• Villblimamma96

    Jourhem/familjehem för flyktingbarn?

    Hej! Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga den här frågan (vilken kategori), men jag undrar om ni har förslag på hur jag kan få min sambo att kunna tänka sig att ta emot familjehemsplacerade barn. Jag tänker främst på barn 0-5 år och flyktingbarn. Jag har tänkt på det mycket med tanke på situationen i Ukraina. Vi försöker själva skaffa barn och det går ganska dåligt, men vi har ju tid och plats att kunna ta hand om och hjälpa ett barn som inte har några andra vuxna. Jag vet att vi båda två hade kunnat vara väldigt bra stöd och trygghet för ett barn som inte har något av det. Min sambo är inte det minsta intresserad av detta dock, och tycker bara att det verkar jobbigt, medan jag tänker på det ofta och känner mig nästan elak över att vi inte hjälper något barn när vi bor två personer på 200 kvadrat på landet. Finns det något sätt jag kan motivera för min sambo att detta visst är en bra idé eller är det kanske så att jag är dum och att det egentligen är en jättedålig idé? vad tycker ni? Om vi skulle ta emot ett barn skulle det då orsaka problem med fertilitetsenheten och den hjälp vi får för att skaffa barn? Sätta käppar i hjulet på något sätt?

  • Svar på tråden Jourhem/familjehem för flyktingbarn?
  • Orangebeans

    Ja vill han inte är det en jättedålig idé att försöka övertala. Alla barn aktuella för jour/familjehemsplacering har varit, och är, med om något sorts trauma (bara en sån sak som att skiljas från sina föräldrar eller plötsligt komma till en främmande familj är nog med trauman i sig och de har allihop med sig mer i ryggsäcken än så) och det krävs fullt engagemang och uppriktig vilja från samtliga vuxna i hemmet för att det ska kunna bli en bra placering for barnet. Bara acceptera att han inte vill, och det är för barnens skull.

  • Drottningen1970

    Det är rätt olämpligt att ta emot små barn som familjehem om man själv kämpar med barnlöshet. Du kommer att knyta an och börja älska dessa barn som dina egna på nolltid och det skulle bli traumatiskt när de sedan skulle flytta.

  • Villblimamma96
    Orangebeans skrev 2022-03-13 20:39:25 följande:

    Ja vill han inte är det en jättedålig idé att försöka övertala. Alla barn aktuella för jour/familjehemsplacering har varit, och är, med om något sorts trauma (bara en sån sak som att skiljas från sina föräldrar eller plötsligt komma till en främmande familj är nog med trauman i sig och de har allihop med sig mer i ryggsäcken än så) och det krävs fullt engagemang och uppriktig vilja från samtliga vuxna i hemmet för att det ska kunna bli en bra placering for barnet. Bara acceptera att han inte vill, och det är för barnens skull.


    Ja, det är ju det jag funderar på om det kanske inte ens är värt att ?övertala? för att det kanske ändå inte blir tillräckligt bra. Det var därför jag tänkte fråga vad andra tyckte. 
  • Villblimamma96
    Drottningen1970 skrev 2022-03-13 21:25:49 följande:

    Det är rätt olämpligt att ta emot små barn som familjehem om man själv kämpar med barnlöshet. Du kommer att knyta an och börja älska dessa barn som dina egna på nolltid och det skulle bli traumatiskt när de sedan skulle flytta.


    Det är en bra poäng. Själv har jag tänkt att jag kanske kan ge barnet mer stöd och kärlek än någon som lägger sin energi på andra barn också. Jag har ju själv tänkt att det kan bli svårt att skiljas åt, men tänker ändå att det skulle vara ?barnpassning? åt någon annan. I praktiken kanske det inte känns som barnpassning ändå utan det kanske är svårare än jag tänker att skilja på ?mitt barn? och ?någon annans barn?. Jag tänker ju såklart att det är jobbigt att skiljas från barnet om det bott länge hos oss, men att det skulle kännas bra att barnet hade haft ett tryggt och bra liv under den tid det varit här. Men som du säger kanske det blir extra svårt eftersom vi kämpar för att få ett eget barn, ja. 
  • Villblimamma96
    Drottningen1970 skrev 2022-03-13 21:25:49 följande:

    Det är rätt olämpligt att ta emot små barn som familjehem om man själv kämpar med barnlöshet. Du kommer att knyta an och börja älska dessa barn som dina egna på nolltid och det skulle bli traumatiskt när de sedan skulle flytta.


    Orangebeans skrev 2022-03-13 20:39:25 följande:

    Ja vill han inte är det en jättedålig idé att försöka övertala. Alla barn aktuella för jour/familjehemsplacering har varit, och är, med om något sorts trauma (bara en sån sak som att skiljas från sina föräldrar eller plötsligt komma till en främmande familj är nog med trauman i sig och de har allihop med sig mer i ryggsäcken än så) och det krävs fullt engagemang och uppriktig vilja från samtliga vuxna i hemmet för att det ska kunna bli en bra placering for barnet. Bara acceptera att han inte vill, och det är för barnens skull.



    Tack för väldigt bra och ärliga svar. Eftersom jag inte har haft något barn placerat hos mig så tänker jag ju bara att jag hade kunnat hjälpa och stötta så mycket, men i praktiken så kanske det inte hjälper dem så mycket och kanske bara gör det jobbigt för mig själv. 
  • callmepreggoornot

    För att vara familjehem behöver man antagligen ha fått egna barn eller bearbetat barnlösheten. Ni är mitt i allt istället vilket gör det direkt olämpligt :)


     


    Är det ens så många ensamma barn som kommer från Ukraina?

  • Villblimamma96
    callmepreggoornot skrev 2022-03-13 23:01:22 följande:

    För att vara familjehem behöver man antagligen ha fått egna barn eller bearbetat barnlösheten. Ni är mitt i allt istället vilket gör det direkt olämpligt :)


     


    Är det ens så många ensamma barn som kommer från Ukraina?


    Tack. Jag är ju själv bara uppe i tanken av ?stackars alla barn?. Har inte tänkt att det skulle vara problematiskt i vårt läge utan har bara tänkt på barnen och inte alls på oss. 


    jag vet inte, min mamma (som vet att vi försöker och försökt länge) pratade om de stackars ukrainska barnen och att det var något vi kanske borde tänka på. . . Hon är ju kanske inte så bra på . . . Att förstå saker . . . Så jag tror att hon menade att vi skulle försöka adoptera ett barn. Hon förstår ju inte bättre. . .  Men jag googlade och det verkade så vara många kommuner som akut söker jourhem/fosterhem för ukrainska  flyktingbarn, bland annat vår kommun. Så då tänkte jag på detta mer. Jag har ju tänkt på det innan och tänkt på om vi kanske skulle kunna ta en liten familj som skulle bo hos oss, men det blir mycket svårare 

  • Räkan77

    Tror inte ni kommer att bli godkända eftersom din sambo i bästa fall kommer vara tveksam plus att ni försöker få barn. 

    Det bästa du kan göra är att volontärarbete. Kolla med Röda Korset eller annan förening i din kommun som hjälper människor i nöd. De hjälper säkerligen de som kommer från Ukraina. 

Svar på tråden Jourhem/familjehem för flyktingbarn?