piss


    Är man sjukskriven och har en tillsvidareanställning (vilket jag uppfattar att ts har) så spelar det ingen roll. Det räknas som att man arbetat oavsett (utifrån perspektiv sgi)
  • Anonym (G)
    Anonym (G) skrev 2022-03-12 15:50:06 följande:
    Är man sjukskriven och har en tillsvidareanställning (vilket jag uppfattar att ts har) så spelar det ingen roll. Det räknas som att man arbetat oavsett (utifrån perspektiv sgi)
    Ser ni att det var du som var ts? men spelar som sagt ingen roll om du är sjukriven hela graviditete. det räknas som arbete oavsett så länge du har ett arbeta att vara sjukskriven från.

    Din sgi är skyddad oavsett om du tagit studiemedel eller inte. så din sgi har absolut varit skyddad 
  • Anonym (X)
    Blåbärsskogen skrev 2022-03-12 14:16:05 följande:

    Kunde inte citera (Anonym G):
    Fast det är ju inte säkert då man ej har någon aning om hur man eventuellt skulle må, kan ju bli sängliggandes och må piss


    Fast du är ju anställd ändå. Det är det dom tittar på.
Svar på tråden SGI -fråga